Dressyrgjord...

feel

Trådstartare
Min häst har välvda revben och är alltså lite bukig, får även väldigt lätt kläm och skav av gjordar. Har tidigare haft en anatomisk från Amerigo men den blev för lång med nya sadeln och storleken mindre blev för kort (det var galet stor skillnad).

Jag vill ha en anatomisk gjord, inte svängd eller med tusen olika märkliga böjar på (varför har en del gjordar det?), utan den ska vara insvängd från båda håll för att ge mage och armbågarna plats. Vill heller inte att spännena ska sitta fast i resår. Ska det vara resår ska det vara rejäl resår tex på mitten av gjorden eller dyl.

Har någon tips på en sådan gjord? Helst inte alltför dyr. Har även funderat på en gjord med "löpande" spännen, kan det vara något?

Sv: Dressyrgjord...

Har du kollat på Eric le Tixerant? Den är rätt dyr men den är tryckavlastande och ligger väldigt stilla. Resår under magen och platta men inte svängd. Kanske funkar den inte med din hästs armbågar?

Har en Childeric så Tixerant funkar inte till den, samt att jag inte gillar att ha "gummi" direkt mot hästen. Men tack för tips iaf :)

Det verkar råda lite delade meningar om man kan ha den till Childeric eller inte, men den verkar inte uppfylla dina önskemål, så då spelar det ju ingen roll :). Jag nämnde den bara för att vi precis har börjat med den och hästen är såååå nöjd. Slut med sura miner vid sadling och mer avslappnad i ridningen. Hoppas du hittar den perfekta gjorden för er!

Har två väldigt känsliga damer, de klarar inte av någon form av läder i sina gjordar. Det som funkat är neopren, men det har jag bara hittat raka enkla och bara resår på ena sidan eller inte alls så jag har lagt ner mkt tid på att hitta alternativ med resår och ergonomiska eller tryckfördelare på. Det som funkat bäste på den ena har inte funkat på den andra. det som NU funkar är Tixreant på den ena och Bates cair ergonomsik dressyr på den andre. :)

Jag har alltid fårskinn på gjorden oavsett material.

Av neopren fick han en enorm brännblåsa, tog ca en månad innan han kunde ha sadel efter det. Så jag är väldigt tveksam att prova Tixerant som "suger" sig fast i hästen.

Av neopren fick han en enorm brännblåsa, tog ca en månad innan han kunde ha sadel efter det. Så jag är väldigt tveksam att prova Tixerant som "suger" sig fast i hästen.

Jag förstår att du är tveksam till gummit, det var jag också. Min häst fick alltid skav av sadelgjorden oavsett vad jag hade för material på gjorden kändes det som.:banghead: Hade alltid fårskinn vilket känns sådär när det är sommar. Jag provade ELT-gjorden och helt plötsligt inget skav! Den är mer elastisk än en vanlig gjord men jag spänner den inte mer än vilken annan gjord som helst, detta tror jag är pga gummit på plattan som gör att gjorden ligger helt still och då blir det inget skav. Samtidigt som han kan vidga sina lungor utan att det tar stopp av en stel gjord :D

Detta förutsätter förstås att han inte är allergisk mot gummit, då funkar det nog inte. Och så var de ju Childeric så egentligen hjälper nog inte mitt inlägg dig alls :( men kanske någon annan blir hjälpt ;)

Jag har en sådan där med "löpande" spännen. Har en bred fin i läder från Action Horse också, men de gör att sadeln kryper fram, min häst är lite "klotformad" mitt på. Med den med löpande spännen så ligger allt jämnt och fint på plats!

Den med löpande spännen fungerar super, har den från Hööks som finns på islandssidorna. Enda man kunde önska var kanske små öglor att dra igenom stropparna i innan själva spännet, men det kan man säkert fixa om man lämnar in den till någon som kan sy i sånt lite tjockare material.

Jag har precis en sådan häst som du har. Efter mycket letade har jag kommit fram till att det som fungerar på min häst är en helt vanlig mjuk gjord i neoprene! Kostar ca 200 och är jättemjuk. Ett tips är också att sträcka frambenen framåt efter att du spänt gjorden så inget skinn kommer i kläm

Frank Baines har en gjord med löpande spännen som är smalare på sidorna. Har fårskinn med kardborre.

Jag har köpt en Glen Gordon till min häst. Den finns tyvärr inte på deras hemsida än. Men den har resår i bägge sidor, magplatta, anatomisk, väldigt mjuk o har även fjädrar i spännet vilket underlättar när man spänner gjorden när man sitter på. Den ser ungefär ut som den på bilden nedan men är då i läder.

330153_01_124771722.jpg

Jag har köpt en Glen Gordon till min häst. Den finns tyvärr inte på deras hemsida än. Men den har resår i bägge sidor, magplatta, anatomisk, väldigt mjuk o har även fjädrar i spännet vilket underlättar när man spänner gjorden när man sitter på. Den ser ungefär ut som den på bilden nedan men är då i läder.

330153_01_124771722.jpg

Får man lov att ställa en nybörjarfråga :confused:. (Är inte så hemma på anatomiska gjordar.) Sadlar man med ringen framåt eller bakåt? Vilken funktion har den?

Du sadlar med ringen framåt. Den används för att fästa halsförlängare, graman, förbyglar eller annat i.

Jag köpte nyligen en HRS DRESSYRGJORD SOFT SANTA CRUZ som jag kan rekommendera. Mjukt läder, bra passform, sadeln ligger ännu mer stilla tack vare den breda plattan.

17539103-origpic-3f73af.jpg

fast in min erf. så har man problem med att sadelgjordsläget på hästen tenderar att påverka, så att lägga på ytterligare material, inkl fårskinn, så blir det etter värre. lägger på begränsad rörelse i armbågen pga ytterligare material, och i en sån situation, på en sån häst så skaver det ännu mer, - även fårskinn skaver om grund passningen är fel....

om amerigo funkat tidigare för dig så köp en sån fast med rätt längd? hade jag kört på absolut? eller har jag missat ngt?

Senast ändrad:

finns hur många exakt likadana gjordar som den på marknaden. så märket i sig är inte avgörande, bara som passus... för att nämna ngn så tex wintec cair, men mååånga fler, exakt samma form, och utförande och beter sig samma i fråga om material osv.:)

I första inlägget står anledningen varför Amerigo inte funkar.

På min funkar fårskinn toppen.

Funderar på gjordar med sådan stor platta som visats här, min häst är ju inte plan undertill heller, utan "bukig". Borde behövas en rätt mjuk platta för att den ska ligga bra?

Liknande trådar

Dressyr Jag ska köpa dressyrgjord till min lille pålle efter att ha lånat stallkompisens i ett år :angel: Spontant tänker jag att jag vill ha...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 948
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Mitt sto har problemet att hon får skav på armbågarna utav spännena på dressyrgjorden. :nailbiting: Efter ett dressyrpass jag hade så...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 016
Senast: Torill
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 133
Senast: Lavinia
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar