Jag rider både "engelsk dressyr" och westernridning!! Då är också mitt ena sto rätt välutbildat inom dressyren men fungerar bra inom western också menjag tränar inga slidestop med henne
.
Det hela började med att jag hade ledarskaps problem med henne o min sambo(western) red henne för att hjälpa mig. Utan att säga något lärde han henne "neck reining", skärpte till sätes känsligheten på henne o begärde att hon skulle bära upp sig själv. Ooops vilken fin häst jag fick!! Det vart stoooor skillnad för helt plötsligt hade jag inget i handen(kan rida henne med ett mycket lätt stöd också) o jag upplevde det som om jag kunde sitta o näst intill "åka" häst. Nu låter det som en dröm o självklart stöter vi ff på problem ibland men...
Själv hittar jag många likheter mellan dessa två ridstilar=röd tråd! Jag använder mig av vissa westernövningar även då jag undervisar i dressyr! Känsel övningar!
Sätet fungerar ju i princip på samma sätt, Ibörjan när man lär sig Western kan rörelserna upplevas stoora men det är ju för att man ska lära sig rätt och så småningom ska de ju bli små.
På ridskolor hoppar man ibland över vissa väldigt viktiga bitar som att lära sig rida med sätet!! Man får lära sig rida med benen o händerna
Jag tror mycket att det är därför folk upplever en sådan stor skillnad mellan dessa två ridstilar. När man kommer högre upp i dressyren blir det av någon anledning viktigare?!
Det är nog viktigt för er att hitta en tränare som ni trivs med tror inte att det spelar roll vilken ridstil den personen praktiserar huvudsaken att personen i fråga har en sund inställning. Jag ser westerntränare jag inte skulle vilja rida för på samma sätt som jag ser dressyrtränare jag inte skulle vilja rida för.
Ni måste nog börja nysta från ett håll för både flickans o hästens skull om nu inte ni också hittat den röda tråden?!
Jag tror att hästarna upplever westerridningen mer svart eller vit= lättare att förstå. Mycket för att i dressyren så glömmer många eftergiften i både handen o benen, i western så är det tydligare.
Hade kunnat fortsätta i evigheter o skriva om detta
men det blir bara grötigt! Du får gärna fråga om jag varit otydlig på något!
kram/Ellinor