Dricker väldigt dåligt. VAd göra?

J

Jaba

Har nu kommi tunderfull med, Tror jag, varför hästen inte äter och har tappat matlusten. HOn dricker frukansvärt dåligt.
JAg var i kontakt med en vet angående hennes dåliga matlust som givevis frågade hur mycket hon drack. DÅ jag har vattenkopp så visste jag ju inte det men vattnar nu md hink. Och gisses, så lite som hon smuttar i sig trodde jag i all världen inte att det var.
Det har dock inte gått så långt att hon börjat blivit uttorkad (nypit i huden)

Jag har provat med betforvatten och äppeldryck var för sig och allt i samma men hon vill inte!
JAG har provat att ha hö i.
Till på köpet åt hon inte upp betforen i morse, troligtvis pga min labborering.

Tipps?

Snacka om att ha två helt olika hästar. Ena 350-400 kg tung äter allt, dricker enorma mängder o pinkar därefter medans denna dam på 600 kg äter som en kratta och dricker väldigt dåligt.

Vill någon byta?

Sv: Dricker väldigt dåligt. VAd göra?

Hur är det med hennes tänder?
Har hon ont när hon dricker och äter? De flesta häster brukar dricka omde får friskt vatten och att det inte gör ont när de dricker.

Har hon tarmljud så att hon inte är förstoppad?. Då dricker de inte eller väldigt lite.

Det finns massor av orsaker till varför en häst eller ett djur inte dricker

Mvh

Hon kanske har ilningar i tänderna,prova ljummet vatten.
Lycka till

till min som drucker dåligt under vinterhalvåret får han en hink med varmt vatten..

tidigare häst som gjorde samma sak fick varmt vatten med melass i ..

lycka till

Hade nyligen en tråd om hur man får hästen att dricka mer, då min knappt dricker en halv hink/dygn och fick tipset att ge svettersättning och faktiskt, det verkar fungera! Numera dricker han Mer än en halv hink, nästan en hel!:laugh:

från stallet bara.. vi har varmvatten i duschspiltan

Tänderna är nyligen kollad ei samband med att hon lsutade äta. HOn har lite problem med dom men dom är på bättringsvägen. LÅngt ifrån så dåliga osm dom var när jag fick henne och trotts det åt hon då. SÅ något annat måste det vara.
Tarmljud har hon. Vet assistenten som har häst i stallet tyckte dom var till belåtenhet men trotts det var klinik vet inne på kolikänning.

JAg får prova jummet vatten och ev svettersättning.

Svettersättning är inte det salt, typ? Något man kan koka ihop själv?

Vi fick åka in till kliniken i början på förra veckan och stå på dropp i två dagar pga lindrig urtorkning och förstoppning.

FOrtfarande dricker hon inte som hon ska, 5 liter senaste dygnet och jag är rädd för att vi lär göra samma sak denna vecka.

Blodprov i samband med klinikvistelsen var helt ok.

KAn det vara något annat fel på henne eftersom att hon inte vill dricka?

Halvt OT: Hur får ni vattnet varmt/ljummet vintertid?

En vattenkokare, 1 liter kokande vatten i en 30 liters hink nästan full med kallt vatten brukar bli lagom.

till TS Har ni tagit vattenprover? Det blir vanligare och vanligare med dåligt vatten.

Behöver man göra det fast man har komunalt vatten?

Dom andra 12 hästarn dricker samma vatten utan problem.

Är det kommunalt vatten ska det vara ok. Men det är ingen garanti...Äter hon betfor? Du skrev att du gav henne betfor vatten men hon gillade inte det eller? Annars är det ju bra med betfor, då man kan slå på extra vatten

Det är svårt när hästar inte vill dricka, antingen är något fel elelr så tycker hon att hon får i sig tillräckligt. Det kan vara så att hon inte behöver mer än så för då hade hon varit uttorkad nu.

Du hade provat äppeldryck o betfor...prova melass i vattnet. inte så mkt men en skvätt bara. Men se till att den står kallt så den inte jäser!! Alltså själva tunnan..

Byt hink..kan vara så att hon itne gillar soretns plast det är i hinken..det problemet hade jag med en av mina hästar o tills jag kom på det då!! Då böt jag sorts plast på hinken..allt en anna hink då drack hon massor.
Värt att testa!!:angel:

Läste inte att hon var uttorkad, sorry!! :o

Ge salt.
Saltet styr om hästen känner sig törstig eller inte, så det kan vara så att hon inte får i sig tillräckligt med salt.

Salt. hästar som inte gillar saltsten får man ge salt i maten, kan rekomendera sånt där "salt-vatten" som krafft säljer:p kanske blanda i lite vatten i kraften så länge :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka