Dressyr-tänk

H

happy_drink17

Det finns så många trådar om hur man "gör" för att utföra olika rörelser och såvidare! Så jag tänkte höra lite hur ni tänker rent psykiskt/tekniskt när ni utför till exempel en sluta /galoppsluta.
Eller ser genom det "inre" ögat som kyra skriver i sin bok!
Jag försöker sträva efter att få alla rörelser att vara så enkla som möjligt i huvudet,och självklart att utföra också! för det ska ju se "enkelt" ut! och allra helst vara det också!
Det är ju så himla lätt att allt bara blir så fullt av koordineringar och man ska göra si och så, att det kan ta över själva ridningen! Seriebyten kan ju vara ett bra exempel på det!
Det är ju lättare att rida "framåt" när huvudet inte bromsar!

Sv: Dressyr-tänk

Ja men man gör ju standardhjälper o sen får man inverka mer med ngt om det brister-känna av.
menar du att känslan är det psykiska?

Att inte tänka för mkt o krångla till det är en sak.

andas, bli tung, andas, känn efter, andas, bli tung, korrigera, andas, bli tung, känn efter, andas, bli tung, korrigera osv till rörelsen är utförd.:idea:

Jag försker att inte rida för tekniskt - i mina ögon menas tekniskt med att inte dissikera för mkt! Att rida på känslan är det viktigaste för mig. Man vet ju vilken känsla man vill ha, vilken känsla man strävar efter.... Analyserar man för mkt tror jag att det är lätt att tappa den på vägen (känslan).

Man ska helt enkelt inte trassla till det för mkt tycker jag! Man kanske inte ska känna efter för mkt heller för den delen:p

Nä, men känslan rider jag på!

/Z.

Ja men man gör ju standardhjälper o sen får man inverka mer med ngt om det brister-känna av.
menar du att känslan är det psykiska?

Att inte tänka för mkt o krångla till det är en sak.

Jaa, det jag menar är att ju krångligare man gör saker,desto mer måste man ha i huvudet hela tiden!
som till exempel vissa hästar, som enligt mig inte är inriden på rätt sätt och inte går för lätta hjälper, och det lätt blir att man måste ta till med mycket skänkel och hjälper för att t.ex utföra en sluta längs långsidan. Jobbigt får både häst och ryttare!
Det är ju mycket enklare då, och i vilken annan rörelse som helst, om det räcker med en lätt ytterskänkel en gång, och hästen reagerar snabbt genom att flytta ut bakbenen på spåren och med en lätt ledande tygel som visar vart jag vill ha huvudet och endast andvända lite framåtdrivande vikthjälper för att han ska fortsätta frammåt med eftergift men fortfarande på tygeln! och gå så, tills jag ber honom gå tillbaka på spåret med ett lätt tryck från motsatt skänkel.
Min häst är lärd så, och jag tycker det är jätteskönt!
visserligen är han i grund och botten westernhäst, men lärd allt i dressyr också! allt känns väldigt okomplicerat och bra, och hästen är nöjd och glad, bjuder alltid själv och gör sitt bästa jämt!
Så det var därför jag ville höra lite hur andra tycker och tänker kring det här att göra saker så lätt som möjligt för sig och hästen :)

Jag rider också bättre ju mindre jag tänker. Men samtidigt finns tyvärr saker att tänka på. :crazy: Det vore ju enkelt ananrs om man bara red som man gör hela tiden, men i mitt fall räcker det tyvärr inte alltid.

Men det viktiga är att inte sitta och tänka på allt på en gång utan att försöka bli medveten om sina brister och när det kärvar checka av att man inte sitter snett eller skjuter fram en axel iställlet för bak tex. Och en sak i taget. Men jag rider mycket med känsla öht, men som sagt det är tyvärr inte tillräckligt. Men kanske som zanzan säger, man vet vilken känsla man vill ha och försöker hitta den.

Jag kan inte tänka för mycket när jag rider, varken på middagsmat eller hur jag sitter,det förstör.

Men ang hästar som är fel lärda, jag vet inte riktigt om jag håller med om att ta i mer, men jag kanske missförstod dej. Klart det inte kan bli flytet då, men samtidigt är det inte säkert hästen är okänslig för det. Det handlar mer om att lära in tydligt varje hjälp om hästen inte kan det, lugnt och enkelt, en sak i taget. Det blir inte någon motsats till vad jag menar rida med känsla, trist kanske, om man tycker det, men känsla har man i alla ridning. Vet inte ang tänka heller, man lär in en sak i taget helt enkelt, inte allt på en gång, får då blir det mcyekt tänka:crazy: För hästen i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänker jättemycket när jag rider. Antagligen innebär det att jag är en ganska "teknisk" ryttare. Jag måste ha huvudet rensat innan för att ha koncentrationen på rätt ställe och sedan när jag rider så försöker jag känna vad som inte känns bra och tänka ut det bästa sättet att korrigera det.

Som ett mantra går just nu i mitt huvud: lätt i hand, hästen på ytterhjälperna, lätt i hand, hästen på ytterhjälperna. För det är mitt största fokus just nu. :D

Jag tänker jättemycket när jag rider. Antagligen innebär det att jag är en ganska "teknisk" ryttare. Jag måste ha huvudet rensat innan för att ha koncentrationen på rätt ställe och sedan när jag rider så försöker jag känna vad som inte känns bra och tänka ut det bästa sättet att korrigera det.

Som ett mantra går just nu i mitt huvud: lätt i hand, hästen på ytterhjälperna, lätt i hand, hästen på ytterhjälperna. För det är mitt största fokus just nu. :D

Jag försöker det i perioder men det funkar inte för mej. Jag kan inte fokusera på flera förändringar samtidigt. EN sån grej, eventuellt, tex ytter, men underligt nog så fungerar det bäst om jag släpper det och försöker hitta den känsla jag vill ha och inte tänker, utan bara rider. Det märkliga är att i de bästa stunderna fungerar även det som inte fungerar:confused: när det blir flyt i ridningen. Men ju mer jag är "medveten" ju sämre håller jag reda på att ha med ytter tex:crazy: Vilket gör att tävling inte blir så kul för hur ofta bara flyter det i en sån sitúation:crazy: :angel: Antar att efter väldigt många tävlingar ihop så kan man hitta det även inne på banan men så långt har jag aldrig kommit med nån häst:crazy:

Jag ser en bild av hästen, som utför rörelsen jag tänkt mig för mitt "inre öga" och sen, gör vi bara den rörelsen... Tänker gör jag inte, utan ser bilden, hamnar i läge med min sits o hjälper. Sen är vi liksom på väg...

Det är känslan av den där inre "centauren", är inte det hälften människa o hälften häst?

Jag kan nog inte förklara hur jag och min dam funkar, på annat vis...

Jo jag håller med om att man inte kan ha för många saker i huvudet samtidigt. Av den anledningen korrigerar min tränare bara en sak i taget gällande min sits t ex. Annars sitter jag bara och spänner mig i mitt desperata försök att sitta helt korrekt. :D Men om jag inte reflekterar allt eftersom jag rider blir jag för passiv, vilket medför alldeles för långa transportsträckor utan plan - planlös ridning!

På tävling tänker jag aktivt genom hela programmet: "här kommer den svåra övergången som jag brukar sabba, bäst att förbereda bättre"; "ligga om med ytterskänkeln så att hon sätter under sig i galopplängningen, men inte så mycket att hon slutar spåra"; ja, och så vidare. Men jag kanske är lite udda.. :angel:

Jo jag håller med om att man inte kan ha för många saker i huvudet samtidigt. Av den anledningen korrigerar min tränare bara en sak i taget gällande min sits t ex. Annars sitter jag bara och spänner mig i mitt desperata försök att sitta helt korrekt. :D Men om jag inte reflekterar allt eftersom jag rider blir jag för passiv, vilket medför alldeles för långa transportsträckor utan plan - planlös ridning!

På tävling tänker jag aktivt genom hela programmet: "här kommer den svåra övergången som jag brukar sabba, bäst att förbereda bättre"; "ligga om med ytterskänkeln så att hon sätter under sig i galopplängningen, men inte så mycket att hon slutar spåra"; ja, och så vidare. Men jag kanske är lite udda.. :angel:

:idea: :rofl:
Du skulle gå mental träning och tänka tvärtom, (jag kan det inte :angel: ) "nu kommer vi att göra den fina ökningen vi är så bra på" , "nu kommer den delen vi är så bra på!!" osv. Jag tror man kan lära sig det men det är svårt. Det borde kunna påverka positivt - som en god cirkel - om man lär sej.

Det där är ju fokusering:bow: Att kunna förbättra detaljer.

Jag försker att inte rida för tekniskt - i mina ögon menas tekniskt med att inte dissikera för mkt! Att rida på känslan är det viktigaste för mig. Man vet ju vilken känsla man vill ha, vilken känsla man strävar efter.... Analyserar man för mkt tror jag att det är lätt att tappa den på vägen (känslan).

Man ska helt enkelt inte trassla till det för mkt tycker jag! Man kanske inte ska känna efter för mkt heller för den delen:p

Nä, men känslan rider jag på!

/Z.

Vi tänker likadant och våra hästar är så lika :eek: skumt..

Men men, jag håller med, jag är en ryttare som rider på känsla, tänker man för mycket blir det bara fel, iaf för mig..

Sen rider jag helst med bara tanke och sittben, på min förra ponny fungerade det utmärkt och om jag satt rätt och tänkte rätt så gjorde han allt rätt, en helt underbar känsla när det stämde..

Jag försöker det i perioder men det funkar inte för mej. Jag kan inte fokusera på flera förändringar samtidigt. EN sån grej, eventuellt, tex ytter, men underligt nog så fungerar det bäst om jag släpper det och försöker hitta den känsla jag vill ha och inte tänker, utan bara rider. Det märkliga är att i de bästa stunderna fungerar även det som inte fungerar:confused: när det blir flyt i ridningen. Men ju mer jag är "medveten" ju sämre håller jag reda på att ha med ytter tex:crazy: Vilket gör att tävling inte blir så kul för hur ofta bara flyter det i en sån sitúation:crazy: :angel: Antar att efter väldigt många tävlingar ihop så kan man hitta det även inne på banan men så långt har jag aldrig kommit med nån häst:crazy:

För mig fungerar den varianten - men bara när jag hoppar :D
"Galoppera, galoppera, galoppera, galoppera....." ;)

I dressyren är det ju så väldigt många saker man ska tänka på, då är det lättast att inte tänka alls :idea:

Håller med om att även om man rider på känslan så måste man naturligtvis tänka på vissa saker - jag är bortskämmd med att ha ett "dagligt öga" det är få pass i ridhuset som jag inte har min mamma (som är med på alla träningar och tävlingar och vet vad som ska förbättras med mera) stående i hörnet och kan fråga - hur ser det ut nu? mm. Detta gör naturligtvis att känslan utvecklas nått enormt, jag vet ju direkt om det jag känner är det som syns. De flesta har nog inte ett dagligt öga så då blir det naturligtvis lite svårare och man måste fundera mer och hålla fler saker i huvudet!

Lancet: Detta börjar bli lite läskigt, haha, vi är nog fostrade i samma "skola"!

/Z.

*KL*

Lite det som är tråkigt med att tävla och det som kanske gör att alla inte gillar att tävla är väl att man ofta måste koppla bort känslan inne på banan - iallafall om man tävlar för att vinna. Sen finns det ju gånger då allt stämmer inne på banan och man har den perfekta känslan - men det är ju inte ofta. Men som du säger när man har gjort många starter med samma häst (kanske ännu hellre många starter med många hästar) så lär man sig ju att hitta rätt ridning på banan oxå.

Det tror jag är fördelen med att ha tävlat ponny på högnivå - man har gjort så otroligt många starter och är oftast helt orädd för att tävla och vad som kommer att hända inne på banan!

Hoppas jag fattade dig rätt:idea:

Liknande trådar

Övr. Barn Min trettonåring har börjat gymma fem gånger i veckan nu på sommarlovet. Hen har väldigt roligt, är ute och rör sig men... hen tappar i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 903
Senast: lingonben
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 961
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 729
Senast: klystron
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka