Dricker dåligt!!!!

Hera

Trådstartare
Fick hem en häst igår som dricker dåligt när den flyttar. När ägaren köpte henne i höstas så fick de till sist åka in akut pga vätskebrist.

Lägger just nu hennes dos med betfor i en spann full med vatten så att hon ska bli lockad att dricka.

Har ni fler tips om hur man kan locka dem att dricka för att tvinga dem går ju knappast.

Sv: Dricker dåligt!!!!

xtra salt på högivan... annars är ju betforvatten det optimala. Byt vatten ofta så det alltid är fräscht.
Häll även betforvatten över kraftfodret så det blir vattningt, det brukar de flesta hästar gegga i sig...

Är det långt till stallet hon stod i tidigare?
Annars kan ett knep kanske vara att hämta vatten därifrån,
och försiktigt späda ut det med "ditt" vatten så blir inte den nya smaken och lukten så stor..

Lägg salt i maten eller ge elektolyter så hästen känner vätskebehov själv.....

Har hästen ordentligt med vatten i hagen ? Tycker av någon anledning att nya hästar lättare dricker ute i hagen än i stallet varför vet jag inte men har sett detta fenomen flera gånger. Så se till att den har en stor balja med friskt nytt vatten ute i hagen den kanske är likadan.

Vet att nån jag känner hällde i äppeldricka i hästens vatten. Hennes hästar drack väldigt dåligt en vinter och det enda som hjälpte var att blanda ut vattnet med äppeldricka eller kanske var det äppeljuice.

Vi körde tricket med äppeljuice när dottern tävlade som mest och ponnyn bodde i olika stall under tävlingarna! Hö och kraftfoder går bra att ta med hemifrån men vatten för en helg blir tungt! Men man ska vänja in hästen redan hemma eller i detta fallet som trådskaparen beskriver innan hästen byter stall.
//marti - som aldrig blir för gammal för ponnyer

Vad dricker hästen ur?
Min systers häst ville aldrig acceptera riktigt att man var tvungen att trycka i vattenkoppen för att få vatten så där blev det till att ge i spann.
En annan häst jag känner till gillade inte att dricka iskallt vatten på vintern utan drack mer om vattnet var ljummet.
Men just den här hästen verkar ju sluta dricka pga att den är lite ledsen och då får ni väl prova att trösta med lite godsaker till den, och som nån sa, äppeljuice brukar bli smaskens.

Att pyssla lite extra med den kan också hjälpa en del, vi har en häst inhyrd på helpension hos oss där ägaren inte kommer ut så ofta.
Han blir elak mot de andra hästarna och stökar när ingen
pysslat tillräckligt med han på ett tag. svartsjuk så in i vassen!
Han vill bli kelad med, inte bara daglig robotliknande skötsel.

Äppel cider vinäger brukar funka bra. finns att köpa på dunk på tex. granngården, eller som liten flaska på konsum :D Kan vara bra att testa först då vissa gillar det mer eller mindre än andra. För mig har det funkat bra, har använt det i vattnet då hästar varit sjuka osv och man velat att de skulle lockas att dricka extra mycket osv...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
927
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 466
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka