Dumma hö!

_Yggdrasil_

Trådstartare
Blev en smula besviken när jag fick analys svaren på mitt hö som jag köpt för dyra pengar...

TS 85,3%
Råprotein 82g/kg TS
SMB.protein 39g/kg
Energi 8,6MJ/kg

Om jag fattat rätt ger detta en kvot på 4,5 det låter ju inget vidare...:cool:
Kommer det funka med att lägga till Lusern eller behöver jag byta hö?

Ska väga hästarna ikväll och göra en uträkning på foderstat och se om jag kan få ihop det.
Det jag undrar är som sagt om det funkar med att fodra med höet överhuvudtaget eller om jag ska bränna skiten och köpa nytt?:confused:

Sv: Dumma hö!

Har du köpt mkt?
Lägg till hackad lusern eller uppblött lusernpellets, tror man kan lägga på upp till 4kg om jag inte minns fel. Sedan när höt är slut så kan du ju köpa nytt. Det är ju speciellt viktigt att dina unghästar får i sej tillräckligt med protein.

vart skickade du in analysen någonstans? Jag behöver ju göra d med.;)

Lusern kan man lägga på hur mycket som hellst för det räknas som grovfoder. Jag har 2 ton av höet så det blir till att forda med det tills det är slut antar jag.

Du har ett hö som är lätt att komplettera med kraftfoder eller lusern, så det är nog inget större katastrof...

Du har ett hö som är lätt att komplettera med kraftfoder eller lusern, så det är nog inget större katastrof...

När jag började räkna foderstater ansåg man att ett bra sporthästhö ligger på 35-45 g smb rp/kg foder, just för att det då är lätt att komplettera.

Senast ändrad:

Ja jag har räknat lite på det och tror det går att lösa. Men nu funderar jag på:
Jag har räknat med att lägga till Lusern i foderstaten, kan man då plussa på Lusernets värden på höets värden? då kommer jag upp i en kvot på 8 och det åter ju trevligare.

fick analysen nu....ännu sämre värden än vad du fick. 28h råprotein och 9.7 MJ energi.

vad blev det för foderstat? sj klarade jag mej med hö och lusern och krafftprotein efter fölis kommit men då pga proteinet skulle upp till nästan 1000.

Nelli får 7 kg hö 300g KRAFFT Protein
Todde får 4 kg hö 100g Krafft protein
Tussi får 3 kg hö 100g Krafft Protein

Såg att hon vägdes till 432. fullvuxen vikt 450-500?

utan arbete
behov 51.3 får 63.8 MJ
behov 307.8 får 372

verkar helt ok foderstat och du ser ju själv om hon håller sej eller om hon går upp i vikten för hon ligger väl i normalklassen nu?

vad har du för Ca,P,Mg,K

Senast ändrad av en moderator:

Ingenaning tog lilla analysen i år. Blir stora nästa år. Foderstaterna blev riktigt bra. Är jättenöjd faktiskt. Hade varit lite tråkigt om jag fyllt hela höskullen med hö som jag inte kunnat använda :D

ok. jag är glad att jag tog stora annars hade jag aldrig vetat att jag behövde ge 60g mineraler för att hålla selenen på rätt nivå. Alla andra väden var bra för att fodra utan mineraler men nu får jag göra det pga selenen.

ok. jag är glad att jag tog stora annars hade jag aldrig vetat att jag behövde ge 60g mineraler för att hålla selenen på rätt nivå. Alla andra väden var bra för att fodra utan mineraler men nu får jag göra det pga selenen.

Selen finns det inte i våra svenska marker så det får man alltid fodra extra.
Selen finns att köpa bart som tokosel på apotek tex. det blir betydligt billigare än att köpa ett heltäckande mineralfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 577
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Hej! Jag "har" två hästar som står med uträknad foderstat och ett superbra hö med överskott i både energi och protein trots att ts är...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: heidi maria
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka