Dricker dåligt

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare sören hjärtekrossare
  • Startdatum Startdatum
S

sören hjärtekrossare

Tycker det är svårt att få min häst att dricka under ritter.
Och vet inte hur jag skall få honom att göra det :confused:
Hur gör ni för att era hästar ska dricka?

Sv: Dricker dåligt

sören hjärtekrossare skrev:

Framförallt behöver man träna hästen att dricka i ditt sällskap vid andra tillfällen än bara tävling. Vintern är bra tid att träna då i alla fall jag sätter ut bara en hink som sedan fort fryser igen (sommartid har mina alltid vatten i hagen så då är det svårare att träna), så när jag kommer med en ny hink, så är hästarna ju då törstiga. Då håller jag upp hinken som jag gör vid tävling och ledarhästen visar vägen genom att dricka först (hon är mest runtinerad) sedan så följer de andra och får se att det går alldeles utmärkt. Man kan ju givetvis träna även på sommaren genom att vattna bara några gånger om dagen under en period, eller någon dag då och då. Fast jag har passat på på vintern istället.

Sedan erbjuder jag alltid vatten efter en ridtur i träns direkt. Har gärna både vattenhink och svabbhink (petflaskor med vatten att hälla på) stående på gårdsplanen när jag kommer hem, så att hästen får vänja sig vid rutinerna.

Även om man tränar så kan det på tävlingen ändå vara svårt att få hästen att dricka ordentligt. Många hästar runt om och rädsla för att de andra skall lämna den när det dricker gör det svårt. Fast med tiden så lär sig hästen rutinerna. Många hästar dricker inte före två-tre mil ändå.

Hälsning Maja

Håller man hög hastighet under ritten och "plötsligt" får syn på sin groom eller en vattenstation så är det ju lite svårt att få hästen att dricka. Planera ritten efter var vattnet finns så att du saktar ner ordentligt och skrittar av hästen lite så att den få ro att dricka och faktiskt hinna upptäcka att den är törstig. Det är svårt att dricka med andan i halsen och fullt flås! Gör som ni tränar hemma (om ni gör det) - skritta lugnt på långa tyglar och koppla av en liten stund. När ni kommer fram till vattenhinken sitter du av en stund som om ritten var över och eventuellt betar din häst lite. Det behöver inte ta många minuter men det är värt att göra sig det besväret i början. Jagar man inte placering så spelar det ju ingen roll! Du kan också se till att fylla dunkarna med vatten hemifrån. Ibland blir de lite kräsna och vill inte dricka vattnet om det luktar annorlunda. Man kan också prova hemma först med att smaksätta vattnet med äppeljuice. Det är många som gillar.

Jag tar till mig av era råd ;) Alla tips är guld värda.
Det finns ju inte precis någon "handbok" att gå efter.
Och ju mera man håller på, ju fler frågor dyker det upp! :smirk:

Vår erfarenhet är att hästen inte dricker mycket /eller nästan inte alls/ förrän efter flera mil.
Vi skär ner äppelklyftor, morotsbitar o blandar i lite betfor. Detta får ligga o dra i vattnet.
Lite salt på slutet också!

Det är vanligt att det dröjer ett tag innan hästen börjar bli intresserad av att dricka. Sedan lär ju sig hästen efter några tävlingar att det gäller att dricka när det bjuds och de brukar dricka på de flesta hinkplatser. Men det brukar ju ändå ta ett par mil innan hinken är intressant. Detta gäller i alla fall mina erfarenheter.

Jag gör delvis som Maja, tar bort deras vatten och erbjuder dem dricka och/eller så får de dricka ur pölar. Detta håller jag stenhårt på tills de lär sig att dricka när det bjuds. Resultat = hästar som stannar när de ser groomen eller en vattenpöl när de är minsta törstiga. Mina hästar dricker även under ridturer hemma och ofta redan på första rundan ute på distansbanan.

Camilla

sören hjärtekrossare skrev:

Melass i vattnet kan funka. Sött och gott! :d

Liknande trådar

Hästvård Bra tips och idéer vad vi kan blanda i vattnet? Kört med juice tidigare men det vill han inte ha nu. Han dricker någorlunda ute vad jag...
2
Svar
20
· Visningar
868
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 169
Senast: Shilton
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 109
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 057
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar