Dubbelt eller enkelt höloft?

P

Piggelin

Har ni enkla höloft eller är det panel spikad på reglarna undertill i stallet? (med isolering emellan?) :confused:

Jag tänker på vad som händer när fukten från hästarna når taket. Nu har det kanske iofs med ventilationen att göra också, men visst är det väl så att om höet ligger direkt på ett enkelt höloftsgolv så riskerar fukten att leta sig upp och förstöra både höloftsgolvet och höet närmast golvet, eller? :confused:
Om man lägger höet på pallar så att en luftspalt bildas mellan golv och hö så förstörs väl inte höet men vad händer då med fukten....kondenseras den mot den då mycket kallare golvbrädan så att den förstörs snabbare? (plus att den naturliga isolering som höet skulle innebära försvinner).

Vi håller på att inreda gamla stallet som tillfälligt stall och såsmåningom ska vi inreda gamla kostallet till häststall istället (men inte nu i vinter) och då ska vi givetvis installera en fläkttrumma i taket.

Sen har vi ett par köldkänsliga getter att ta hänsyn till, de vill ta del av hästarnas värme och inte ha det för kallt i stallet.

Hur har ni det på loftet? ;)

Lägger man isolering mellan bjälkarna och spikar fast en fuktspärr under isoleringen samt innertak under det då?
Måste det vara plast som fuktspärr eller finns det något annat?

Vi har isolering mellan, plast som fuktspärr och så brädor i taket då.
Sen en ventilationstrumma med fläkt, som man kan sätta igång om det blir för fuktigt i stallet...
:)

Lägg även gips förutom isolering och fuktspärr så får du ett brandskydd (reglerna säger att det ska kunna brinna 1tim på loftet utan att brinna igenom)

Älskade lilla Bubben...sno inte min login hela tiden!!!
Hälsningar Frugan.
:devil:

Är det inte dubbla gipsskivor som gäller för brandvägg med klass EI60? dvs de skall stå mot brand och brandgas i 60 minuter. problemet i ett stall är väl att träbalkarna brinner upp och konstruktionen rasar innan 60 minuter ändå.

Nu är ju inte jag någon brandingenjör eller liknande, men när det gäller genombrinning uppifrån och ner (för det är ju bara åt det hållet det är intressant) så klara bjälkar det tillräkligt länge.

OBS!
Detta är bara taget ur mitt huvud, jag ska kolla vad det står i "Att bygga stall" + att jag har en brandförman jag kan fråga (fanns det inte en brandingejör på forumet!?)

Brandreglerna har jag aldrig hört talas om tidigare. Gäller de även om man renoverar ett gammalt stall och inte bygger nytt? Jag tror aldrig jag varit in i ett stall med gips i taket (ja kanske ett som är relativt nybyggt, men där finns inget höloft ovanför).
Skiljer reglerna beroende på hur många djur man har i stallet :confused:

Jag snappar bara upp lite om brandskydd på jobbet + tänker lite själv :angel:.

Om det tex gäller att det brinner uppe och man vill hindra det från att komma ner så måste man ju ha gips även ovanför balkarna. Det finns gipsgolv som tål belastninge men jag vet inte vad det kostar. Isolering är bra brandisolering om man använder rätt material så det är som sagt träbalkarna som är svaga punkten.

Det man ofta missar i brandskydd är tätningar vid genomföringar av tex rör och elkablar. Även ventilationskanaler blir mer komplicerat om man går genom flera brandeller.

Jag vet inte om det är ett krav i nya stall men det ger ju rabatt på försäkringar med bra brandskydd.

Helt klart är att detta är intressant!
Jag tänker ta reda på exakt, då vi håller på med ett nytt stall med höloft, men innertaket/loftgolvet är annu inte på plats!
Man vill ju göra rätt med en gång.
Har tänkt tidigare att ventilationstrumman ska kläs med dubbelgips + att man kör med knipare för kabelgenomföringarna.
Ska även ha brandlarm (sug-modell avsett för stallmiljö)

När du ändå håller på att kolla kan du inte kolla vad som gäller för väggar också!? :) Tänker då på mellan loge där bl a traktor förvaras och stalldel. Ska nämligen göra sadelkammare in mot logen och tänkte då att man lika gärna kan åtgärda hela väggen mellan loge och stall i samma veva.

Länsförsäkringar godkänner att jag har traktorn parkerad i logen intill stall och sadelkammare utan brandavskiljande vägg mellan. det blir tom godkännt som säker gård. Jag måste dock ha huvudströmbrytare på traktorn. För säker gård krävs även 6kg brandsläckare på traktorn. Givetvis måste det vara ett icke brandfarligt golv dvs ingen gammal halm kvar tex.

Däremot gäller striktare regler för bilgarage. En åkgräsklippare kan ställa till det också. Den skall stå i garaget dvs hårdare regler än för traktorn!

Tittar i boken "Att bygga stall" från SLU, där står det att när man provar bjälklag för brandklassning så sker det med brand underifrån, detta är dock ointressant i djurskyddssammanhang.
I djurstall krävs således inget REI60 bjälklag i vanlig bemärkelse.
Man ger sedan lite exempel på olika konstruktioner, t.ex 22mm spontad spånskiva V313 som golv, 150mm mineralullsskiva som isolering 12mm spånskiva v313 som innertak.
Denna konstruktion har bedömts motstå brand ovanifrån i 60 minuter.
Vad det gäller väggar så ska dessa vara minst EI60, och för bärande väggar REI60
E=Täthet
I=Isolering mot temp
R=Bärförmåga

Aha, det var ju bra att veta! Brandsläckare är ju inga problem men, vad är egentligen huvudströmbrytare? Finns det på vår gamla BM 320 tro?
Ett problem är ju att vägg i vägg med logen på andra sidan har vi vårt "garage" där bl a trädgårdstraktorn står parkerad. Så det kanske påverkar i alla fall. När vi gör sadelkammaren så ska vi uppdatera elsystemet också. Har gammal trefas nu (sån så man kan sätta kontakterna bak och fram så går t ex vedkapen baklänges :crazy: det lyckades ju min pappa göra, värst var att han inte ens upptäckte det själv...) sen, ska det in ordentligt med jordfelsbrytare också. Halva logen kommer att ha gjutet golv sen men, den andra halvan har typ grus/sandgolv nu (visserligen med en massa skit ovanpå men, det går förhoppningsvis att kratta ut), kan det vara ok tro?

Huvudströmbrytare lär ju inte finnas på er traktor om det inte är ditsatt ganska nyligen. Det är väl max 10 år sen det började monteras som standard på nya traktorer. På min traktor är brytaren monterad så att även klockan stannar. :mad:

Det är dock relativt lätt att eftermontera. Köp en tex på Lantmännen.

Grusgolv är ok i ett traktorgarage men det får inte finnas något brandfarligt skräp på golvet. Så en noggrann städning skall väl räcka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka