Dressyrpass

Fiorano

Trådstartare
Hur många dagar i veckan rider ni riktiga dressyrpass? Vad gör ni de andra dagarna?

Jag får inte riktigt till det med veckoplaneringen-blir absolut max två pass i veckan på banan för det är så mycket annat som ska göras. Pålle måste ut i skogen, gärna tömköras och nu har jag fått för mig att hoppa också. ...och så ska hon vila två dagar i veckan också.

Sv: Dressyrpass

Jg rider ca 3-4 dagar i veckan i ridhuset. En dag hoppning, en dag tömkörning, 1-2 dagar uteritt. Till exempel 1-2 av ridhusdagarna träning, 1 dag bomövningar, en dag lösgörande lugn träning.

Jag tycker att det är en bra planering, jag tycker inte min häst behöver ridas ut flera gånger i veckan när han går i hage med kompisar hela dagarna, men jag försöker att skritta i 2-3 h ibland och sträcka ut i skogen ibland. Inte heller behöver han vila helt, han är vuxen och i god form och uppskattar en lång skrittur mer. Det är dock inte ömsesidigt:angel:

Det gör extremt stor skillnad på min häst när han har stått inne 17-08 och när han har fått skritta ut. Dagen efter och slutet av ett långt skrittpass är han jättefin. Dessutom är det bra träning utan att vara ansträngande.

Senast ändrad:

Nu svarar jag förvisso inte direkt på din fråga, men utifrån vad du beskriver, tror du inte att du får mer kvalité om du koncentrerar dig mer veckovis på en sak i taget?

Tex v. 1 är dressyrvecka som innehåller 2 dagar ledigt, 3 dressyrpass och 2 uteritter

v. 2 är hoppvecka med 2 dagar ledigt, 2 hopp-pass, 2 uteritter och 1 dressyrpass

v. 3 är tömkörningsvecka med 2 dagar ledigt, 2 tömkörningspass, 2 uteritt och 1 dressyrpass

För annars blir det ganska lite dressyr per vecka om man ska klämma in alla andra aktiviteter också under samma vecka (tömkörningspassen blir ju så att säga dressyr de också). Det brukar också gå snabbare framåt om man följer upp samma typ av träning inom närtid varpå det är en fördel att koncentrera sig veckovis istället.

Måste du ha exakt samma upplägg varje vecka då?? Tex kanske du kan hoppa 1 g varann vecka. Och måste hon ha två vilodagar där hon inte gör något öht?

Min vilar i princip bara när jag själv inte orkar rida eller om vädret är helt fruktansvärt eller om tappat en sko etc. Jag planerar inte in helvila.
En skrittur i skogen är vila för honom, vila är enligt mig vila från träning/ansträngning och krav. Helvila ger man enligt mig till hästar som är skadade, en vältränad häst mår bättre av att röra sig varje dag. Även om den har en stor hage att röra sig i blir det inte samma sak.

Dessutom skritter jag oftast ut ca 1 timme efter att jag tränat på banan också så i skogen är han nästan varje dag, i tillägg till de dagar det bara är uteritt (och mer tempo/länger runda). :)

Jag tycker inte hästar skall stå i hagen och göra ingenting, de mår bara bra av att komma ut och röra på sig. Båda fysisk och psykisk! Att skritta en sväng sliter inte, det är bara uppbyggande. Nu var väl din ponny ganska ung, men om du inte vill rida så kan du ju promenera med henne. Då får du två extra skogdagar. :)

Jag planerar faktiskt inte alls, kind of :p det är bara tävlingar + träning för tränare 1 tillfälle/månad som är fast i min kalender.

Jag tycker att det blir besvärligt att se allt strikt veckovis, för 7 dagar är för lite för att hinna allt, utan jag gör nog lite mer så som Saigon föreslår.

Jag vill alltid rida dressyr två, ev tre, dagar i rad, och sen behöver iaf den lilla hästen oftast en vilodag (vilket kan innebära helvila om vädret är dåligt, eller en lugnare tur i skogen om vädret är ok). Om jag har mycket att arbeta med i dressyren, kanske något nytt som ska komma på plats ordentligt eller så, kör jag sedan två dressyrdagar till och sen vila/ute. Om jag är nöjd med dressyren och tycker att hästen har förtjänat att få göra något annat kanske jag tar flera dagar ute, lite mer konditionsträning etc.

Sen försöker jag få till hoppning ungefär en gång varje vecka om det är tomt i ridhuset. Eller åker jag på terrängträning, när det är säsong.

Så veckorna ser ganska olika ut, beroende på vad vi arbetar med för tillfället. Planerar i stort sett aldrig in vilodagar för de brukar komma i alla fall pga skitväder, jobb, möjlighet att träffa vänner etc.

Mina hästar är ju vuxna bägge två och tycker att arbete är kul både på banan och ute, med en yngre/grönare häst skulle jag nog välja bort något pass på bana mot tex en utedag till.

När jag tävlade så red jag bara 1-2 dagar på banan. Resten ute i skogen eller på terrängbanan.

Tömköra i skritt brukade jag göra på vilodagarna. Hade aldrig några rena vilodagar, red 2 dagar i
rad och sen "vila" i form av skritt för hand eller tömkörning en dag, och sen rida 2 dagar igen.

kl

Jag har en ganska öppen planering, men rider mest dressyr faktiskt. Har hoppträning 1gång/vecka och dressyrträning 1gång/vecka. utöver det brukar det bli antingen tävling eller terrängträning 1gång i veckan. Dagarna däremellan är väldigt flytande. Helst 1 konditionspass och ett styrkepass (klättring/markarbete med bommar/studs) per 2veckor, 1-2 vilodagar/vecka beroende på hur pass ansträngande pass hästen gått, gärna minst ett rent skrittpass på hårt underlag/2veckor och det som blir över däremellan kan man nog klassa som dressyrpass faktiskt, eller eventuellt något pass med "latjo lajban", typ åka till havet/heden och liknande.

Måste du ha exakt samma upplägg varje vecka då?? Tex kanske du kan hoppa 1 g varann vecka. Och måste hon ha två vilodagar där hon inte gör något öht?

Min vilar i princip bara när jag själv inte orkar rida eller om vädret är helt fruktansvärt eller om tappat en sko etc. Jag planerar inte in helvila.
En skrittur i skogen är vila för honom, vila är enligt mig vila från träning/ansträngning och krav. Helvila ger man enligt mig till hästar som är skadade, en vältränad häst mår bättre av att röra sig varje dag. Även om den har en stor hage att röra sig i blir det inte samma sak.

Dessutom skritter jag oftast ut ca 1 timme efter att jag tränat på banan också så i skogen är han nästan varje dag, i tillägg till de dagar det bara är uteritt (och mer tempo/länger runda). :)

Jag tycker inte hästar skall stå i hagen och göra ingenting, de mår bara bra av att komma ut och röra på sig. Båda fysisk och psykisk! Att skritta en sväng sliter inte, det är bara uppbyggande. Nu var väl din ponny ganska ung, men om du inte vill rida så kan du ju promenera med henne. Då får du två extra skogdagar. :)

Jag lägger i princip upp min hästs träning precis som Centaur gör.
Jag har ändå ett sto som är 4år i år.
Hopptränar en gång varannan vecka för tränare, ibland kan de hända att jag gör de en gång i veckan, dressyrtränar en gång varannan vecka för tränare, longerar alltid första dagen efter hon har vilat för att inte behöva dra henne i munnen, joggar alltid dagen efter träning för att hon inte ska bli stel o så vila 2-3dagar i veckan, oftast irad.
Rider i skogen så ofta jag hinner o galopperar på framåt annars är de mycke skritt före eller efter träningen ute på nån runda.
Jag har ett upplägg på två veckor i taget men om vädret är dåligt lr om de är tappsko, speciell träning lr tävling osv så lägger jag om efter de. Känn oxå in formen på hur hästen känns för dagen. :)

Jag håller med i resonemanget när det gäller en vuxen häst, men en unghäst anser jag behöver sina vilodagar där den får vila i huvudet helt. Den unge tar intryck även på skrittrundor. Så för min egen del gör jag lika som Fiorano när det gäller unghästen. Det är viktigt att inte trötta ut dem mentalt.

Den gamla regeln om lika mga dagars arbete som de är gamla tycker jag är bra på unghästar, dvs 2-åring 2 dagar, 3-åring tre dagar osv.

Det tycker jag beror helt på vad det är för psyke på unghästen och om den verkar trött. Tycker inte man skall låta de skrota i hagen bara för att. :)

Fiorano skrev inte ens ut hur gammal ponnyn är så det vet jag inte, har bara för mig att den är relativt ung.
Då får man kanske skriva vilken ålder och utb hästen har också, upplägget kan ju skilja sig en hel del beroende på sånt.

Min är 14 år utb msv.

Senast ändrad:

Ponnyn är bara fem år och egentligen är hon ett år efter i utbildningen. Jag fick henne i september och då var hon endast sutten på. Precis som Saigon säger vill jag ha helvila två dagar i veckan. Jag blir tokig på folk som ska dutta med sin unghästar vareviga dag och inte förstår hur viktig den mentala vila är när hästen enbart får stå och äta och strosa i hagen. Den vilan krävs för att hästen ska smälta alla intryck. Enligt min erfarenhet blir unghästar som det duttas med hela tiden överaktiva och börjar hitta på en massa skräp.

*kl*

Tack för alla svar!! Att tänka i tvåveckorsperioder var en riktigt bra idé! Det ska jag absolut börja med:). Väldigt intressant också att läsa hur ni andra lägger upp arbetet.

Är medryttare på en KWPN-valack och han blir ganska mkt dressyrriden av andra, så jag är den som ser till att han får komma ut o busa lite. ;) När jag rider ut passar jag ibland på o dressyra lite, han får bättre framåtbjudning så då får man ju passa på. :D

Fördelningen per vecka ser ut ungefär såhär:
* Jag - 2 dagar (varierar mellan uteritter, skritturer, tömkörning/longering, hoppning, "nh-inspirerad" träning, dressyr)
* Medryttare 2 - 1 dag (dressyr, tömkörning)
* Ägaren - 2-4 dagar (uteritter, dressyr, tömkörning)

Jag är lite allergisk mot att rida på bana, så jag rider mest ut faktiskt. Ibland tar jag en liten tur o avslutar med att rida 15 min på bana. Ska komma igång att träna för tränare, kommer då köra varannan vecka hoppning o varannan vecka dressyr. Så då blir det per vecka; en gång hopp-/dressyrträning och en gång uteritt.

Som några redan tipsat om, veckorna kan ju få variera lite med hur man fördelar passen. Lägga fokus på lite olika saker från vecka till vecka. Att låta hästen få vilodagar är väl inget fel i sig, men jag tror hästarna mår bra av att motionera lite varje dag. Så länge man varierar arbetet! Skritturer kan man ju lägga in i stället för "vilodagar". :)

Håller inte alls med om att en femåring inte får röras två dagar i veckan. Jag har helt motsatt erfarenhet, de blir lugnare om de får komma ut och göra något. De har 23,5 övriga timmar i dygnet att smälta intrycken från den där lilla vändan de gick...

Är själv ganska dålig på att ha en helt klar plan i förväg, men det jag tycker fungerat bra på unghästar är att inte alltid dela upp passen så strikt, dvs en halvtimmas tur i skogen kan avslutas med 10-15 min på banan, det tillåter ju att man kan klämma in lite fler "småpass" utan att man för den delen tragglar för mkt.

KL

Jag låter gärna 5-åringen vila två dagar i veckan, sedan är det ofta också beroende på att jag har mer än 1 häst att träna, även om den bara ska ut och skritta ex. så är det iaf minst 1 h som går åt (som kan läggas på andra hästar ex.) Jag är usel på att lägga upp scheman utan kör efter känsla, men när det är många så måste jag göra ett roterande schema så jag hinner med att träna alla.

Men jag kör som sagt på känsla och periodvis träning. Någon vecka kan bli tuff med mycket dressyr, nästa lugn, nästa igen mycket från marken, sedan en 'vanlig' vecka. Det enda jag direkt bokar är passen för tränare. Kan också tycka att det ger mer att följa upp träningen så.

Jag har två stycken hästar en 6åring (06) & en 4a åring (08)

Fullblodet som är 6år är ett år efter i sin utbildning, jag rider honom ca 2 dagara i veckan i ridhuset (hoppning/dressyr) & ca 2 dagar i veckan i skogen & sen longering 1 dag i veckan Sammanlagt rids han ca4-5dagar i veckan, och det kommer han få fortsätta med i framtiden oxå. Han vilar några veckor på sommarn & några veckor värsta vintermånaderna.

4åringen (halvblod) är under inriden och rids/tränas ca 2-3dagar i veckan. Då han har vart skadad och växt väldigt mycket senaste året så har inridningen satt fart först nu. Just nu går det super..

Men jag håller med ovanstående. 2åring 2 dagar i veckan 3åring 3 dagar osv..

Jag tror stenhårt på vila, och jag tror stenhårt på att man får friskare gladare & mer sammarbetsvilliga hästar iaf man låter dem vara några dagar i veckan... :)

Tycker inte heller att unghästarna blir hyperaktiva om man håller på att "dutta" som någon beskriver... Idag avlar vi ju fram sporthästar som har mycket nerv så då måste man kunna hantera den. Behöver en häst stimuleras extra så är de förmodligen så att de kommer från föräldrarna.

Jag tycker att de är helt okej att ta en 30mins skrittpromenad fast de är vila. Precis som Centaur skriver så finns 23.5timme om dygnet till att vila på. :)

Så gör jag men så har min unghäst begransad yta att röra sej på, hagen blir ganska tråkig då. Då kan de va ganska skönt att få sträcka ut sej i en skrittpromenad. Kan knappast göra nått för huvudet att skrittas en stund i till ex. paddocken påväg in från hagen. Jag har oxå låtit hästen lösgalopperat i paddock eller ridhus för att få springa av sej överskott. :)

Mitt två veckors schema kan se ut så här och jag utgår alltid från hoppträningen för tränare:

Månd: vila
Tisd: longera
Onsd: rida nere på utebanan (ca 100mx100m)
Torsd: hoppträning för tränare inne (20x40m)
Fred: skritta ut/jogga lite/longera
Lörd: vila
Sönd: vila
Månd: vila
Tisd: longera
Onsd: dressyrträning för tränare
Torsd: rida ut m galopp
Fred: vila
Lörd: rida i paddock (40x80m)
Sönd: vila

Har de som ett rullande schema men ibland har hon funkat bättre om jag ridit varann dag o ibland flera dagar i följd så de får man känna av allt eftersom. :) De jag kan tycka är tråkigt är att vilan ofta infaller under helgen men så får de va. :)

Nu har jag ställt ner henne för längre vila då hon börjat visa tecken på att hon är trött i kropp o huvud. Kommer dock göra lite promenader me henne o någon lösgalopp för att stimulera om överskottsenergin kommer... Sist hon hade vila började hon äta täcken! :p

Jag har aldirg haft ett schema som jag följt skulle nog inte stå ut.Typ om en kompis frågar ska vi rida ut.. så får man säga nej för idag skal jag hoppa.
Eller om det ösregner den dagen man enligt schemat skall rida ut osv.

Enda jag planerar in är så klart ridlektioner för tränare och tävlingar. Då brukar jag ta det lite lugnare dagen innan bara.
Och dagen efter rida på de vi tränade på under ridlektionen medans man har de färskt i minnet.

Men jag rider väl i snitt ut 1-2 dagar i veckan men de kan gå 1 vecka utan att jag rider ut alls också.

Men jag försöker rida ut 1-2 dagar i veckan om inte så iallafall sltitta ut efter ett ridpass!

Men just nu blir det mycket ridhusträning då vi har så mycket att träna på
Tänkte till sommaren börja hoppträna henne eller ja mer markarbete små små inder=)

Liknande trådar

Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 539
Senast: Sassy
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 149
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
693
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar