Dricker massor...

Boerperd

Trådstartare
Mitt sto dricker massor, vissa dagar nästan 50 liter! Nu står hon på boxvila så jag kan kontrollera vad just hon dricker, men har misstänkt hela vintern att det är hon som satt i sig massor på lösdriften... Så detta pågick alltså redan när hon gick i lösdrift, så hon dricker inte för att hon har tråkigt.
Hemma fick hon salt i fodret men nu har hon saltsten som hon knappt rör...
8kg torrare hösilage och mineraler som balanserar upp. Asp och gran att gnaga på. Islandshäst som på våg väger 395kg och är i gott hull, skulle gissa att i toppkondition väger hon nog 350kg...
Det kan inte vara nyttigt!?
Vad kan vara knas?

Sv: Dricker massor...

Kan vara insulinresistens, går att testa med blodprov.

Tills vidare hade jag gett salt i maten, det är inte bra att dricka så mycket vatten och inte få i sig salt.

Träffat två hästar med problem med njurarna som drack kopiösamängder vatten. Dock så drack det aldrig kallt vatten utan det skulle vara ljummet :crazy: Låter som du behöver ta ett blodprov och kolla upp hur det står till!

Tack!
Så klart! När man hör någon annan säger det så!
Nu är tid på Ulltuna bokat! Iof i annat ärende, men vi tar blodprov samtidigt!

Fler som har tankar?

Min häst med Cushing dricker väldigt mycket och hon drack ännu mer innan hon fick medicin. Hon har aldrig rört sin saltsten varken innan eller efter hon blev sjuk. En liten tanke :)

Hon har inga andra av de klassiska tecknen på cushings... Men jag ska ha det i beaktande! Tack!

Mitt sto dricker också runt 50 liter/dygn, har alltid gjort. Men självklart kan det vara sjukligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka