Dumpad häst?!

chap13

Trådstartare
Jag är lite orolig för att jag har fått en häst dumpad hos mig. Jag blev kontaktad av en person som undrade om jag kunde ta deras häst på bete lite hastigt och lustigt vilket jag sa att jag kunde. Nu börjar vi närma oss installning av våra hästar och jag har inte sett till hästens ägare på 2 månader och tyvärr har jag inte heller fått kontrakt underskrivet eftersom de inte har varit här. Det telefonnumret jag har är det ingen som svarar på.

Så snälla hjälp mig nu, vad är det som gäller. Fr o m söndag måste jag stalla upp hästen.
 
Sv: Dumpad häst?!

Ta kontakt med djurskyddet i ditt län. Tala om vad som hänt och hur och när du har sökt ägaren samt så mycket uppgifter du har på häst och ägare.
 
Sv: Dumpad häst?!

Usch, vilken jobbig situation!

Har du personens adress? I så fall hade jag skickat ett rekommenderat brev. Hämtar de brevet så vet du att de fått informationen och vet vad du vill. Hämtar de inte brevet så vet du att de inte är tillgängliga.

Har de ett väldigt vanligt namn? Ifall det är ett ovanligt namn kan du ju ringa till släktingar som kanske vet vart ägaren tagit vägen?
 
Sv: Dumpad häst?!

Har jag inte fel blir du stående att sköta hästen samt fodra den och alla kostnader.
Sedan får du jaga ägaren, försöka fakturera eller driva in det via KFM osv.

Läste någon tråd för något år sedan om liknande cirkus. Prova sök fram den.
 
Sv: Dumpad häst?!

Jag gissar att det är en travare, fjording eller en gammal ponny dvs en häst som inte har något större ekonomiskt värde :(
 
Sv: Dumpad häst?!

Jag hade börjat att vända mig till djurskyddet/länsstyrelsen. De kommer att kunna hjälpa dig och ge förslag på vad du bör göra. De i sin tur som myndighet kanske kan nå polis eller sjukhus eller liknande ifall ägaren råkat ut för något tex om du har uppgifter på vem ägaren är.
 
Sv: Dumpad häst?!

Jag gissar att det är en travare, fjording eller en gammal ponny dvs en häst som inte har något större ekonomiskt värde :(

Helt OT men jag tycker allt att du verkar ha missat marknaden. Numera annonseras de flesta vuxna fjordingar för ca 25-30 tusen...

Själv håller jag på att få en normalung quarterhäst gratis - så nog kan folk febrilt försöka göra sig av med annat än travare och fjordingar.
 
Sv: Dumpad häst?!

För inte så länge sedan kom det upp en tråd i ämnet "dumpade hästar", trådstartaren tipsade alla betesägare om att det nog är dags att börja kolla om inackorderade beteshästar har en ägare som tänker hämta dem.

Fånig tråd tyckte jag, ingen har väl haft en häst på bete en hel sommar utan att ha en enda kontakt med ägaren under tiden?
Men tydligen...

Hur kommer det sig att du börjar fundera på detta endast en vecka innan installning? Eller, är det NU på söndag du menar??
 
Sv: Dumpad häst?!

Tycker du att det är jag som ska jaga ägarna om att komma ut och hälsa på sin häst och se till att de hämtar hem sin häst när betessäsongen är över?
 
Sv: Dumpad häst?!

Jag har i alla fall kanske fått tag på ett telefonnummer och skickat sms på båda numren att våra hästar går in imorgon och att de är välkomna att hämta sin häst. Gör dom inte det så kommer det kosta dem en viss summa varje dygn han står här inklusive skötsel och foder.

Jag fick bra intryck av dem när de lämnade hästen och kunde inte tänka mig att det skulle bli så här. Jag trodde de skulle höra av sig efter den senaste lönen så vi kunde göra upp allting och även bestämma avresedatum eller om de ville ha hästen kvar ytterligare någon vecka. Hästen väntar på att avlivas så för mig låg förklaringen där, typ jobbigt för dottern att gå och vänta på avlivningsbesked.

De har även sin sadel, träns mm i skåp i vår sadelkammare. Egentligen är jag nog mest orolig för om det har hänt något men jag efterfrågar råd för jag vill ju göra rätt ifall det blir fortsatt krångel. Hästen går det definitivt ingen nöd på. Den mår toppenbra!
 
Sv: Dumpad häst?!

Jag har i alla fall kanske fått tag på ett telefonnummer och skickat sms på båda numren att våra hästar går in imorgon och att de är välkomna att hämta sin häst. Gör dom inte det så kommer det kosta dem en viss summa varje dygn han står här inklusive skötsel och foder.

Hästen går det definitivt ingen nöd på. Den mår toppenbra!

Jag tycker du gör helt rätt! Jag skulle dock ta hjälp av myndigheter så blir helt rätt, för att minimera risker för mer tråkigheter.
 
Sv: Dumpad häst?!

Jag säger bara att jag personligen skulle börjat fundera långt tidigare om ägarna inte hör av sig under hela betesperioden. Och oavsett, de kan ju inte veta när du planerat att stalla in, så när den tiden närmar sig så borde man ju ta kontakt och stämma av.

Hoppas du får tag i dem iaf.
 
Sv: Dumpad häst?!

Jag säger bara att jag personligen skulle börjat fundera långt tidigare om ägarna inte hör av sig under hela betesperioden. Och oavsett, de kan ju inte veta när du planerat att stalla in, så när den tiden närmar sig så borde man ju ta kontakt och stämma av.

Hoppas du får tag i dem iaf.

Fast ... Jag har min häst på ett ställe där hon står inackorderad. Red henne (och tävlade) toom mitten av juni, skulle då ställa av henne (gick from 1/6 på bete) i ca 2 veckor pga hög arbetsbelastning på jobbet... Bröt handleden på midsommarafton och har sen dess sett hästen 2 ggr tom idag då jag hämtade hem henne.. Visserligen pratat med stallägaren då jag bröt handleden så de visste om att jag inte skulle komma på ett tag. Och sen månadskiftet Juli/aug då jag sa upp stallplatsen.

Men som sagt då har jag alltså inte sett hästen på över en månad förrens idag. Jag hämtade ändå hästen som jag skulle...
 
Sv: Dumpad häst?!

Fast ... Jag har min häst på ett ställe där hon står inackorderad. Red henne (och tävlade) toom mitten av juni, skulle då ställa av henne (gick from 1/6 på bete) i ca 2 veckor pga hög arbetsbelastning på jobbet... Bröt handleden på midsommarafton och har sen dess sett hästen 2 ggr tom idag då jag hämtade hem henne.. Visserligen pratat med stallägaren då jag bröt handleden så de visste om att jag inte skulle komma på ett tag. Och sen månadskiftet Juli/aug då jag sa upp stallplatsen.

Men som sagt då har jag alltså inte sett hästen på över en månad förrens idag. Jag hämtade ändå hästen som jag skulle...

Ja och jag har två unghästar på bete sedan midsommar. Inte sett dem sedan dess, inte ring och kollat. Jag litar fullständigt på att beteshållaren larmar om det är något.

Fast det är klart, i mitt fall handlar det om personer jag känt i hela mitt liv, som har hand om mina killar.
 
Sv: Dumpad häst?!

Fast du hörde ju av det, det är skillnaden.

Jag har också haft hästar inackorderade på annat håll och inte sett dem på måndader, men jag har varit i kontakt med stallägaren och betalat mina fakturor.
 
Sv: Dumpad häst?!

Det var uppgjort redan från början att betet bara varar augusti ut och därför tog jag för givet att de faktiskt skulle höra av sig den här veckan. Sen har jag kört upp för B96 i torsdags så det har varit mycket att ordna med det och var prio 1 så jag får rodda i det här nu. Hästen går det ju inte någon nöd på.
 
Sv: Dumpad häst?!

Det är ju skillnad kan jag tycka, om man inte ser hästen själv så lär man ju iaf ha kontakt med stall/betesägaren vid iaf några tillfällen under sommaren.
 
Sv: Dumpad häst?!

Har en ponny hemma och hennes ägare har jag aldrig pratat med har stått hemma några år nu.

När jag hämtade henne från ridskolan som hon var ut lånad till hörde ridskolans ägare med ponnyns ägare i fall ponnyn kunde flytta med mej hem.
Händer det något med ponnyn skall jag ta kontakt med den gamla ridskolans ägare.
 
Sv: Dumpad häst?!

Har någon hämtat hästen eller hört av sig?

Tycker det verkar märkligt att man ställer en häst som ska avlivas på sommarbete som dessutom kostar pengar...
Vill man inte göra sådant så fort som möjligt så att hästen slipper ha ont eller varför man nu har valt att avliva och sedan kan gå vidare med sitt liv?
Har aldrig avlivat någon häst så jag vet inte hur folk resonerar.

Men det verkar lite skumt tycker jag.
Om ingen hämtat eller hört av sig så skulle jag tro att hästen blivit dumpad hos dig. :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
953
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 369
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp