Dvärgschnauzerträff

sussisus

Trådstartare
Jag funderar på att ordna en dvärgschnauzerträff/promenad här där jag bor.
Jag har ju en snuser och det skulle vara häftigt att se honom umgås med andra likadana (verkar finnas snusrar överallt härborta - jag känner väl till ett 10-tal bara i närområdet).
Det är egentligen matten till Izors kusinbarn som tycker att det skulle vara kul med en dvärgschnauzerpromenad, men jag verkar ha mer fritid än henne att ordna med utförandet av promenaden.
Fast jag funderade ju på en liknande promenad när Izor var unghund (nu är han ju en gammal gubbe på 6½ år).

Funderar på om man helt enkelt ska annonsera i lokalblaskan och lappar på bl.a. brukshundsklubben om att vill man umgås med andra snusrar så träffas vi det datumet, den platsen och den tiden (och med mailadress eller mobilnr i fall nån har frågor) - och så tar man som det kommer.
Det behöver väl inte vara mer komplicerat än så?

Har semester i månadsskiftet november-december så en lördag eller söndag i samband med detta är väl inte helt fel?

Sv: Dvärgschnauzerträff

Nu bor inte jag i närheten av dig och jag har ingen egen snuzer (dom bor hos mina föräldrar :D) men jag har anordnat liknande aktiviteter för min ras och då har jag bla annonserat om det via rasklubben, kanske kan var något? :)

Tack för tipset, noterar.

Vi blir i alla fall tre hundar (Izor och den andra mattens två hundar) om det är så att ingen nappar.
Har dessutom frågat en av mina fd arbetskamrater som inte längre har hund om hon vill vara med och det lät som hon ville det (hennes hund dog förra sommaren och hon gillar att gulla med Izor).

Synd att det inte var närmare mig, för här har jag två skäggnissar som gärna hade träffat sina rasbröder. :)

Ja, det är synd.

Nu har jag skickat meddelande till Izors kusinbarn (nåja, hennes matte dårå:D) och frågat om hon kan tänka sig en promenad i slutet av november.
Hon umgås dessutom med några andra snusrar eftersom hennes andra vovve tränar agility, så hon kan sprida ordet vidare (och sätta upp lappar på bhk).

Matten till Izors kusinbarn har sagt det, men hon blev sugen på en promenad i Åkersberga.

Hade gärna promenerat (hundlös) och kikat på alla finingar om jag bott närmare.
Vi var iväg ett antal gånger med jycken och då deltog ett 20tal hundar. Första gången höll jag på att smälla av när alla släppte lös sina hundar.
Så då var det ju bäst att släppa honom också.
En rutinerad kennelägare sa att ds var kända för att samsas.
Och det var då inga problem trots att jycken och en annan hanne hade uppnått 10årsåldern.
Det fanns alldeles för många hundar att kolla på för att gruffa.
(Jycken gruffade f ö aldrig själv).
Man kan väl säga att han sov gott sedan när vi kom hem....

Så jag hejar på ! Självklart ska voffsarna på träff!

Stället jag funderar på är ett allmänt rekreationsområde med fårstängsel runt (på sommaren går får och Highland-kossor i de sammanhängande "hagarna" för att hålla markerna öppna) där folk brukar släppa sina hundar.
Att promenara precis utanför området (om vi inte ska släppa vildjuren lösa) bör väl ta en timme ungefär.
I ena änden finns dessutom brukshundsklubben, så de flesta hundägarna borde känna till platsen.

Min lilla skit är rätt eftertänksam av sig.
Dock gillar han att jaga rådjur (finns i området), men har han andra snusrar att umgås med så är det nog inga problem.

Minns från kennelträffen vi var på när ligistgänget drog fram (uppskattades tydligen inte av några som var på samma plats som vi), Izor stannade dock kvar hos oss och tittade på när hans släkt röjde runt.

Kul förslag, men 6,5 år på en dvärg är väl knappast gubbe? :p Min blev inte gubbe förrän i 11 års åldern! Då märkte man att synen och hörseln börjat avta och han tappade muskler i bakkärran. Nu är han snart 13,5 år och pigg som bara den (promenera i 2 timmar i ordentlig takt är inga problem så länge det inte är över 20 grader) ;)

Hade gärna hängt med på prommis om jag varit kvar i sthlm :)

Izor har alltid varit gubbe i sitt sätt.
Leka, okej - i typ två minuter (fast han älskar att slänga med sin trädgårdsslang).
Leka med andra hundar - han har faktiskt gjort lekinviter till några (bl.a. en snuser och en stor ståtlig afghantjej), men sen blev det inte så mycket mer.
(kanske beror på att Izor verkar föredra människor)
Valpar, nätack

För att inte tala om när husse har varit borta ett tag, då muttras det - precis som en gammal gubbe.

Kort sagt, Izor är en dvärgschnauzer med bestämda åsikter, precis som det ska vara, eller hur.

Vad tror ni om en sådan här annons - skulle ni våga er på att träffas?

Har du dvärgschnauzer och bor i Åkersberga?
Kom då och träffa andra dvärgschnauzrar och gå en promenad.
När?
Söndagen den 27 november, klockan 11
Mötesplats?
Skateboardbanan vid Sporthallen
(Ni som åker bil kan då parkera vid sporthallen)
Vad ska vi göra?
Vi går en promenad i området och kanske släpper vovvarna i kohagen för en stunds lek.

Vid frågor kontakta:
sussisus
mobilnummer och/eller mailadress

Bra annons?
Ska det vara mera info, mindre info?
Ska in i tidningen, och sen göra en likadan och plasta in för att sätta på anslagstavlor - fast med bild på vovven också, så att man ser att det gäller dvärgschnauzrar.
Vad tycker ni?

Nu är promenaden avklarad - tyvärr under riktigt skitväder med drivande småregn (sånt där som tränger in överallt) och blåst.

Med Izor så var det 10 snusrar. Det var lite mutter men annars skötte sig alla.
Pga vädret blev det en kort promenad innan vi släppte vilddjuren lösa i en tom hage.
Inte så mycket spring i benen som jag trodde, men vovvarna var ju lite blöta.

Det blev i alla fall så uppskattat att vi genast bestämde att vi ska träffas vid 11-tiden sista söndagen i varje månad, med start i januari (december är ju ingen bra idé med alla helger).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka