Dricker nästan inget vatten!

C

Chateau

Min polle dricker nästan inge vatten i boxen. Kan man göra något så att han dricker lite mer?? Han får blött hö och rätt så mycket vatten i betforen och han dricker rätt så mycket i hagen.
 
Om det verkar som att han är lite uttorkad så kan du ha lite melas i vattnet i boxen, då brukar dom flesta hästar dricka mer eftersom att vattnet då smakar lite sött :)
men om han dricker tillräckligt i hagen + får blött hö + mycket betfor vatten så kanske han dricker tillräckligt på det. min dricker väldigt dåligt oftast när hon stod i boxen på nätterna, hände ju ibland att hon drack upp nästan hela hinken men det var inte särskilt ofta och hon verkar ju få i sig allt eftersom att hon inte har varit uttorkad en enda gång då man har gjort "nypp" testet på henne.
 
Min sköthäst är likadan. Han dricker spec. dåligt ur vattenkopp, och bajsar i den ofta. Men nu har han en vattenhink som han har börjat dricka mer ur, + att vi ger vatten i havren, blöter höet.
Han dricker bättre ute.

Har han vattenkopp eller hink?
 
JAg är lite orloig för min häst oxå. Vi har väldigt dåligt tryck i vattenkopparna i stallet och de flesta har därför en extra hink vatten i boxen. Men min häst rör inte vattnet i sin hink medan de andra hästana tömmer sina hinkar.
 
Vattenbehov är väldigt individuellt. Ser och verkar han inte nedsatt ut får han förmodligen i sig tillräckigt med vatten. En häst i vilt tillstånd dricker från 2 ggr per dag till en gång varannan dag, beroende på tillgång. Kanske dricker din häst sitt behov i hagen?
Man kan prova att ge hästen ökad giva salt, eftersom det stimulerar vattenintaget, men som sagt, ser man inga tecken på att hästen verkar uttorkad finns ingen anledning till oro.
mvh Maria
 
Har du vattenkopp eller hink? Om du har kopp, byt ut till en, gärna två stora hinkar å fyll med vatten. Å häng sedan in dom i boxen. Dricker hästen ändå lite, kan du hälla i lite koncentrerad älleljuice eller varför inte melass i vattnet. Så att hästen dricker. Jag har många knep... Hade en pålle i travstallet som vattenvägrade. Å han tävlades mycket, så honom fick man tvångsmata med vatten....
 
Haha... :rofl: Vad har jag skrivit! Älleljuice!!! Menar ju naturligtvis ÄPPELJUICE :rofl:
 
Har han vattenhink? MIna dricker typ ingenting inne, men massor ute så jag är inte orolig. Dom får betofr med rätt mkt vatten också så.
 
Ok. Bra. Då har man ju lite mer koll på hur möe pållarna dricker! :) Men testa nått av mina tips då... Men om din kuse dricker i hagen så lider h*n ju inte av uttorkning ellre nått... Låter hemskt å skriva så. Men... Ibland kan det åxå vara på somrarna när man släppt pållarna på bete att dom inte dricker inne utan prioriterar att dricka ute...
 
Såvida hästen inte är uttorkad skulle jag tro att den får i sig tillräckligt. Jag skulle aldrig tillsätta ex. salt för att få hästen att dricka mer. Det är inte bra med för mycket vätska heller. Idag råder en hysteri om att dricka vatten. Jag tror att det är minst lika farligt med för mycket vätska. Hos en frisk individ sköts detta automatiskt. Men det är ju viktigt med fri tillgång på rent vatten.
Lagom är bäst tror jag. :)
 
prova med att ha melas i vattnet då, men för att hon ska börja dricka av det vattnet så måste hon först märka att vattnet smakar söttare än vad det gjorde tidigare.
Får hon blöt hö, eller äter hon gräs eller får hon mycket betfor vatten om ni ger hästarna betfor?
 
Min fick ren Äppeljuice i 5 dagar innan han började komma igång så smått med drickat. Han hade en tarminflammation visade det sig.
100 liter äppeljuice, Ica handlaren trodde jag mist förståndet :rofl:.
 
Han får blöt hö och mycke betfor vatten. Ibland rör han inte vattnet i hinken förutom när han doppar sitt hö. Men i hagn dricker han väll någolunda normalt skulle jag tro.
 
Det kan vara tecken på problem när de doppar höet, kanske magsår/katarr.

Har för mig att jag läst det i någon tråd.

mvh Jessica
 
Mm så kan det ju också vara men vem vet han kanske gör det för att det är godare :p
 
Jovisst kan det vara så men det borde vara läge att kolla upp det också eftersom du oroar dig för att hästen inte dricker tillräckligt.

Det behöver inte alls vara något allvarligt, men det är skönt att veta att man har kollat upp det som går att kolla upp.

mvh Jessica
 
hur många pissfläckar hittar du i boxen då?
och om han inte verkar uttorkad på någon utav uttorkningstesten så är det ingen fara, för då får han i sig allt vatten som han behöver.
 
Han pissar mycket. I hagen dricker han kanske 1-2 dm i ett badkar per dag, ibland mer. I boxen dricker han ca 2-5 cm (inte mycket alls). Vart kollar man upp sådant då?? Han är inte uttårkad vad jag har sett.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
708
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Så vad gör man? Jag hittar inget alls! Läkarna lyssnar inte på sin patient utan viftar bort problemet och ska få ett återbesök om 1-3...
Svar
11
· Visningar
981
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Dagbok Eller Deppmaten. Ja ni hör, jag har förmodligen förläst mig på flåshurtig populärvetenskap men jag har heller inget att förlora. Jag...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Brassneck
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 549
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp