Dolce

Trådstartare
Hej!
Efter träning när hästen har blivit svettig och man spolat av den med ljummet vatten, vilket täcke vilket materiel lägger ni på så att den torkar?
Tack för svar

Hej!
Efter träning när hästen har blivit svettig och man spolat av den med ljummet vatten, vilket täcke vilket materiel lägger ni på så att den torkar?
Tack för svar
På höst och vinter så fick min alltid på sig sitt ulltäcke, på sommaren hade han ingenting på sig.

Absolut inget alls om det är mildare väder .

Vintertid/kall årstid om jag måste helspola /bada hästen ylletäcke .

Nu lägger jag inte på något alls. Det är så varmt.
Men när det är kyligare har jag ylle. Det tycker jag är det som värmer bäst om det blir blött.

Inget alls. Meningen med duschen är ju att hästen ska kylas ner. Vinertid, ulltäcke eller fleecetäcke på hösten.

Hej!
Tack för svar

Inget. Särskilt inte om det är en varm dag och jag duschar hästen för att kyla ner den. Duschar jag den på höst/vår och det är kallare så är det för att få bort svettskum (ena hästen är hemsk känslig och kan få fula skav om jag bara borstar bort det) och då får den oftast på sig sitt utetäcke och går ut i hagen. På vintern undviker jag dusch för stallets skull och använder vid behov en blöt handduk där det behövs.

Inget nu på sommaren, (eller jo, flugtäcke för att hålla hästen aningens renare efter de obligatoriska rullningarna ;). )för torkning vid kallt väderlag så har jag på en ull filt och ett fleece över det, transporterar bort fukten snabbt och smidigt :), ev har jag bot ryggvärmare också för att hästen ska bli varm snabbare över ryggen, Är det bra väder ute och hästen bara är blöt på hals/bog så åker den ut med vanliga täcket, har sällan tid/lust att ha häst stående på box i timmar bara för att den är lite blöt.

Beror på temperatur i stallet. Nu på sommaren när det är varmt använder jag inga täcken.
Är det kyligare föredrar jag att svampa svettiga områden just för att det känns onödigt att blöta ner hästen mer än nödvändigt.
Men fleece eller ull brukar ju funka bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Lite väl frekvent kissande och lite gegga. Jag har spolat med koksalt i pipett, men det kanske är för lite spolning? I morse kom han in...
2
Svar
23
· Visningar
3 030
Senast: dobbis
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: Lobelia
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 294
Senast: Zetly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka