Dummies och apportering

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Brummselisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 3 751
B

Brummselisa

Läste en gammal tråd som verkligen hjälpte mig mycket med hur jag ska träna, tack för den!:laugh:
Men har fortfarande lite frågor:

*Vad för strl på Dummies använder ni?
*Vilken fyllning tycker ni är bäst?
*Hört/sett/pratat något om att hunden "söker" igenom området (antar att man då lagt ut dummiserna när den inte sett) och så "vanlig" apportering (kasta ut apporterna), är det så?
*Vilken visselpipa är bäst?

*vart köper ni era apporteringssaker?

Mvh apporteringstaggad labbeblandis

p.s förlåt för ev. konstiga ord och förklaring men sover nog mer än jag är vaken.

Sv: Dummies och apportering

www.afterdog.com
www.goldenretriever.se
www.gundogs.se

Storleken har ingen betydelse. (haha) köp lite blandade storlekar. Jag har stora ca 400g i bilen men även några valpdummis som jag kan ta med mej i fickan när jag går ut på en vanlig promenad. Passar bra då man inte vill bära så tungt.
Mina kommer från afterdog. Tycker dom är jättebra o träningskompisarna som inte har afterdog sliter i dom för dom tycker dom är så bra.
Vad som är bäst är nog individuellt för var o en.

Ska du träna sök så enkelt förklarat så lägger du ut dummisar i naturen o hunden får söka efter dom.
Markeringar tränar du o då kastar man ut dummisen o hunden ska markera var den landar o hämta den på kommando.
Försök hitta någon som kan apportering som kan visa dej. Även om man bara tänkt aktivera hunden lite så är det bra att man gör på rätt sätt. Nästa hund kanske man vill tävla med. Eller varför inte gå en kurs.

Tror de flesta djuraffärer har lite apporterings saker. Men kolla priserna de varierar stort. Finns annars tex
www.haromi.se
www.jamihundsport.se
www.loboo.se
www.huverods.com
Listan går att göra hur lång som helst.

Ut o ha kul med din hund nu o lycka till.

Ok:D

Det lilla jag har apporterat och det jag har sett har ju varit/verkat jätteskoj, så en golden eller labbe som nästa hund är något jag verkligen kommer fundera på;)
Får man bara använda retrievers i apportering eller används andra hundar också?

Har ju sett markering "live" några gånger men aldrig sök mer än på TV..förhoppningsvis så kommer han jag sett tillbaks till skolan till våren för att visa ettorna och då kanske jag kan tjyva mig en åskådarplats;):D Eller fixa en veckas APU hos han.

Tack för svaret.

Man kan träna apportering med alla hundar. En kul sysselsättning som aktiverar dom. Men tävlar apportering (jaktprov) gör man med retriever o spanniel i rasgrupp 8 där det är apporterande fågelhundar.

Säkert andra som har sina jaktprov med men det känner jag inte till.

Ok..jo det var ju Spaniel jag funderade på (Engelsk Springer), och det gäller samma apportering med dem?

Vet ej om deras prov är lika som retrievrarnas. Gå in på deras rasklubb o kolla.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 958
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka