Dressyr på varmblod

L

Lillab

Jag har ett sto som jag börja rida som 4 åring, vilket innebär att hon aldrig har gått på travet.Jag har ridit för instruktör i 1 år c:a. Det går jätte bra,hon kan höger o vänster galopp på volt. Hon kan öppna/sluta, skänkelvikning så jag måste bara skryta över min ridhäst...

Sv: Dressyr på varmblod

Bra! Låter som hon är på ungefär samma nivå som min travare. Han är aldrig startad, men har dock varit topptränad för travet. Blivit dressyrriden sen i november förra året. Vi började med traven för nån månad sen och det går framåt för varje ridpass! :)

De allra flesta hästar som tävlas i dressyr är varmblod, men få är varmblodstravare. Jag förmodar att det är en varmblodstravare du har.
Roligt att det går bra. Tänker du tävla någon gång i framtiden?

Immer

Kul! Visst kan man rida dressyr på varmblodstravare även om jag själv tycker de har mer kapacitet för hoppning. Är din fransk eller amerikansk? De franska anses ju generellt vara bättre ridhästar eftersom de har högre % fullblod än de amerikanska, men å andra sidan är det MYCKET stora individuella skillnader. Som med alla andra raser måste man se till individens exteriör. Rider själv halvblod men har haft många glada minnen av ett flertal varmblod av travartyp. Har fortfarande min "gamling" kvar som är en D-ponny men varmblodstravare. Hoppar hus! Fast den biten har andra yngre och modigare tagit över :D . Själv har jag blivit en mes på äldre dagar och håller mej på backen med mitt härliga halvblodssto. Får svindel när hindrena blir bortåt metern :eek: . Så 1.30 på en D-ponny är inte att tänka på. Har aldrig tränat honom mer än vanligt markarbete i dressyr, men visst kan han! God samling, galoppen är ren, öppna, sluta... Mjuk som en katt i kroppen! Däremot kan man sällan komma från att de breddar duktigt bak i traven, suck :crazy: . Men det är ju det de är avlade för, snabb trav alltså.

Har sett duktiga personer visa upp travare för töm i både piaff och passage, så varför skulle man inte kunna det i sadeln?

Lycka till med träningen och på banan!

Oops! Svaret var till trådskaparen alltså. :crazy: Men det förstod du säkert Immer.

Hon är ett amerikanskt varmblod, vi får väll se om jag tävlar med henne.

Det där gör jag på min ridhäst också?

;)

Visst är det underbart. Jag har ridit en travare sen mitten av september (hon stod dock nästan hela juni) Hon är hälften fransk och hälften amerikansk. Sista starten gjorde hon 1 maj. Hon går på tygeln (inte jättestadig med gör mkt tappra försök) i skritt och trav och tar galoppskänkel. Galoppan är inte jättebra än, men Rom byggdes inte på en natt. Fortsätt jobba med din travare så tror jag att du får en jättetrevlig kompis och arbetskamrat. Även en travare kan bli bra som ridhäst. Nu finns det ju t.o.m. speciella dressyr- och hopptävlingar för enbart travare!

Lycka till!

MVH Lillan :banana:

Hur lär man egentligen en travare som gått löp att galoppera? Min förra unghäst hade jag inga problem att lära galoppskänkeln, men det här varmblodet hon bara travar - hur fort som helst... :crazy: Kan någon ge mig tips på hur jag får henne att galoppera?

Nalle Puh skrev:
Hur lär man egentligen en travare som gått löp att galoppera? Min förra unghäst hade jag inga problem att lära galoppskänkeln, men det här varmblodet hon bara travar - hur fort som helst... :crazy: Kan någon ge mig tips på hur jag får henne att galoppera?

Min fasta övertygelse är den att man måste ha en väldigt stabil grund först. Sen, exempelvis i skogen, ta galoppen när den kommer, berömma och visa hästen att du blir glad och nöjd över honom, när han galopperar. Och sen därefter börja jobba med den så sakterliga...

Ett tips är att ta galopp över ett litet hinder eller bom i sväng! Det är naturligare för hästen att falla in i galopp än trav efter ett hinder!
Lycka till med din travare!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 979
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 695
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info