Sv: Dunderkur för långt fint hår?
Nu tänker jag vara lite tvärt emot vad gäller borstning och flätor. Jag har ett himla intressant hår som förvandlas till burrigt svinto om det inte sköts om ordentligt. De råd jag fått och som faktiskt fungerar för att hålla håret i bra kondition innehåller inte tipsen att fläta eller borsta ordentligt, tvärt om.
Nummer ett för att ha ett friskt och följsamt hår som inte tovar är klippning. Brutna strån och kluvna toppar ger ofelbart tovor och det är numera så jag märker att håret behöver klippas. Så länge topparna är hela finns inga direkta tovor, men de kommer krypande ju mer slitet håret blir. Om hela håret är i taskig kondition blir det också tovor i hela håret.
Nummer två är vård och skötsel. Bra schampo och balsam från frisör ser till att vårda håret mellan klippningarna och ser till att slitaget blir så litet som möjligt. Är håret så långt som din dotters är en leave-in av något slag ingen dålig idé. Stylingprodukter kan kännas som överkurs för små barn, men det finns styling som inriktar sig just på att ge följsamt hår utan trassel. Man kan tvätta håret varje dag bara man har rätt sorts schampo, men jag gör det helst inte. Är jag ledig och bara ska slappa hemma får håret vila från tvätt.
Så var det då borstning och flätor.....nja, uppsatt hår trasslar sig ju inte men enligt uppgift från frisör så sliter det desto mer på håret. All sorts friktion ger slitage oavsett om det är från flätor, hårsnoddar eller mössor. Slitage ger hår i dålig kondition som i sin tur gärna tovar och trasslar. Det kan därför bli en ond cirkel om man sätter upp håret för att det inte ska trassla. Jag har gärna håret i svans och snodden brukar hamna på samma ställe vilket ger att mitt hår ofta bli något mer slitet just där.
Att borsta behöver heller inte vara så himla nyttigt. Återigen blir det friktion och slitage på håret, speciellt om man har en dålig borste. Det ger stor skillnad beroende på vilken borste man har och hur man borstar. Vissa säger att man aldrig ska borsta blött hår, andra att man inte ska borsta torrt. För egen del följer jag det senare rådet. Det är så mycket enklare att reda ut håret med fingarna samtidigt som man applicerar balsam och när man sedan borstar håret efter duschen brukar det inte finnas några tovor. Skulle jag borsta torrt hår skulle jag nog vilja ha på lite balsamspray först. Jämför med hästarnas svansar och pälsglans.
När man väl har fått till ett friskt hår med släta, blanka strån är det faktiskt inte så himla svårt att sköta.