Dum fråga om damasker från H^^ks - har jag köpt fram eller bak?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lillbollen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 5 630
L

lillbollen

Hej!

Som rubriken säger: jag har köpt damasker (de som kostar 169) på H''ks, kom till stallet och blev helt förbryllad när jag skulle sätta på dem. Har jag köpt fram eller bak? Hur ser man skillnad?

Om det är någon som har likadana, kan inte ni vara så jättesnälla och bara beskriva hur framskydden resp. bakskydden ser ut och vad som är skillnaden på dem? För de är väl inte likadana?

Vänliga hälsningar från en förvirrad person. :)

Sv: Dum fråga om damasker från H^^ks - har jag köpt fram eller bak?

Bakskydden brukar ha mycket bredare "skål" för kotan.

Ofta är den så bred att den inte passar på hästar med tunnare ben, tycker jag... Min förra häst hade framskydd runtom.

De har även större omkrets, men det är på själva "skålen" det syns bäst och enklast. :) Var de inte märkta med fram resp. bak?

Näe, jag hittar ingen märkning! Och jag köpte ju bara ett par (i all hast, bara ryckte åt mig dem) så jag har ju inget att jämföra med. Har aldrig haft damasker innan utan bara senskydd och dem ser man ju lätt på vad som är fram och vad som är bak, men har inte öga för hur det ska se ut när det är rätt med de här damaskerna. Jag red med dem fram igår och de satt väl ok, tror jag...

Men är det ingen som har exakt likadana och kan lägga in en bild eller lite mer detaljerad beskrivning över hur just dessa skydd ser ut fram resp. bak? Får flashbacks till ridskoletiden när man kunde sitta en kvart och grubbla över hur ett par senskydd skulle sitta men ändå alltid lyckades få på dem fel. :)

Kolla deras hemsida. Finns troligtvis bilder där och det brukar stå om det är fram eller bak.

Jag har dess skydd, både fram och bak.
det finns ingen märkning utan bak är större och högre.
Men det står på prislappen om det är fram eller bak.

För stor häst så brukar storleken vara; Full. Sedan så brukar jag ha medium till
frambenen och large till bakbenen. Det kan ju skilja sig mellan olika hästar men
detta är standard till dom mellanstora hästar som jag brukar ha :).

Prislappen hittar jag inte och bilden på hemsidan är lite kryptisk. När det kommer till storleken var det inte riktigt det jag undrade. :) Kan ju säga att jag har strl S, om någon mot förmodan kanske skulle kunna mäta och säga hur många cm det är fram resp bak.

Tur att det inte är något allvarligare problem det här, för jag ser ingen lösning på frågan, haha. Tack för goda tips ändå!

Enklast måste väl vara att ringa en Hööksbutik och be dem tala om måtten ;)

Spelar det någon roll? Passar de så passar de. :idea:

Då hjälper det ju inte om jag mäter mina för jag har full.
Men som någon sa, prova o se om de passar, passar dem så spelar det ingen roll.
Det är ju dump o dra dort o kasta lappen innan man har provat dem.

Jag har tagit en bild på mina.
De paret till vänster på bilden är fram och de till höger bak.
Ser du att bak är bredare i "skålen"?

CIMG1740.jpg

Jag är intresserad av att köpa damasker till min häst, har köpt ett par M som passar jättebra fram och jag vill nu ha ett par likadana bak. Till frågan: Dessa är märkta med varken "fram" eller "bak", inte heller i produktbeskrivningen. Men kan jag köpa ett par i storleken större att ha bak? Provade de jag redan köpt (M) och de är lite för korta (tror jag), samt att det blir en liiiiten glipa mellan "kanterna" på damasken, men dom sitter ju inte "illa"...

Tacksam för svar!

Ofta så blir det bra att köpa en storlek större till bakbenen när det inte finns speciella bakskydd. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka