Dubbla budskap?

A

Annea

Dottern har precis fått en arabkorsning, och ett stort intresse av westernridning och NH. Det tränar hon just nu mest på egen hand. Hon jobbar mycket med sits, vikt, balans och lösa tyglar.
I ridskolan är det dock klassisk dressyr som gäller. Korta tyglar, raka ryggar, hästen djupt i form gärna med hjälptygel.
Kan hästen hålla isär de här ridstilarna och kanske dra nytta av det eller blir hon bara förvirrad :confused:

Det beror ju på hur välutbildade och rutinerade ryttare och häst är. Om hästen inte är alltför ung, och om din dotter är en säker ryttare så borde det inte vara några problem. Personligen tycker jag att man som ryttare och ekipage ska kunna lite av varje och att de flesta ridstilar går att kombinera. Det kan ju aldrig vara fel att träna NH,och det är inte fel med vanlig klassisk dressyr heller, givetvis när det görs på rätt sätt. Dock låter det lite som om ridskolan din dotter rider på låter hästarna gå lite bakom hand? Kanske du ska låta henne rida enskilt för någon duktig NH-tränare istället eller en vanlig duktig dressyrtränare.

Varför har ni valt att betala för dressyrlektioner men träna western på egen hand?
Speciellt som du beskriver det med negativa ordalag, det känns inte som om du är speciellt glad i "dressyrträningsmetoderna" själv :smirk:
I och för sig tror inte jag på att dressyr skall eller bör ridas som du beskriver det. Alla vill ha en självbärig häst oavsett om du rider dressyr eller western :idea:

Om man tittar på Kyras undervisning eller varför inte på hennes videos, ser man många likheter med "westerntänket".
Det är en missuppfattning, att westernryttare rider med lösa tyglar :smirk:
Målet är att kunna göra det ja :d
Men vägen dit är och kan inte vara på lösa tyglar.

Och vad gäller sits och balans är det samma för båda diciplinerna :idea:

Om flickan är mycket intresserad av western så åk till en tränare som hjälper henne med det och träna då i så fall dressyr på egen hand :)

Att hästar kan skilja på olika sätt att rida är helt klart. Jag har hört om flera hästar som kopplar det till den utrustning dom får på sig osv.

Lycka till och välkommen in i westernsvängen. :d

Monke :)

Jag rider både "engelsk dressyr" och westernridning!! Då är också mitt ena sto rätt välutbildat inom dressyren men fungerar bra inom western också menjag tränar inga slidestop med henne :).
Det hela började med att jag hade ledarskaps problem med henne o min sambo(western) red henne för att hjälpa mig. Utan att säga något lärde han henne "neck reining", skärpte till sätes känsligheten på henne o begärde att hon skulle bära upp sig själv. Ooops vilken fin häst jag fick!! Det vart stoooor skillnad för helt plötsligt hade jag inget i handen(kan rida henne med ett mycket lätt stöd också) o jag upplevde det som om jag kunde sitta o näst intill "åka" häst. Nu låter det som en dröm o självklart stöter vi ff på problem ibland men...

Själv hittar jag många likheter mellan dessa två ridstilar=röd tråd! Jag använder mig av vissa westernövningar även då jag undervisar i dressyr! Känsel övningar!
Sätet fungerar ju i princip på samma sätt, Ibörjan när man lär sig Western kan rörelserna upplevas stoora men det är ju för att man ska lära sig rätt och så småningom ska de ju bli små.

På ridskolor hoppar man ibland över vissa väldigt viktiga bitar som att lära sig rida med sätet!! Man får lära sig rida med benen o händerna :confused: Jag tror mycket att det är därför folk upplever en sådan stor skillnad mellan dessa två ridstilar. När man kommer högre upp i dressyren blir det av någon anledning viktigare?!

Det är nog viktigt för er att hitta en tränare som ni trivs med tror inte att det spelar roll vilken ridstil den personen praktiserar huvudsaken att personen i fråga har en sund inställning. Jag ser westerntränare jag inte skulle vilja rida för på samma sätt som jag ser dressyrtränare jag inte skulle vilja rida för.

Ni måste nog börja nysta från ett håll för både flickans o hästens skull om nu inte ni också hittat den röda tråden?!

Jag tror att hästarna upplever westerridningen mer svart eller vit= lättare att förstå. Mycket för att i dressyren så glömmer många eftergiften i både handen o benen, i western så är det tydligare.

Hade kunnat fortsätta i evigheter o skriva om detta :D men det blir bara grötigt! Du får gärna fråga om jag varit otydlig på något!

kram/Ellinor

tycker du överdriver med att klassisk dressyr ska bestå av hjälptyglar.

Det var nog inte klassisk dressyr som bestod av det utan att de gärna används i träningen på ridskolan.

så ansåg inte jag det, eftersom hon undrade om hästen "kunde hålla isär" dom olika ridstilarna.

Flickan har väl anmält sig till en kurs i klassisk dressyr på riskolan, och dom tränar tydligen såhär på just den skolan eller kanske för den instruktören :crazy:

Att det sedan inte stämmer med vad andra (du) menar är klassisk dressyr är ju en helt annan femma :angel:

Det är precis samma sak som att man tror att man inte får ta hästen i munnen när man rider western för det skall ridas på långa tyglar osv. :crazy:

Att det är så beror ju bara på att många får hjälp av inkompetenta instruktörer eller kan bäst själv :angel:

Du kan inte ana så många kommenatrer man får som westernryttare när man rör sig, läs rider bland engelskryttare. OBS, jag upplever det inte negativt utan nyfiket men missuppfattaningarna om vad vi gör är oerhört stora. :smirk:

Men hur skall det bli, när många tror att den diciplin man rider är avhängig vilken utrustning man har klätt på sig eller hästen :crazy: :angel:

Jag läste i ett annat forum ett påstående om att den eller den rasen saknade ridbarhet. Genast kom en massa ilskna inlägg om att ridbarhet väl bara betydde att det gick att sitta på hästen och styra den åt hö respektive vä. :smirk:
Tröttsamt :angel:

Monke :)

äh jag tycker att du ska skippa ridskoleköret :devil:, har man en häst och kan rida privatlektioner för någon så varför inte göra det. En privatlektion ger lätt mer än vad en helvtermins grupplektioner skulle ge, särskilt när man har egen häst..

Förövrigt känns det inte som du nämner ridskoleridning i någon possetiv form! DEt borde ju inte vara allt för svårt att leta reda på en shysst western tränare.

Det är så i vår familj, som förmodligen i många andra, att dottern har hästintresse som har vuxit från ljumt till brinnande, vi föräldrar försöker hänga med så gott det går och just nu suger vi åt oss och läser allt vi kan. Personligen har jag rätt vaga kunskaper om westernridning, men det jag har läst hittils har gett ett mycket positivt intryck. :)

Min dotter gick på ridskolan innan hon fick sin häst nu i höstas, och det var naturligt att helt enkelt fortsätta där, det är ju också bra rent socialt. Hennes intresse för westernridning är förhållandevis nytt.

Det är dottern som menar att det ligger en konflikt mellan westernridnig och dressyr. Hon tyckte att hästen gick stelt och spänd när hon var med på lektionen, men svarade mycket bättre när hon använde sina begränsade erfarenheter av westenridning.

Det är möjligt att lösningen blir att låta henne gå kvar på ridskolan och då förträdesvis rida lektionshästar. Det är ju nyttigt att rida olika hästar också.
Sen kan vi kanske hitta en instruktör som kan guida henne vidare i westernridning tills hon vet vad hon vill egentligen. Båda ridstilarna har ju trost allt en massa grundläggande gemensamheter man kan dra nytta av i vilket fall som helst.

I grund och botten så är ju grunderna dom samma i western ridning och engelsk ridning. western ridning är dock som jag vill kalla det naturligare och mera av slappnat men ännå mer disiplinerat än klassisk ridning. kontakten du har med en westernhästs mún är minimal men änndå har du full kontroll och är ett med hästen.. en enda liten tanke och hästen är med dig.. så jag tycker nog att även om hon rider engelsk på ridskolan och western hemma skadar det varken ryttare eller häst.. snarare tvärt om.. du får ju en mer lösgjord och lyhörd häst av western och det har du stor nytta av i dressyren...

Din dotter har helt rätt. Det finns en konflikt mellan dressyren och Westernridning iallafall om vi pratar om den dressyr som vanligtvis lärs ut på våra ridskolor.

Klassisk dressyr och Barockridning är annorlunda och det finns mer som förenar än skiljer åt vad de två beträffar, tycker jag.
Utifrån mina erfarenheter av dressyren på ridskolor skulle jag dock skippa lektionerna helt med araben och söka andra vägar.

Araber brukar för övrigt vara mer emot ridskolestilen med sitt korta tyglarna, korta tyglarna och driv, driv p g a sitt förfinade sinnelag. De blir precis som din dotter upplever det ofta spända och olyckliga....
Araber som rids på traditionellt ridskolevis kan lätt bli stirriga och uppfylla myten om sig själva. Jag har sett en del gräsligheter :cry:. En myt som i de allra flesta fall beror på att man inte är lyhörd för arabens speciella sinnelag.

Heder åt din dotter som har styrka och förmåga att ifrågasätta och lyssna på sin häst!

Frid Kokopelli Mana

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 447
Senast: Nepenthe
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lycan
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 136
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama