Dressyrprogram debutant 2011

the_connemara

Trådstartare
Borde nog gjort en egen tråd i stället för att frågat i en helt annan tråd.

Hur rider man volten i trav lättridning där man ska länga tyglarna? Ska man tänka "trava av" och lägga ner hästen ett varv eller? Är det lika viktigt där att hästen inte hamnar bakom lod eller är det viktigare att visa en ordentligt skillnad även om hästen hamnar lite bakom lod i en rundare och djupare form?

Tanken bakom förstår jag tror jag - att hästen tydligt ska bjuda framåt-nedåt och visa att den inte är "fasthållen" i en högre form utan gärna kommer ner mer och "drar tygeln ur handen" på ett bra sätt. Men ska man rida/visa det på något spec vis, vad premieras?

Sv: Dressyrprogram debutant 2011

Debutantprogrammet 2011, som det står i rubriken. ;)

Svarade i andra tråden:
Ja, det är så jag tänker rida den iaf. Länga ut tygeln något, lägga ned i formen och rida lätt.
Tycker det är ett bra inslag, dessutom är det ju i slutet av programmet.

Bakom lod eller ej, och vad som premieras är väl en bedömingsfråga, men det är klart att det är väl inte så bra om den krullar ihop sig helt. Meningen är ju att hästen ska söka sig framåt/neråt.

Såg det nu:p Haha vafan va ju inne på ridsports hemsida för bara någradagar sedan och då var där inget nytt program:p Haha! jag ORKAR inte lära mig ett till!!!

Tycker oxå det är jättebra med sådan rörelser! Lite svårt bara när man inte är van vid att "visa upp" annat än vanliga övergångar mm.

Ang lodplanet så tänkte jag på det för när jag rider för min tränare så säger hon att han får går bakom lodplanet i början i en rundare form för han går "ärligt" där och ännu inte är stark nog att gå med nosen framme. Men det känns ju kanske inte som att det är någon "uppvisningsform" att låta honom göra det på tävling. Så man ska väl kanske föröka hålla fram nosen lite mer?

Å andra sidan behöver jag nog inte bekymra mig så mycket, min ridning på banan brukar vara så katastrofal att det inte spelar någon större roll :D Men det är ju ändå trevligt att veta vad man siktar på, även om det aldrig uppfylls :angel:

Men det är ett kul program :D Tyckte jag när jag lärde mig det, nu har jag glömt av det igen ;)

Och jäkligt snabbt. Äntligen någon som tänkt FÄLTTÄVLANSdressyr :bump:

När jag var i Tyskland ingick det på olika sätt i alla lätta programmen iaf. och då var det viktigt att man gjorde tydlig skillnad, längde tyglarna ganska mycket och hästen skulle gå i lång och låg form med nosen framme.

Men jag vet inte om det bedöms samma här hemma, svenska domare vill ofta ha lite rundare och "kortare" form tycker jag

Läste igenom det lite snabbt och tyckte det lät spännande, jag gillar det där med att länga hästen faktiskt! Då visar man ju verkligen att hästen är mellan hand och skänkel:)

Man ska inte direkt lägga ner, utan visa att hästen går kvar i form trots att man lättar på tygeln. Man ger eftergift helt enkelt.

Fast det är överstrykning, inte samma sak :)

När jag var i Tyskland ingick det på olika sätt i alla lätta programmen iaf. och då var det viktigt att man gjorde tydlig skillnad, längde tyglarna ganska mycket och hästen skulle gå i lång och låg form med nosen framme.

Men jag vet inte om det bedöms samma här hemma, svenska domare vill ofta ha lite rundare och "kortare" form tycker jag

Man ska inte direkt lägga ner, utan visa att hästen går kvar i form trots att man lättar på tygeln. Man ger eftergift helt enkelt.

Fast det är överstrykning, inte samma sak :)

Förvirringen är total :D

Jag red igenom programmet i helgen och det kändes nog rätt bra ändå att bara länga ut tygeln. Jag vet inte om min häst går i en form med nosen för mycket bakom då eller inte men man får kanske köra lite på känsla och se vad som händer. Känns som att det blir lite lika svårt för domarna att döma om det är nytt oxå, men det blir nog kalas i längden!

Kikade snabbt på programmet nu, det känns som de vill eftersträva att man lägger ner hästen (Zügel auf die Hand kauen lassen) och inte att man gör en överstrykning (Überstreichen)?

Eftersom "lättridning och längning av hästens form genom att låta tygeln glida ur handen" är en ganska direkt översättning från tyskans motsvarighet.

Kul med fler influenser från ett land som kan, på tiden att delarna som checkar hästens faktiskta ridbarhet tar sig in i Sverige också :)

Tack för översättning!

Misstänker att en av mina tränare är ganska inblandad i momentet, hoppas hinna klämma in en träning där innan start och få förklaring. Stämmer mina misstankar är din översättning nog tagen rakt av av anledningen du nämner :)

jag måste bara fråga en ska är lite förvirrad, är det nytt dressyr program för debutant detta året? :o

Ja, precis. Det finns ett dressyrprogram som heter "Svenskt fälttävlansprogram för Debutantklass 2011". DOCK går inte alla debutant fälttävlan i det programmet, så det gäller att kolla i proppen vad som gäller för tävlingen. Shälv ska jag starta i Mantorp och där är det programmet från 2007 som gäller.

Precis, och 2011-programmet går på 40-bana, medan 2007-programmet går på 60-bana. Tror även att 1997-programmet (valfritt 40- eller 60-bana) finns kvar fortfarande, trots att det var meningen att 2011-programmet skulle ersätta det...men det ligger kvar på förbundets sida iaf. Så det gäller som sagt att läsa proppen ordentligt. :)

Precis, och 2011-programmet går på 40-bana, medan 2007-programmet går på 60-bana. Tror även att 1997-programmet (valfritt 40- eller 60-bana) finns kvar fortfarande, trots att det var meningen att 2011-programmet skulle ersätta det...men det ligger kvar på förbundets sida iaf. Så det gäller som sagt att läsa proppen ordentligt. :)

Gärds har 1997
Dels vägrar vi välja ett program som inte finns, av erfarenhet :angel:
och dels så vill vi även ha P90 på 60m och då är där inte mycket att välja på :idea:

Nu finns iaf 2011, and I like it. :)
Men ville inte ni ha 90 för häst på 40-bana?

Nu finns iaf 2011, and I like it. :)
Men ville inte ni ha 90 för häst på 40-bana?

Javisst finns det nu men man vet ju inte det när proppen skrivs. Då måste de finnas, så struligt när man måste byta program osv. :angel:

40-bana? Näe tvärtom.. vi vill bara ha 60-bana...
ler lite och tänker tanken att berätta för en gemensam vän att hon ska rida på 40-bana på Gärds. Då hade jag nog fått hålla telefonen bort från örat :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Träning Hejsan! Har ridit något år nu men direkt jag ska sitta ner i traven hamnar jag i stolsits.:crazy: Jag har länge haft svårt för att ha...
2
Svar
25
· Visningar
2 218
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 703
Ridning Har en ridtravare här hemma som har fungerat som ridhäst de senaste 6-7 åren. Köpte den förra sommaren och hästen är helt ljuvlig att...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden