Dressyrhingstar

@matildadahlgren Har några att nämna.

Figaro R - Lämnar känsliga men lugna och ridbara avkommor. De bukar dock vara överbyggda och inte jättesnygga i typen så ett bra typat sto är viktigt.

Skovens Rafael - Ligger i toppen i BLUP på temperament för gångarter. Verkar lämna känsliga hästar med bra gång och lätt typ. Med känsliga menar jag väldigt påverkbara. Vad som blir av det avgörs av hanteringen.

Sir Donnerhall ligger, trots relativt få avkommor, på andra plats i SWB i blup när det kommer till gångarter. Stabila sporthästar som är mycket ridbara och känsliga utan att vara nervknippen.

Florencio I - Lämnar ridbara, rörliga och ganska lugna avkommor med trevlig typ.

De Noir - Typförbättrare som lämnar högställt och långa linjer. De unga har bra skalle och är mycket formbara.

JJ Rayban - Typisk Rubinstein-häst. Lämnar långa linjer, ädelhet och god ridbarhet. Milt temperament som borde passa de flesta.

Gribaldi - Avspända dressyrhästar som kan prestera på tävling då de är trygga. Lämnar ofta lite äldre typ.
 
Donnerhall-blod och Florenstan-blod hade jag tittat mest på. Rubinsteinhästar har trevligt temperament, men kan ge lite grövre hästar enligt mig (stoet bör tillhöra den ädla typen). Både fadern Caprimond och sonen Hohenstein ger trevligt temperament, även de ger lite grövre hästar. Även De Niro och Rotspon ger trevliga hästar.

Gribaldi tycker jag ger blandat, har sett både trevliga och mindre trevliga Gribaldi-avkommor.

Blod som bör undvikas är Jazz, Sandro Hit och Weltmeyer.
 
Släng ett öga på Firenze. Som ngn skrev ovan så har du både Florestan och Donnerhall i denna. Om det var förra eller förra igen som det gick super på 3-års för hans avk. Brukar hursom alltid dyka upp ngn väldigt fin e honom. Har en nästgårds som är super. Rör sig fjädrande och lätt, stor gång men ändå hur lugn och trygg som helst. 3-år och inga problem att släppa och låta henne gå på långa tyglar hem. Men ändå en arbetsmyra.
 
Släng ett öga på Firenze. Som ngn skrev ovan så har du både Florestan och Donnerhall i denna. Om det var förra eller förra igen som det gick super på 3-års för hans avk. Brukar hursom alltid dyka upp ngn väldigt fin e honom. Har en nästgårds som är super. Rör sig fjädrande och lätt, stor gång men ändå hur lugn och trygg som helst. 3-år och inga problem att släppa och låta henne gå på långa tyglar hem. Men ändå en arbetsmyra.
Han är tyvärr inte i avel i år , tävlas.
 
Skriv alla era tips på fina dressyrhingstar med bra psyke. Tipsa/visa gärna avkommor också! :)

När det gäller hingstar med bra temperament måste jag ändå säga Highcruiser! Jag har två levande bevis hemma och har så här långt inte blivit motbevisad ;)

Annars F-blodet...

Våra avkommor efter HC
10320500_10152118033866344_3669490715414274381_n.jpg
10003290_10152038093916344_1514021093_n.jpg
 
Lambourgini. Visserligen bara placerad msv dressyr men även msv hoppning. Avkommorna får härligt luftig gång.
Har träffat flera avkommor och även fött upp egna som alla varit vakna och framåt, lättlärda, och absolut inte dumma.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För trettonde året delar SWB ut utmärkelsen ”årets utmanarhingstar”. Utmärkelsen ges till en hopp- och en dressyrhingst årligen. Den...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är nu trettonde året som SWB delar ut utmärkelsen ”årets utmanarhingstar”. Utmärkelsen ska ges till en hopp- och en dressyrhingst...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Gunnar
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: Robina
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp