Drivning...

I

Ina79

Vad tycker ni om debatten som blossar?
Själv skämms jag varje gång herr Nilsson öppnar truten i tv-rutan, "hästarna känner det inte". Nähädu, om de inte känner det varför använder man då spöet överhuvudtaget undrar jag?? Tycker att solvallas Lars Audell har många bra argument och att stc borde skärpa upp regelementet ytteligare annars kommer vi snart ha det som i Norge, totalt spöförbud och det är jag inte för. En pisk kan vara bra att ha men den ska användas med måtta.

Har oxå hört det där "men hästarna känner inget"
bull shit...

Själv sitter jag och kör utbildningslopp. Och jag är så arg efter varje lopp! Vi kör ju för att få licens, vi ska visa att vi kan ta rätt spår i starten och kunna byta positioner i loppet. På upploppet är det fri körning... och jisses va alla driver! Dom slår både hästarna och i sulky hjulen( som man inte ens får göra!) och va dom skriker!

Jag går nog tillbaka till ponnytravet... Att man sitter och slår runt en häst när det inte ens är ett riktigt lopp...?
Varför?

Men en pisk kan vara bra när man kör, det håller jag med om! Men jag använder den högst ett par gånger per lopp, och då slår jag inte, bara lägger pisken på rumpan på henne..
men det beror väl på hur dom är körda innan?
Dom blir väl "avtrubbade" om dom blir slagna i varje lopp..`?

HIttade en artikel om dettta på första sidan här på buke, villket sammanträffande: http://www.travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=11389&infoTyp=nyhet
Anledningen att jag skrev tråden är för att jag oxå går licenskurs, för monte´licensen den här gången, men vi har teorin tilsammans med de som går körutb. och igår när vi tittade på videos från loppen så var det precis som du beskrev, man skulle kunna tro att det är upploppet i ett lopp med stora prispengar och inte ett utbildningslopp. Själv har jag inte ens pisken med mig, har heller inga proppar, jag "spar" på de extraväxlarna tills det blir allvar. Jag tror precis som du att en häst som "regelbundet" får en omgång på röven tillslut blir avtrubbad, vad ska de då ta till, grisfösare kanske??

Hur är det för er andra, får ni försvara våran sport pga. av det folk(oinsatta) ser och hör på bla. TV?

Min personliga åsikt är att

-Om funktionärerna skötte sitt jobb skulle inte debatten förekomma..........man får inte slå hästen. Pisken ska vara ett hjälpmedel och inte något tortyrredskap.

Jag tror att många funktionärer är för "flata" och lite för "tjenis" med kuskarna för att våga agera......och kanske saknar även vi som står bredvid civilkurage :o ibland.

Hur är det för er andra, får ni försvara våran sport pga. av det folk(oinsatta) ser och hör på bla. TV?

Ja, och för mig tar det bort lite av glädjen och stoltheten över att tillhöra travsporten. Inslagen vinklas som om "bovarna" är i majoritet och så är ju inte i verkligheten. Det vet ju vi som är insatta, men inte de som bara följer sporten via massmedia.

Det är därför jag knappt orkar se på trav på TV, vissa saker blir så fel så det bara ryser i kroppen på en...

Vad jag minns var det inga problem att få hästarna att dra järnet sista biten i provloppskursen när man legat och bromsat i 1800 m för att inte köra för fort ;)

/// ghost

Det som är lite trist och enkelspårigt i denna debatt är ju också att det är bara travet som utsätts (för att det syns i tv). Alla ridskoleungar som får order om att lappa till hästen för att den är dum sägs det inget om. Inte heller galoppsporten får sig några större törnar. Jag vet inte hur många dressyrryttare jag sett som under spöhot driver sina hästar att sätta under sig, eller hopphästar som får några riktiga duvningar (med enhandsfattning) för att den vägrar. Självklart ska man inte slå hästen i lopp, men debatten är alldeles för enkelspårig. Men hoppas vid alla gudar vi slipper spöförbud, då blir det som i norge där de enligt hörsägen i alla fall får så mycket i träning att de verkligen vet vad det handlar om i lopp. En liten kuriosa när det gäller norge är ju att dom inte heller har spöförbud i någon annan hästsport än travet, inte ens i galopplöp, detta tack vare en liknande debatt som vi har nu i Sverige. Så jag tänker nog försvara spöets fortlevnad så gott jag kan.

Sen är det ju i sin tur bra med hårdare regler, för det ska inte löna sig att klå upp sin häst.

Absolut.........jag är inte alls mot användningen av körspö, men det ska användas på "rätt sätt".
Det tråkiga är att när det används fel är massmedia där direkt och allmänheten tror att "misshandel" är mer regel än undantag. (På tv ser ju en vanlig "hederlig" drivning ut som om man slår på hästen även om det inte är så.)

Istället för att förfasa sig över travet borde folk tycka att det är bra att travsporten ser över sina regler och istället för att säga att hästen "inte känner något" om man slår den borde man framföra att "misshandelsdrivning" är fel men ytterst ovanligt.

lsz: Ursäkta om jag missuppfattar dig men nu citerar jag två olika delar ur olika inlägg, "man får inte slå på hästen" och "som om man slår på hästen även om det inte är så". Menar du som jag tror, att man slår på skalmen etc.?

Den "svarta listan" som det så flitigt pratatdes om förut då, har den försvunnit nu? Jag tyckte att den var bra jag eftersom vissa av de kuskarna har en tendens till att använda pisken till annat än "ett fåtal enstaka drivningar". Jag tror iaf. att ett mer kännbart straff gör att de är mer sparsamma med viftandet.

det här tycker jag kan vara en bra debatt! spö eller inte spö, hur mycket ska det användas överhuvudtaget? alltså inom alla dicipliner - själv är jag av den absoluta åsikten att spö är ett skärpningsmedel - men kan det bli det om inte hästen har fått erfara att pisken kan vara obehaglig? en rätt inkörd häst måste för det första lära sig att pisken kan korrigera, t.x när den stannar utan anledning eller om man vill att den ska gå förbi ett hinder. efter den 1:a erfarenheten är det tillräckligt att vinkla ut pisken för att hästen ska gå fram, det brukar räcka med det i loppen också.
att slå fram en ovillig häst tyder bara på en fenomenal dumhet - antingen vill inte hästen springa eller också har den ont, den hästen har förmodligen inte på en bana att göra.
att se lopp körda som nere på kontinenten (italien/frankrike) eller i usa är enbart obehagligt och främjar inte travsporten alls. däremot såg jag ett lopp igår på solvalla som var en ren fröjd att se, jag tror inte en enda kusk rörde sitt körspö på upploppet mer än att de vinklades ut och de två som skar målinjen drevs överhuvudtaget inte, de sprang lätt och villigt med öronen framåt.
är det pengar som får kuskarna/hästägare att tappa omdömet?
i ett lopp med 100.000 kanske hästen tar mer stryk än i ett med 10.000...? bara en tanke från min sida.

Jag vet inte hur du tolkat mina inlägg :confused:, men jag menar att folk i allmänhet tror att kuskarna slår hästarna så fort de vinklar sitt körspö.....körstilarna varierar ju och vissa kuskar "gungar och viftar hejvilt" utan att nudda hästen, medan ett fåtal använder sitt spö som om de tävlade i mattpiskning och slår på hästen.
Vem som gör vad är svårt att uppfatta i tv och därför fyller funktionärerna sin uppgift.

Jag tycker alltså att det ska vara klara regler, hårda straff och funktionärer som vågar agera......Vet inte om jag kan förtydliga mig mer.......körspö-ja djurplågeri-nej

OK, då är jag med...och jag håller med dig till fullständigt, speciellt i det där med att funktionärerna skall agera. En del kuskar släpps för i stort sett vadsom medans en liten amatör åker på en rejäl bestaffning för samma sak.

Ang. klara regler, vad tycker ni att "ett fåtal" innebär?

Mycket av problemen ligger nog just i "luddiga" regler.

"Fåtal" och "drivning" tolkas ju olika från person till person. Det handlar ju om kuskens eget omdöme.......och några tappar nog omdömet i stridens hetta, tyvärr :(

Reglerna måste absolut bli klarare men samtidigt är det säkert ett otroligt svårt jobb att sätta på pränt hur man ska få använda sitt körspö. Är det någon som har ett bra förslag på hur texten ska formuleras ??? :confused:

Det här med moral och etik är nog något som måste diskuteras mycket mer vid licenskurser.

"gungar och viftar hejvilt"

Det där har jag faktiskt funderat på. Borde inte hästen kunna springa fortare om man sitter still och försöker ta så lite vind som möjligt, jag menar det funkar ju så när man cyklar.
Undrar jag som bara kör rockard lite för hemmabruk. :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka