Dricker dåligt!!!

Hera

Trådstartare
Min häst har som sagt haft några upprepande kolikanfall, gaskolik. På klinik sa vet att hon var mkt uttorkad på blodprovet och att han trodde att det berodde på att hon varit dålig till o från en tid.

Men jag håller inte med, min lilla häst kan nämligen strunta i att dricka. Senaste dygnet har hon druckigt väldigt lite.

Hon får salt i maten och jummet vatten i spann flera ggr om dagen. Hon får även vattnet från betforen i sin hink. Jag lägger massa vatten i hennes kraftfoder.

Men nu blir det mindre o mindre intressant från hennes sida...

Hur ska jag lura i henne vatten????

Sv: Dricker dåligt!!!

nån här på forumet skrev att man kunde blanda ut dricksvattnet med melass
kanske värt att prova
gjorde visst så att vattnet inte frös så lätt heller

min herre har varit lika dan men äppeljos och äppelbitar i vattnet+ att det inte får vara för kallt(vattnet alltså) och gärna att han får gå med hästar som är duktigare på att dricka, då blir han hela tiden påmind om att dricka har även ljummet vatten i hagen vilket om nåt har gjort susen hoppas det löser sig jag vet hur orolig man är.

Testa även äpplejuice i vattnet, man kan även testa att hälla varmt vatten på betfor och låta den svalna så pass att vattnet går att dricka, har fungerat på någon häst.
Prova att hänga in en extra spann med saltvattenlösning istället för att ge i maten, tro det är slu som har studier på att det inte ger samma effekt med salt i maten att kroppen har svårt att ta upp saltet i så koncenterrad form.
Och var jätte noga med att vattenspann eller vatten koppen alltid är ordentligt ren.
Känner så väl igen problemet, vi verkar ha fått i ordning den vi har istallet som hade precis samma problem.
Be även vet att kolla så att det inte är njurarna som är problemet, för det spelade också in på vår.

Mvh
Camilla

jag har hört att om man har i äppelcidervinäger i dricksvattnet så lockas hästen att dricka mer

Oki melass har ja´g inte provat..

Veterinären har tagit ett njurprov och hittade inget på det. Jag ska själv försöka ta ett urinprov och skicka in till kliniken.....lätt eller hur!

vet att hästarsvärn brukar med deras svårt sjuka hästar, ha i äppeljuice, mototsjuice osv i vattnet ja även saft.. allt för att hästarna ska börja dricka..

Jag bytte 20 liters hinken vatten mot 20 liter äpplejuice under 1 veckas tid, då drack han, sen trappade jag ner juicen och upp vattnet tills han bara hade vanligt vatten igen.
Det fungerade men det var dyrt:crazy: ...

Melass går även att använda när hästen av någon anledning äter dåligt . Blanda melass med ljummet vatten och häll över höet . Den häst är inte född som inte äter den blandningen .

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 700
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu behöver jag tips på hur jag ska få mitt russ att dricka bättre.. Hur mycket han dricker i hagen vet jag inte då han har två...
Svar
10
· Visningar
1 096
Senast: Blomma
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag tarvar assistans! Jag funderar lite (mycket) på vad jag ska göra med min häst som dricker hemskt dåligt ute nu när det är varmt...
Svar
3
· Visningar
1 383
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama