A

annizz

Vilka tävlingar brukar anordna dressyr? Har kollat runt lite men hittar de inte på nån tävling.. det heter väl FS1?

Sv: Dressyr

Har inte grenen plockats bort nu då? Den körs inte längre på SM. Vill du tävla dressyr kan du alltid vända dig till den lokala ridskolan och delta på deras klubbtävlingar. Till en början i alla fall. ;)

Jag hoppas att jag inte kommer med helt felaktig fakta, men jag tror att intresset helt enkelt var för svalt. I andra länder plockade man bort grenen långt före Sverige.

Vänd dig till din närmaste ridskola och tävla på klubbens dressyrtävlingar.. till en början med=)

Jag tänkte börja rida akademiskt med min häst när hon kommer tillbaks.. nu finns det ju dessvärre ingen tävlingsgren inom detta än så länge=(

Menar du vanliga dressyrtävlingar eller sådana som anordnas av islandshästförenlingar?

Svar: Ja på båda, fast changsen är liten att få bra plaseringar när man har en islandshäst om man tävlar mot storhästarna.

Ok, så jag som vuxenryttare tävlar med isis tillsammans med storhästarna? :laugh: Trodde inte man fick det eftersom isis är i ponnystorlek.

På lokal nivå brukar det inte vara några problem med att rida islandshäst om man är vuxen, men då får man inte starta islandshästen med andra ponnyer, brukar vara under ett års tid, om jag inte minns fel.

Lite krångligare att tävla med sin islandshäst vid "vanliga" hästtävlingar. Mitt tips till dig är att kontakta den klubb du vill tävla i och fråga dem om regler, så att du är helt säker att ni får starta.

Många dommare tycker nog att det är lite kul att se en islandshäst på banan och det är ju ett väldigt bra sätt för ryttaren att få en bedömning från en traditionell dressyrdommare.

:) Det låter ju toppen, ska kolla med min klubb. Jag älskar ju dressyren så det vore roligt att få visa vad vi går för i en "vanlig" tävlig :laugh:

Jag tror och hoppas att jag får tävla dressyr på ridklubben där jag tidigare red "de stora bruna" och där min dotter fortfarande rider. Fast först ska han utbildas :) När jag köpte honom vid årsskiftet var han i stort sett bara inriden och promenadriden. Skänklarna visste han inte riktigt vad de betyder. Det har blivit bättre, men vi har en bra bit kvar innan han kan tävla.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
99
Senast: Gunnar
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka