duger sjövatten?

N

nixa 324

Går här och funderar på vad man gör om brunnen skulle sina i dessa varma tider......kan hästar dricka sjövatten isf?
Själv skulle jag ju inte vilja det......

Sv: duger sjövatten?

Det beror väl på sjön. Vissa har ju bra vatten som betesdjuren själv väljer att dricka ifrån andra inte.
Mina beten har källvatten som alla djur föredrar istället för vatten baljan.

Min häst dricker gärna ur sjön. Hon verkar föredra det framför annat vatten.
Men denna sjön är ren och fin så jag tror vattnet är jättebra.

Vi har en hage med sjö som enda vattenkälla.. "sjöhagen"..

Med tanke på att min häst gärna stannar och dricker ur
äckliga vattenpölar på ridturen så kan det inte vara fel
att ha en sjö som vattenkälla.

hur vet man om det är bra vatten då?
bör man analysera det eller är det ok om hästarna bara dricker det?

är det klart och fint vatten duger det finfint till att dricka!
du skulle lätt kunna dricka sjövatten åxå, utan att bli dålig, men bara vetskapen om vad man häller i sig skulle få det att vända sig i magen på mig, vattenkryp, sniglar, spindlar..... :eek:

men hästarna lider inte alls av det! och något vattenprov behöver du absolut inte göra, gå på magkänslan du. :)

Om du är osäker på vattenkvaliteten kan du kontakta din kommun och höra om de vet något eller har något provtagningsprogram för sjöar, alternativt kan hjälpa dig med provtagning. I vissa sjöar kan blomningar av cyanobakterier bilda väldigt otrevliga gifter. Jag skulle definitivt vilja ha någon typ av vattenprov innan jag lät min häst dricka sjövatten "som jag själv inte vill dricka".

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka