Dressyrsadel, märkes/kvalitetsfråga.

Mustang

Trådstartare
Jag kan westernsadlar, jag kan inte dressyrsadlar. Vilka märken är ok?
Jag vet bara Stübben. That´s it...

Vad är en vettig peng för en bra beg sadel? Vilka märken ska man titta på?
Finns det några speciella märken man skall titta efter till breeeeda hästar?

Tillpassning kan jag, men inte vilka jag ska börja titta efter. Bred häst med
liten manke (så nära obefintlig man kan komma utan att träffa "noll manke")

Vad kostar omstoppning av en engelsk sadel och kan man byta järn själv
eller måste man lämna in för att få det gjort?

Det känns som att vi nöjer oss med frågor just nu:

1. Vad är bra märken att titta efter:

2. Í vilken prisklass ligger beg sadlar i OK märke:

3: Speciella märken till breda hästar:

4: Vad kostar omstoppning:

5: Byta järn själv:

Nu behöver ni ju bara citatsvara på ett enkelt sätt, visst är jag snäll? :angel:

Tack på förhand!

Sv: Dressyrsadel, märkes/kvalitetsfråga.

Om det hjälper så är plånboken runt 5-6000. Är det möjligt att få en beg
sadel av vettig kvalitét för sådan peng?

1. Vad är bra märken att titta efter: Detta beror alldeles på vilken smak din rumpa har. Amerigo, Jaguar, Albion ,Passier är väl sadlar som ligger i topp men inga som min rumpa gillar. Mellanklass som Bates, Globus Edingburg gillar jag mer.

2. Í vilken prisklass ligger beg sadlar i OK märke:Den övre klassen kostar runt 15.-20 tusen medan mellanklassen kostar runt 7-10 tusen.

3: Speciella märken till breda hästar: Mina breda cobbar har haft Hubertus Flexline som är ändringsbar i bommen dock måste en sadelmakare göra detta. Sen har även Bates funkat bra.

4: Vad kostar omstoppning:Allt från 500kr och uppåt. Beroende på vem du lämnar till. Jag åker med hästen till Mustang och där fixar de på plats efter att ha tittat på hästens behov.

5: Byta järn själv: bates o Wintec byter man lätt på själv. Wintec är en billigare syntet kopia av Bates, helt okej om man inte har läder som krav.bBåde Bates o Wintec har gel i sitsarna och är mkt sköna (hälsar min rumpa )

1. Vad är bra märken att titta efter: Detta beror alldeles på vilken smak din rumpa har. Amerigo, Jaguar, Albion ,Passier är väl sadlar som ligger i topp men inga som min rumpa gillar. Mellanklass som Bates, Globus Edingburg gillar jag mer.)

Jag tror inte att min rumpa bryr sig så mycket, jag rider i det mesta. Dock
kommer jag ihåg att jag föredrar djup sits.
2. Í vilken prisklass ligger beg sadlar i OK märke:Den övre klassen kostar runt 15.-20 tusen medan mellanklassen kostar runt 7-10 tusen.)

Oj... Är det andrahandsvärdet då? God damn i så fall, då är dom ju dyrare
än begagnade bra kvalitetssadlar på westernsidan....
3: Speciella märken till breda hästar: Mina breda cobbar har haft Hubertus Flexline som är ändringsbar i bommen dock måste en sadelmakare göra detta. Sen har även Bates funkat bra.)

4: Vad kostar omstoppning:Allt från 500kr och uppåt. Beroende på vem du lämnar till. Jag åker med hästen till Mustang och där fixar de på plats efter att ha tittat på hästens behov.

5: Byta järn själv: bates o Wintec byter man lätt på själv. Wintec är en billigare syntet kopia av Bates, helt okej om man inte har läder som krav.bBåde Bates o Wintec har gel i sitsarna och är mkt sköna (hälsar min rumpa )

Jag (om jag måste välja!) föredrar att lägga pengar på bom och passform
före läder. Fast det är nog likadant på engelsksidan, inget bra läder inte
heller troligt att det lagts pengar på bommen.

Senast ändrad:

Jag skulle titta på Pfiff sadlarna, finns även en kallblodsmodell som är djup och bred. Annars älskar jag Pfiffs Amaretto, men min häst gillar den tyvärr inte!

Amaretton kostar ca9.000kr ny...

Är Pfiffs engelska sadlar kvalitet alltså?!? Pfiffs westernsadlar är s_k_i_t
de lux... Häftigt i så fall!

Jag har haft min Pfiff sadel i flera år, och den ser inte speciellt sliten ut iallafall... I den prisklassen så är svårt annars, antar att det faktum att dom knappt tappar i pris på andrahandsmarknaden visar att dom håller den kvalite som priset antyder..

Jag vet att deras Islandssadlar är byggda för allt annat än hästar, men dressyrsadlarna funkar finfint!

Du får kolla annonserna här på Buke och söka på Pfiff, kommer upp lite träffar i hela sverige, så du får väl åka och kläma på en!?

Senast ändrad:

Amaretton är helt okej som begagnad. Dock gillade inte min häst Pfiff, annars så hade min plånbok o rumpa tyckt att den var helt okej.

Prata med L.P. på Usta, hon ska vara duktig på sadlar..

Man kan hitta jättfina beg dressyrsadlar för runt 5.000:-. De som finns i den prisklassen är ex Globus, Wintec, Stübben, Zaldi och Kieffer. Alltså olika märken som passar olika typer av ryggar. Wintec och Globus är väl de som är allra vidast av dessa märkena. Wintecen kan du ändra bomvidd på själv.

Som det ser ut nu är det köparens marknad och det går att hitta beg till riktigt bra priser! Ha bara koll på vad som passar din häst så kan du göra fynd:).

Nja, jag skulle ju inte säga att en sadel för 9000;- ny är av bättre kvalitet iaf. Finns ju nån anledning till att den är så billig i nypris....:grin:

Nja, jag skulle ju inte säga att en sadel för 9000;- ny är av bättre kvalitet iaf. Finns ju nån anledning till att den är så billig i nypris....:grin:

Fast vad är bra kvalite? Jag har en Hubertus Flexline som är snart 20 år gammal, den har hållit bra, funkar ännu, flertalet ggr omstoppad och vi har bytt bomvidd i den 2 ggr. Är det en dålig kvalitessadel trots att den är billig i inköp?

Vad är det som gör att Amerigo är en kvalitessadel bortsett från att dyr = bra i många ögon?
Själv gillar jag den inte och hästen gillar den inte heller.

Vad är det som räknas för att sadeln skall vara av bra kvalite? Lädret, arbete stoppning passform ? ja vad?

Bommens uppbyggnad, balanseringen av sadlen o lädrets kvalitet är det som jag räknar att en kvalitets sadel ska vara bättre med än billigare sadlar. Och om man sätter sig ned o räknar igenom hur lång tid det tar att bygga en sadel så måste nog priset vara ngt högre än 7-9000 med arbetskostnad.

Sen att vissa märken blir mer populära av olika orsaker så det går att hissa priserna till märkliga höjder är ju en helt annan sak!:o

För min del har jag svårt för sadlar med plastbom, ej omstoppningsbara o dåligt balanserade o då faller väldigt många billighetsmärken. Jag tänker som så att sadeln är den sak som hästen ska bära väldigt länge på ett ställe som kanske inte riktigt var tänkt att bära den tyngden. Och då är det viktigt för mig att sadeln är rätt uppbyggd på en bra bom med en bra justerbar stoppning.

Jag vet inte om du var dryg ,ot mig nu, eller om du smirkade priset,
men jag väljer att tro att det inte var riktat mot mig.

Mitt problem med sadlar är att jag inte längre är insatt i märkena, då jag
inte haft/köpt någon på snart 12 år. Och folk säger till mig att Stübben
(t ex) inte är samma kvalitetssadel som det var då. Så jag enser mig ha 0
kunskap i frågan i dagsläget.

Jag vill ha en sadel med BRA bom, då bommen är det viktigaste för mig.

Min fråga var om det går att få en begagnad sadel för typ 6000 som duger
något till. Jag bryr mig inte om ifall den är sliten för den går ändå att
stoppa om för hästen, och jag bryr mig inte om jag sitter på slitet läder.

Samtidigt tycker jag att det är skönt att vissa svarat som dom gjort i
tråden, för jag vill inte ha okunskapssvar i still med "Jag har minsann
haft min Kingston i 3 år och den är jäääättebra..."

Jag vet vad en sadel är, dock inte vad en sadel är idag... Jag är inte märkes-
bög alls (kan ju inga :p), men jag vill absolut inte ha en "skitsadel".

I den prisklassen är väl kanske Kieffer ett märke som jag skulle kolla på. Stubben är förmodligen osäljbar om du köper en sådan, finns inte många som vill ha dom nu för tiden. Prestige har en hel del modeller som är vettiga. Bland Pfiff är det väl egentligen bara amaretton som är ngt att ha och den är väl kanske inte direkt byggd för väldigt breda hästar. Zaldi är också ett märke jag skulle akta mig lite för då dom exemplar jag träffat på har haft väldigt veka bommar.

Jag vet inte om du var dryg ,ot mig nu, eller om du smirkade priset,
men jag väljer att tro att det inte var riktat mot mig.

Helt rätt!:D Som jag skrev längre ned är det omöjligt att bygga en god kvalitetssadel till det priset utan att tumma på ngt.

Men till din frågeställning:

Ja, du kan hitta en god kvalitetssadel med träbom för 6000. Däremot så begränsas du lite av att din häst är så vid om jag fattat dig rätt? Och ytterligare en sak är ju om din häst är rak eller svängd i rygglinjen?

I vilket fall, en omstoppningsbar engelsk sadel är t ex Morris & Nolan som passar raka , vida ryggar. Bekväma sadlar att sitta i.
En annan sadel som passar samma sorts rygg är Albion K2 eller Legend. Finns också i riktigt vida bommar.
En ngt svängd sadel är Wellington som i stl 5 är mycket vid.
Kieffer ska passa raka ryggar, de har cutback för manken men det innebär ju att man får en ngt mindre sits.

Prestige i de billigare klasserna har såvitt jag vet, plastbom o bör inte vara ngt som du vill ha?

Det var några förslag. Alla de märkena jag föreslog finns att hitta begagande på internet.

Stirra dig absolut inte blind på märken, modeller eller liknande.

Titta efter hur hästen ser ut och leta en sadel med bom därefter.Sen är det omöjligt att säga med hjälp av bilder eller beskrivningar om hur den passar hästen och hur den trivs med sadel.

Det bästa är att ta hjälp av en sadelutprovare då de till en klar fördel kan prova flera sadlar. Om man väljer att köpa en sadel i samband med utprovningen brukar utprovaren inte ta något betalt för utprovningen.

Sadeln är den viktigaste utrustningen att den passar. Om sadeln ligger dåligt och klämmer på något sätt finns det risk för att hästen snebelastar, vilket kan leda till en halt eller skadad/spänd häst.

Det är svårare än vad man tror och tar längre tid än planerat att leta efter en passande sadel. Lycka till! :)

Liknande trådar

Utrustning Har en halvblodshäst av den morderna typen ordentlig manke, mycket bog kort anläggningsyta rak rygg . Han är konvalicent just nu problem...
Svar
7
· Visningar
1 312
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Jag har just nu en Prestige Paris med normal bom som inte längre passar min häst pga den är för smal i bommen. Hästen har lång...
Svar
7
· Visningar
1 169
Utrustning Funderar lite på att skaffa mig en dressyrsadel till min haflinger. Är inte så inne i de där med dressyrsadlar, som sagt jag har en...
Svar
1
· Visningar
1 395
Senast: auryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka