Dumt med skarpt bett?

G

gran_kotten

Nu har jag en undran, min häst (en islandshäst) är inte så att han sticker men han föredrar att ta några steg snabbare när man ber honom att flytta undan för skänklen (stidvärts och öppna) istället för att göra själva rörelserna när vi töltar (han travar inte så bra). Ev böjer han lite på halsen så man ska tro att han flyttar sig.
Detta är alltså med tränsbett.

Sätter jag på ett jakkandar, jag ska inte ljuga att han flyttars sig perfekt, men det går 70% bättre då.

Så min fråga är, är det dumt att använda detta jaktkandaret ca 1gg varannann vecka?
Finns det risk att han blir sämre med tränsbettet?
Eller att han fattar hinten och att det kan bli bättre?

Sv: Dumt med skarpt bett?

Jag tycker man ska sträva efter att rida på så milt bett som möjligt. Hästarna känner småsmå tygeltag då med.
Jag skulle tro att din häst helt enkelt är olydig, han tycker helt enkelt det är för jobbigt att flytta sig så han ignorarar och springer fortare.
Jag tycker du borde träna "lydigheten" (:D) Och vara konsekvent.
Men jag tror inte att han blir "sämre" av att ha jaktkandaret ibland. Se det isf som en övergångsperiod och att du hela tiden strävar efter att kunna göra det perfekt med tränsbett.:)

Min häst var lite sån i början, att hon tog sidförande hjälper som drivande istället. Jag gjorde så att jag började från början. Först fick hon flytta sig sidledes för spöt när jag stod på marken. Sedan satt jag upp och vi fortsatte från stillastående - började med att bara mjukt nudda med skänkeln. Gick hon fram gjorde vi lugnt halt igen och började om, tog hon ett steg åt sidan blev det massor med beröm. Efter ett tag testade vi i skritt, sen tölt, trav osv.
I vårt fall var det bara så att hon inte förstod vad som önskades plus att hon var rätt pigg.
Dessutom var hon inte så musklad och tyckte det var jobbigt med exempelvis skänkelvikning så hon "gled gärna undan" ibland också. Det senare försvann när hon blivit stark nog. Om det inte funkade i tölten så gick vi tillbaka och tränade momentet i skritt tills det satt. Sen var det några steg i taget i tölt som gällde i början.
Att byta till skarpare bett tänkte jag aldrig ens på.

Inte ett direkt svar på frågan om bettet, men det var så jag har gjort iaf:).

Jag skulle tro att din häst mer är olydig.
Jag skulle ha fortsatt med tränsbettet.
Om du vill flytta honom i tölten och han bara "springer iväg" så sakta av till skritt el. gör halt och flytta. Sen fortsätter du igen och töltar. Gör han samma sak nästa gång du vill flytta så sakta av till skritt eller gör halt -och flytta.

Detta får jag göra med min häst som kan bli lite olydig och "slarvig" -funkar jätte bra. :) Var min tränare som hjälpte mig med det här och sa hur jag skulle göra.

Liknande trådar

S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 840
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama