Dressyrsadel till Bred häst!

i love svala

Trådstartare
Hejsan, Jag håller på att leta efter en ny Dressyr sadel till vår ena häst. Hon är en Korsning på PRE/Irich Cob. Inte så jätte grov men ganska bred och platt över ryggen.
Min fråga är om det finns någon lite bredare Dressyr sadel som är riktigt skön!
Min mamma som också rider Lizzy har nämligen varit med om en ridolycka och behöver därför en riktigt mjuk och skön Dressyrsadel.
Har suttit i en Prestige Venus och Knight Iris. de är jätte sköna men vet inte om de passar henne? Sedan ligger de väl på ca 25,000kr.
Jätte gald för tips. :D

Sv: Dressyrsadel till Bred häst!

Zaldi, Stübben, Lemetex.

Sen om de är bekväma att sitta i det kan bara ryttaren avgöra.
Jag har en Lemetex Galant till min PRE korsning ny kostar den ca 15000.

Tack för alla tipsen,skall kolla upp allihopa!:)

Salasolen:Jag tycker att hon har en ganska rak rygg,men som sagt ganska bred.

Dåliga bilder!

skall försöka ta bättre bilder på Ryggen.:o

Då kan du söka här i formuet. Jag har fått massor av tips på sadel till bred och platt häst med rakrygg. här kommer några:
Albion
pfiff
Globus
Morris & Norlan
Cliff barnsby N-Gage
Kentaur
Pfiff
clincher
Crown jessica justerbar bom
Lemtex
Otto Schumacher
Jeremy Rudge
arabian
farmland
kieffer
crown
Ainsley
Spalding
Klimke miller
Trainers

Så det är bara börja prova! Själv ska jag börja med att testa en kentaur när tiden är inne för ny sadel, jag är dock skeptisk om de finns tillräckligt breda för min flicka.

Ojj tack så mycket, hahha det var en hel del olika märken!;)
Men jätte kul ,får gå i genom och kolla upp dem!
Lite nyfiken bara men vad hör du för en häst??
Tack så jätte mycket:D

Crown Aragorn är oerhört breda sadlar. Jag har ett hbl sto e. Weltmeyer (groov) som är väldigt bred. Hon har en Aragorn i Medium Wide, alltså inte ens den bredaste bomvidden. Hon är rätt stor och grov hela hon och det här var den sadeln som hade så bred bomform liksom.

Jag har just provat en farmland som var mw men definitivt en väldigt bred bomform:eek: Nu minns jag inte modellen så klart, men enligt vad jag läste om den på nätet skulle den modellen inte ens vara för bredare hästar:eek: Så farmland är ett bra tips också, till ts. Kändes som trevlig kvlaitet på lådret också, mjukt o fint i den sadeln i alla fall.

Jag har en PRE/halvblods korsning. Men hon är bara 2,5år än. Men snart börjar sadelletandet!

Tack för alla tips,haha har en hel del sadlar att kolla i genom nu:D
Salasolen:Kul med fler PRE korsningar här på buke:)Lycka till med din 2,5åring!

Thorowgood om du vill ha syntet, ´Billiga är dom också, passade "min" shirekorsning nästan utan manke, tjock var han också ;)

Tack för tipsen,
Hade nog inte tänkt mig någon syntetsadel men alltid värt att kolla upp.:)
Calvaro:Har inte mätt hur många grader hon är,kan försöka göra det.
Har nu en hel del sadlar att kolla upp lite extra.;)

Du har fått många bra svar. Jag lägger till Frank Baines. Min häst har bred och ganska platt rygg. När han var slank och ca 100 grader passade t.ex. storlek W från FB. De gör sadlar i upp till storlek 4W d.v.s. riktigt vida, men i butik i Sverige kan man normalt sett bara hitta upp till W. Resten måste beställas.

Såvitt jag vet har inte Crown justerbar bom på sina sadlar. Har inte sett någon sådan i alla fall vare sig IRL eller på annons, men jag kan ha fel.:) Som du beskriver hästen och ryttarnas önskemål tror jag att Crown Jessica vore bra att pröva tidigt i letandet. Den sadeln är som en fåtölj att sitta i och ligger ofta bra på hästar med bred, platt och rak rygg. Detsamma gäller t.ex. Globus Clic, men den är inte lika fåtöljlik och man blir som ryttare mera låst i skänkeln pga knästödens placering och storlek än vad man blir i Jessica.

Zaldi, Stübben och Lemetex tror jag inte kommer att passa. De är sannolikt för smala och/eller för svängda. Gissningsvis är Kentaur för smala också.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 575
Senast: Fibusen
·
Ridning Hejsan, Har bestämt mig för att köpa en ny sadel till mig och min lilla häst. Hon är en korsning mellan PRE/Irich Cob, ganska bred...
Svar
4
· Visningar
1 513
B
Utrustning Hej Jag vill ha tips och råd ang dressyrsadel till mig. Jag tränar dressyr och hoppar aldrig och tänker heller inte hoppa. Jag har...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: MoQ
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan...
2
Svar
26
· Visningar
4 872
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar