Dressyrsadel

S

Suuz

Känns dumt att även jag kommer att göra en sadeltråd... Men va tusan =) Tänkte kolla efter en dressyrsadel till unghästen, hon är inte helt rak i ryggen men heller inte svängd.

Jag mätte hästen igår till ~89 grader, hon har ingen cutback på nuvarande sadeln. Hon ser normal ut på alla sätt och vis. Hon är superenkel att hitta sadlar till men jag vet inte vart jag ska börja!

Vilka sadelmärken/modeller passar denna hästtyp? Jag shoppar begnat, och för max 6000 kr.

Bilder får jag lov att återkomma med =)

Sv: Dressyrsadel

japp, har fotat idag *klappar mig själv på axeln*

Taget rakt från sidan, i arbetandes form åker rumpan upp också...
http://i62.photobucket.com/albums/h114/Ambrafant/sadel001.jpg

Snett framifrån
http://i62.photobucket.com/albums/h114/Ambrafant/sadel014.jpg

Sadlar brukar ligga där de ska, de åker varken fram eller bak. Vid sadelutprovning hamnar många sadlar i bakvikt (bla. M&N allround och Hubertus allround).

Äldre bild på hela hästen =)

Vilka fotovinklar ska jag komplettera med = :bow:

Hon har ju spikrak rygg.. Och inte så konstigt att sadlarna inte glider fram, du sadlar för långt fram ser jag på avtrycket... Lägg sadlarna minst 5-10 cm längre bak och se hur de beter sig då.
Om sadlarna hamnar i bakvikt måste du ha en bredare bom.

Tycker du ska prova Globus, Albion k2 (inte någon annan modell), Clincher.

:bow: :bow:

Hade en sadelutprovare ute för den sadeln, men jag tycker mer och mer att den inte passar... Sadeln ligger bra där märkerna är, drar jag den längre bak blir det fel = den passar inte. Men jag har låtit det vara pga hästen, hon ääääälskar sadelfan! Dock, i sann Hubertus-andra, är den obekväm... Får blåmärken på knäna :rofl:

Har kollat på annonser på Albion, en dum fråga kanske men är "Albion Legend" och "Albion Legend K2" samma sak? :crazy: Och hur är de i storlekarna?

Globus, vilken är bom anses som normal?

*slita ur lite hår*

Ibland vore livet BRA mycket enklare om boxgrannen inte var (en dålig) sadelutprovare... Rolle börjar bli gammal :devil:

Albion Legend är en äldre modell vad jag vet, så prova båda om du har möjlighet eller låna hem en k2 i första hand och ta det därifrån.
De är stora i storlekarna, så jag tror du behöver M.
Globus 32 blir nog rätt bomvidd att prova.

Det blev ingen dressyrsadel :o Det blev en hoppsadel... Globus Clic cc, bomvidd 32 =)

Den andra sadeln var inte nog med för svängd... Den var försvagad i bommen dessutom!!!

:bow: :bow:Tänk så rätt du hade diabolical_kitten! Du borde ta betalt för att kolla på alla bilder på nätet =) Fast inte av mig då ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 796
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 244
Senast: Magnum
·
Utrustning Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här. Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof...
Svar
6
· Visningar
3 134
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka