Drop-down menyer, hjälp

T

Tebazz

Jag sitter här och kodar en hemsida, och skulle behöva lite hjälp med mina drop-down menyer.
Jag gör de med hjälp av javascript, och genom css, och formulär-kod.
Det jag mest vill ha hjälp med är layouten, kan man få bort den där hemska "windows-layouten" . Alltså byta färg på bläddringspilen, ändra färg när man håller musen över texten(hoover), osv? Jag har lyckats byta bakgrund, men inte mer än så, min css vill inte riktigt vara med.

Sen undrar jag hur man får de olika menyerna (alltså inte alternativen, utan själva menyerna) att ligga bredvid och inte under varandra.

Jag kan skriva ut koden om det underlättar, men den är rätt lång, så det är på egen risk.
Har heller inte komponerat ihop den själv, utan hämtat den på en hemsida, dock bara javascriptet, och formulärkoden.

Hjälp tack :confused:

Sv: Drop-down menyer, hjälp

Ja, du behöver klistra in koden, åtminstone html-koden och css:en för att det ska kunna gå att hjälpa dig, annars får vi gissa vilt. :)

Troligen är CSS:en det enda du behöver ändra i.

Ps: Du behöver bara klistra in den html-/och csskod som berör själva menyn.

haha, jag lovar att inte klistra in all kod ;)
Som det är nu fungerar bara bredd och höjd i mozilla, men bakgrunden fungerar både i mozilla och i explorer.

Är dock dålig på att kommentera, så det får ni stå ut med.

i css:en
option
{
background-color:#91d382;
height: 30px;
width: 100px;
}

html, i body:n
<form action="dummy" method="post">
<select name="choice" size="1" onChange="jump(this.form)" >
<option value="">Mat</option>
<option value="index.html">köttfärs</option>
<option value="index.html">Gröt</option>
</select>
</form>

<form action="dummy" method="post">
<select name="choice" size="1" onChange="jump(this.form)" >
<option value="">Djur</option>
<option value="">Råttor</option>
<option value="">Kaniner</option>
<option value="">Ormar</option>
<option value="">Fiskar</option>
</select>
</form>

Det enkla svaret på frågan är: Nej, du kan inte styla en sådan dropdownmeny. Form-element är en egen typ av element som är besvärliga att få stylade med css eller på annat sätt. Det är väldigt browser- och os-beroende vad man kan göra.

Vill du göra drop-downmenyer som du kan styla fritt kan du istället göra en exempelvis med bara css eller med javascript + css

var precis en sån jag letade efter, tack :D
Ska jag bara friska upp mitt engelskaminne och förstå vad de skriver ;)
Tack för hjälpen :bow:

Liknande trådar

IT & mobiler Varför anses drop down menyer och frames vara så "ute"? Jag gör en hemsida åt några kompisar (www.sleddogs.nu) och har som ni kan se...
Svar
1
· Visningar
929
Senast: Stereo
·
S
IT & mobiler Hur kodar man för att få en text att bli en drop down. Jag vill alltså att man har en text typ "Läs mer" och sedan när man klickar på...
Svar
2
· Visningar
682
Senast: Spider84
·
IT & mobiler Jag håller på att göra en drop down meny med hjälp av css och det mesta får jag att fungera förutom 2 saker som jag hoppas kunna få...
Svar
9
· Visningar
1 399
Senast: moiran
·
S
IT & mobiler Är det någon som vet om man kan få en drop down meny, som går ut till höger när den öppnas, att gåt ut över ett fönster? Alltså...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: Dasjenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross