dumpa katt = olagligt?

Tratt

Trådstartare
Just nu känner jag mig rätt upprörd så ni får ursäkta om jag skriver lite osammanhängande..
Det är så att en vän till mig pratade med en bekant som vill bli av med sina katter som är mellan 4-6 månader gamla. För att göra historian kort ska denna ha sagt att blir han inte av med dem så kommer han köra ut dem på ett fält och lämna dem där. Han sa att han hade gjort så förut och när han åkte tillbaka för att kolla så ska katten ha haft halsband på sig och blivit väl omhändertagen.

Är det rent utav olagligt att göra på det här viset och går det ens att anmäla innan det ens har skett?
Alternativet var att hans mamma skulle "ta hand om det", vilket jag antar är att ha ihjäl dem. Det är sedan länge känt att de har kattungar på löpande band, säljer dem innan 12v eftersom deras hund har bitit ihjäl ett par stycken.. :(

Dumpa katter är inte lagligt men då måste du kunna bevisa att det är hans och han lämnat dom där i syfte att inte hämta dom igen, tyvärr med våra djurskyddslagar så även om han mot förmodan skulle bli dömd så får han väl en tillsägelse. Slå ihjäl egna kattungar tror jag man får göra innan en viss ålder om man gör det på ett vettigt och humant sätt (därmed inte sagt att det är moraliskt rätt) Sälja innan 12 tror jag inte heller är lagligt men samma där, chansen att han ska åka dit och än mer få någon påföljd är minimal. Däremot tycker jag att du ska skicka ett brev, anonymt om du vill, och berätta att du vet vad han gör att det är olagligt samt att du kommer anmäla honom om det händer igen. Ibland räcker det med skrämseln för vissa. Anmäl till länsstyrelsen ändå, då har du gjort vad du kunnat och om någon har tillräckligt många anmälningar, kanske andra som anmält också, så är chansen större att det blir ett ärende.

Idioter finns det gott om tyvärr, det borde vara körkort för att få skaffa djur....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka