Drömgården-köpa lr.ej?

Vår_Vinter

Trådstartare
*flytta tråden om den ligger fel*
Nu har jag hittat min drömgård. Åhh så fin den är. Allt är i timmer och uppfört år 1888. :love:
Pappa ringde åt mig igår bara för skoj skulle o hörde sig för :) Gården kommer ligga kvar på Blocket i max 2 mån. Används nu som fritidsfastighet.

Är beviljad lån på 700.000 kr, då är jag helt själv. Gården ligger ca 1 mil utanför Oviken i Jämtland. Närmaste granne kommer ligga ca 3 km bort. Vilket betyder att jag kommer bo där helt själv, kommer få sköta gården helt själv, snöröja ca 3km väg varje dag själv mm. :o

Dom som säljer vill ha 500.000 kr vilket jag o pappa tycker är mycket för den gården. :eek:
Här ligger ungefär priset per ha på 15.000 kr/ha

Gården har 6 ha skog som är avverkningsbart ca 700 kubik. Alltså ca 300.000 kr kan jag få in på att avverka. Samt 4,6 ha åker mark som just nu är utarrenderat men som jag då kommer ta tillbaka till mina hästar.

Problemet är att det är ett renoveringsobjekt. Taket måste bytas på båda husen, ny spis måste in mm. Finns inget vatten lr. avlopp in draget. Alltså kommer ca 200.000 bara gå till att renovera det. Det är inga fuktskador lr. mögel i huset. Det går att bo där under tiden man renoverar. Är vinterbonat.
Samt att jag ska bygga ett mindre stall, finns en lada på 19kvm men den är inte mycke till att ha.

Pappa tyckte jag skulle avvakta o se om dom kanske kommer sänka priset. Tycker ca 300-400.000 är mer normalt för gården. Här går det att få fina gårdar för ca 500.000-1 milj.

Samt att dom vill ha bort den snabbt, den som bjuder 500.000 får den på en gång. Varit några o kollat på den men ingen av dom verkar ha bjudit så mycket. :bump:

Vad skulle ni gjort? Någon som vet ungefär vad de skulle kosta att dra in vatten o avlopp? Pappa tippade på ca 100.000. Finns ingen brunn, lr jo en handpumpad brunn men kommer inge vatten ur den.

Kolla in gården. :love: Den är så charmig, älskar timmer hus.

länk
 
Sv: Drömgården-köpa lr.ej?

kolla upp noga innan du ens tänker på att ge ett bud hur långt arrendet på marken gäller. har du otur så kan det ju vara flera år kvar på arrendekontraktet på marken. = du får snällt vänta på att få tillbaka din mark som är utlånad.

men ärligt så skulle jag inte ens komma på tanken att köpa en sån där fastighet.. handpumpat till vattnet, alltså inte vatten i huset, du måste byta ut taket osv. det låter inte som ett drömställe för mig faktiskt. med tanke på hur små byggnadena är så måste du ju göra om stortsett allting.

så på 500 000kr dom ville ha för huset så kan du ju räkna med säkert lika mycket till för att göra om alla byggnader, bygga stall osv. som 20åring som det stod på din press tycker jag att det är lite väl mycket att ta på sig.
 
Sv: Drömgården-köpa lr.ej?

Arrendet är det inga problem med. Då avtalet sträcker sig till det att någon av parterna byter ägare. Alltså köper jag gården så faller arrendet ut och jag får avgöra som jag vill fortsätta låna ut det års vis eller ta tillbaka det.

Skogen ska avverkas, sen vet man aldrig det är jakträtt på skogen och det går att sälja. Dom hade en tysk som ville köpa skogen förut för ca 700.000 avverkat skulle det vara :o

Vatten ska isf vi (jag o pappa) fixa. Pappa har offert på sitt bygge där skulle det gå på 110.000 och då måste dom spränga i berg för att hitta vatten mm. Så runt 100.000 för vattnet.
Så det hade jag juh ordnat till bostadshuset så fort det går.
Bryggstugan får vara utan vatten. ;)

Stall är det nog inte på tal om ännu (Om 1-5 år kanske). Utan det kommer få vänta tills jag hittat häst att köpa.

Egentligen är det "bara" taket,spis och vatten/avlopp som måste fixas. Resten är inte viktigt. Det går att bo där, det är inga problem.

Dock 500.000 är mycket här. Du kan få en gård m. 17 ha mark (dock ingen skog) samt hus m. vatten o avlopp för ca 500.000 kr.

Men jag föll för gården o pappa också (vilket inte är så vanligt) :D Pappa har alltid varit emot att jag ska flytta ut på gård så tidigit. Detta var den första vi någonsin ringt på då han föll pladask för den.

Självklart skulle jag överväga det 1 o 2 gånger. Sänker dom priset till 300.000-400.000 skulle jag ta det.

Nog är jag 20 åring, men jag är sån att jag bosätter mig ute i ingenstans. Just nu bor jag dock i lgh ute på vischan. Pendlar 20 mil varje dag till jobbet :) Blir hela 10 mil närmare om jag flyttar dit :)
Jag är beredd på allt jobb en gård kräver, har bott på gård hela mitt liv. Varit ute o snöröjt kl 4 på morgonen för att pappa eller Iris var sjuk (lr inte ville) o massa andra grejor :)

Har letat gård sen jag var 18 år, detta var den första jag föll för :)
Man får se hur det går. Är dom beredd att sänka 100.000-200.000 kr så ska jag överväga tanken. Vet att dom aldrig kommer få 500.000 för det heller.
 
Sv: Drömgården-köpa lr.ej?

300 000 kr för 700 kubikmeter skog låter högt som en nettobetalning. har du räknat med plantering osv? Och om du avverkat all skog så kommer den bara att kosta pengar de närmaste 30-40 åren framöver.
 
Sv: Drömgården-köpa lr.ej?

Nej, har inte räknat med planetering lr. ja det är inte jag som har räknat utan pappa så jag vet inte. Kommer inte ihåg vad han sa. Men efter skatt o så är det inte mer än hälften kvar.
Jag kan inget om skog o avverkning det är pappa som får sköta det. Som själv äger massvis av skog o avverkar o donar.

Men något om åtgärder att jag kan ta ut 175.000 sen så restrerande 175.000 är skattat om jag inte gör åtgärder, kanske planetera lr. nått. :confused:

Som sagt kommer inte alls vad ihåg vad han sa, vi pratade bar lite granna om skogen, men något åt det hållet. Så jag kommer inte få 300.000 men hälften ungefär kan jag få ut.
 
Sv: Drömgården-köpa lr.ej?

jag tycker faktiskt att det låter ganska oklokt ändå. som du säger så kan du få en gård på över 10 hektar med bra hus för en halv miljon. räkna då på hur mycket pengar du kommer att få lägga ut på huset och gården även om du får den för mindre. hur du än gör så kommer du inte få ut speciellt mycket mer även om den är i toppskick när du säljer.
 
Sv: Drömgården-köpa lr.ej?

Med lite laglig skatteplanering så kan du nog helt slippa skatt på inkomsterna från skogen. Om du behöver investera pengarna i ekonomibyggnader osv framöver så bör det kunna gå.

Ofta är det smartare att inte avverka allt på en gång rent skattemässigt.

Det jag inte tror däremot är att du får så bra betalt för skogen när alla omkostnader betalats.
 
Sv: Drömgården-köpa lr.ej?

mizz_perfect

köper jag gården så kommer jag nog inte sälja den på ett tag. Gårdar här uppe brukar inte öka så mycket i värde. Antingen finns dom som är någrolunda bra med inte så mycket renovering på för ca 500.000 lr. dom som är näst intill perfekt (om man kollar på renovering) för ca 2-3 milj. Hur jag än gör kommer jag få renovera lite.
Jo visst kan jag få en annan gård för samma pengar. MEN jag ska då också fall för gården o känna att jag kommer trivas. Här uppe där jag vill bo finns det inte många gårdar till salu du kanske har max 1-2 st per år. Där jag VERKLIGEN vill bo finns det aldrig gårdar till salu, varken jag lr. pappa har sett en gård till slau här på 15 år ( endast villor)Då dom flesta går i arv till nästa generation.

TomasN Det var något sådant pappa pratade om. Om jag avverkar så kan jag även använda en del av pengarna till att renovera. Investrea pengarna i eknomibyggnader lr. bostadshus (kanske samma sak :) )
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 697
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 097
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 833
Senast: super
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 201
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp