Jag visste inte ens det förrän det togs upp här. Har delvis växt upp med engelska som dagligt umgängesspråk och läser gymnasiet på engelsk (internationell) skola. Har alltid sagt 19th century on 1900-talet och ingen har rättat mig
Vet inte om det är för att de själva inte vet eller för att de inte vill vara "elaka"? Och eftersom ingen rättar mig vet jag inte om jag vågar ändra nu när jag vet vad som är rätt/fel, för då kanske alla tror att jag är korkad som hela tiden säger fel istället? Och då kanske jag får minuspoäng för att "inte vara påläst". Jag VILL INTE säga fel men jag VILL INTE få minuspoäng heller
AM = förmiddag (före 00.01-12.00) och PM = eftermiddag (12.01-00.00)
Lärde mig AM och PM genom att tänka att AM är av sängen (som gå ur sängen - vilket vanligtvis görs på morgonen/förmiddagen/innan 12.00) medans PM är på sängen (som att gå och lägga sig, vilket vanligtvis görs på kvällen/efter 12.01 och innan 00.00).
Det var skitjobbigt i början, men bestämde för att jag bara SKA lära mig det så jag ställde in mobilen på 12-timmar funktion. Nu kan jag båd.