dressyr på ponny som stor häst

Lillagoajag

Trådstartare
Är ponnyryttare som snart är för gammal för ponny:cry:
Har verkligen försökt att gilla att rida stora hästar men det är verkligen på ponnyryggen som jag hör hemma:love: Är ju ganska kort också...

Men jag undrar en sak, jag vet att man FÅR tävla ponny i storhästklasser, men fungerar det i praktiken? Kan man vinna en msv på en d-ponny bland stora hästar?

För även om man rider en ponny med bra gång, är det ju omöjligt att den får samma steg som en häst på 1.70...

Så, är det någon som har erfarenhet i detta? Fungerar det?

Tack:love:

Sv: dressyr på ponny som stor häst

Jag tävlar min c-ponny mot stora hästar och har faktiskt inte alls märkt av någon skillnad i bedömningen mot när vi tävlade mot ponnyer. Ska dock nämna att jag inte startat någon msv, och kommer antagligen inte göra det heller. Min ponny är i det närmaste gångartslös och vi har iallafall placeringar i LA. Har fått placeringar på ganska dåliga ritter dessutom, så har inte märkt av att om man tävlar ponny så måste man göra perfekta ritter för att ha en chans som många sa till mig innan. Sedan varierar det ju säkert mellan olika domare och så, men de jag har ridit för har jag inte märkt av någon skillnad i bedömningen iallafall. Vet också om folk som har placeringar i msv på d-ponnyer! :)

Lycka till!
MVH Smallgot

Åh, vad glad jag blir!!!!:D
Då behöver ju inte ponnytiden ta slut!!! :banana::banana:

Men fortsätt skriva om det finns fler som har erfarenhet från att tävla ponny som stor häst:)

Jag tävlade min lilla d-ponny som stor häst på lokal nivå. Det gick mycket bra, trots att han inte har någon gång (traven KUNDE vara ok men när han började galoppera ville man typ ta livet av sig :D) eller rätt kroppsbyggnad öht (korta ben, kort hals, stor rumpa, djup bål, överbyggd as hell), däremot väldigt lydig och jag rider väldigt noggrant. Märkte ingen skillnad i bedömningen mot när vi tävlade bland ponnyer eller på något annat (mer än att man blev lite snorkigt bemött av vissa dressyrtanter med Briaravkommor som tyckte att jag skulle "flytta på min lilla ponny", lång näsa sedan när jag red först i ärevarven :p). Ett plus också var att det är mycket lättare att rida 10mvolter på en häst på 141 än på en häst på 171 :p

Har du en ponny med talang och gång så tror jag nog att det kan funka. Alla ponnyer kan inte hävda sig i medelsvår, men det kan ju inte alla stora hästar heller. Köper du en av "storhästtyp" går det säkert vägen.

(hoppas ingen med briaravkommor blir sur nu, ni fattar säkert vilken typ av folk det är jag talar om... :D)

Jag tävlade dressyr bland stora hästar på min förra ponny, känner mig precis som du mer hemma på ponnyryggen. Har idag en ny ponny men vi har inte kommit ut och tävlat något än men målet är att tävla dressyr framöver. :D

Klart det går bra att rida ponny bland stora, man får dock några "sura blickar" av de gamla tanterna när dom blir slagna av en ponny ;)

Jag tävlar själv min d-ponny bland stora hästar, har ägt honom i 10(!!!!) år nästa år och kan verkligen inte sälja honom även om jag har 2 stora hästar som jag också tävlar.

här kommer lite bilder:)

16649111.jpg
[/url][/IMG]

30014455.jpg
[/url][/IMG]

16649110.jpg
[/url][/IMG]

det är bara bra att dom tjuriga dressyrtanterna får lite konkurrens ;)

Men herregud vad fin ponny!:love::love: Förstår att du inte kan sälja den!
Vad tävlar ni på för nivå?

:love: Vilken fantastisk ponny, bara storleksskillnanden avslöjar er ;) Har du ingen film på den så man får se gångarterna? :)

Sååå fin! Kul att det finns de som hävdar sig med :)

Till TS: Jag rider bara min ponny lokalt än bland stora hästar och har inte märkt särskilt stor skillnad på poängen jämfört med ponnytiden.

Min ponny skulle gå som stor häst i år, tyvärr gjorde hon illa munnen dagen innan
våran premiär som storhäst ekipage. Skulle "debutera" med en LA:4 (har jag för mig :p)
Hon har varit en klantskalle i år och skadat sig lite hela tiden, men nästa år så hoppas vi på att
hon ska kunna starta lite :)

Jag kommer inte att kunna sälja henne så hon är fast hos mig, på gott och ont :p

Sedan så har vi en ponny i stallet som har bra mycket bättre gång än de flesta stora
hästar som tävlar MSV, den hade nog kunnat vinna MSV mot stora hästar, gångartsmässigt och i ridbarhet.

Men även om ponnyn/hästen inte har så mycket gång så kommer man ganska
långt med en välriden häst/ponny som gör allt korrekt och lydigt.
Dock var min tränare på oss om att vi måste kunna visa mer register i gångarterna
för att det ska gå bra för oss mot storhästarna, jämfört med ponnyklasserna vi startade.
Så det vi jobbade med mycket när hon var igång var att plocka fram fler växlar.

Folk undrar dock varför jag inte skaffar en riktig häst att tävla med :grin:

Bild på oss från vår sista ponnytävling.
fc613c0f042417e859a43abb962b1e0a.jpg

Det finns ju ponnier som rör sig trevligt. Sånna ser jag inga prob med att kunna hävda sig med tom MSV.

Mina tränare(eg ena tränarens mamma) har en Haflinger av tyngre typ som inte rör sig så spektakulärt direkt. Han har vad jag vet vunnit någon LA iaf och fått stadiga resultat i LA i övrigt. Nu flyttade den duktiga tjejen som tävlade honom. Så jag vet inte om han kommer tävlas och tränas ytterligare. Men MSV hade han absolut klarat. Man kan plocka många poäng på att hästen är välriden.

Jag rider ponny trots vuxen ålder. Jag kan inte göra mig av med mitt hjärta som jag haft i 14 år och ridit ännu längre. Han är inte tävlingsmaterial iom extremt trist gång och att han numer är gammal. Jag gillar ponniers psyke mer än de "stora bruna". ;)
Men för min del blir det snart inköp av en yngling av storhäst-mått. Dock tänker jag satsa på något iberiskt för att få ett psyke som passar mig mer än halvbloden.
Dock kan jag om jag skaffar gård(så jag får mer plats än för två hästar) absolut tänka mig och ha en ponny till. Bara för att de är så härliga. Det är något visst med ponnier!:love:

Det går hur bra som helst, tävlar min D-ponny bland stora hästar. Vi har många vinster o placeringar i MSV B, vi har även provat på MSV A.

Han är 23 år å han har inga speciella gångarter, men han ger 110% av d han har. sist fick vi ca 66,5% i MSV B:3 med slut komentaren: "Väl visat! Hästen ger intryck av full uppmärksamhet, förtroende och harmoni" mycket bättre än så kan d väll inte bli?! :)

Så d har då fungerat hur bra som helst för oss iaf, å d gör det säkert för dig också. Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Har en undran hur det funkgerar med ponny bland stora hästar. Får en ponny som tävlats bland stora hästar tävlas som ponny också? Ex om jag (som är överårig) tävlar en ponny bland stora hästar, får den ponnyn tävlas av junior som ponny samtidigt?

Tycker att det är kul att det finns folk som håller kvar sina ponnier och fortsätter tävla dom bland stora hästar! Man kanske skulle sluta ha en skillnad på ponny och storhäst tävlingar utan att det skulle vara senior resp juniortävlingar?

nej, det får den inte. Har för mig att det måste vara ägarbyte typ för att den ska bli "ponny" igen...

Ja visst är det kul att folk fortsätter med sina ponnyer. det finns ju trots allt rätt så många överåriga som är tillräckligt små för d-ponny, och ibland även c-ponny. Och för ponnyn spelar det ju ingen roll, mer än att den möjligtvis blir lite bättre riden då en vuxen ryttare ofta rider bättre än ett barn. Man lär sig ju med tiden :) och (tyvärr) finns det ju ingen snabbkurs i "hur du blir en superbra ryttare"!:devil:

Och visst är det något speciellt med ponnyer:love::love:

Det finns ju hästar runt 150 cm också. Alla stora hästar är ju inte stora.

I våras tävlade jag min ponny bland stora hästar. 2008 tävlade vi reg+lite nat bland ponnyer, när vi red hästklasser red vi bara lok lb-la. Men det var mest för att jag inte orkade lägga ner så mkt tid o energi på träning som tidigare.
Men trots att vi var i dålig form lyckades vi vinna en La:3 iaf, och plockade flera placeringar.

Själv har jag ett gäng "ponnyer" av storhästformat (150-160 cm). De är som ponnyer i psyket och byggnaden men har lite mer gång samt häststorlek. Skulle heller aldrig få för mig att skaffa en "riktig" storhäst av SWB-typ när man kan rida "ponnyer" hela livet! :bump:

Tyvärr räcker inte tiden till för tävling just nu men förhoppningsvis kommer vi ut på någon dressyrtävling om ett år eller två...

Jag har funderat lite på WC just av anledningen att de tilltalar mig tack vare ponnystuket. Hur är de "i huvudet"? Jag har aldrig ridit en renrasig WC, bara korsningar. Jag tycker de ser fantastiska ut, speciellt de av mer ridmodell än körmodell.

*kl

Underbart peppande tråd. Nu slipper man känna sig korkad för att man fortfarande vid 25 års ålder drömmer om egen ponny :o Nog för att "ponnyn" gärna får ligga runt 150 cm pga prislappen...

+ att man kan köpa en tex. ridponny med bra stam och bra gång kan man få mycket billigt! Bara den är någon cm övervuxen. Billigt och man får en fin häst ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar