Dressyr och senskydd

Spring17

Trådstartare
Hej!
Ska eventuellt köpa min första häst om några månader så har börjat kollat på utrustning osv.
Har lite funderingar på vilka skydd jag ska köpa
Behöver en uppsättning till dressyr och ett par senskydd.
Får gärna vara ett bra pris på dom då det fär mycket som ska köpas, men viktigast är passformen såklart.
Har läst lite om catago dressyrskydd men läst att många tycker dom ger skav?
Även kollat på eskadron och EquiXpert

Tips på annan utrustning som ex täcken, träns osv tas gärna emot.
Hästen har mycket fullblod i sig så inte så grov i typen

Hej!
Ska eventuellt köpa min första häst om några månader så har börjat kollat på utrustning osv.
Får gärna vara ett bra pris på dom då det fär mycket som ska köpas, men viktigast är passformen såklart.

Som bas tycker jag att du kan börja kolla på Hööks och tex eskadron, deras senskydd är kanon! :)

Sen efter hand så hade jag kollat upp tex Dyon & Prestige som är min favorit när det kommer till lädret :)

Hej!

Jag har två uppsättningar skydd, mest för att de säkert trycker någonstans och med två olika uppsättningar trycker de säkert på olika ställen.

Sen handlar det om vad man behöver och vad man själv (och hästen) föredrar. Min häst är balanserad i grunden, men sprätter ibland när hon blir 'rädd' och är då behäftad med klantighetsgenen. Och stryker sig själv. Gärna långt upp på insidan benen, så höga bakbensskydd är liksom krav.

Catagos dressyrskydd passar utmärkt på min Fröken som har smala men långa ben. Har inte gett skav hittils.

Gillar Veredus senskydd som i storlek M passar smala men lite höga ben. Även Eskadron har en 'fullblods modell' på många skydd (men man kan behöva leta för att hitta) som passar smalare men full-långa ben.

Är storlek M = cob och L=full ? Eller hur sjutton är det med storlekar på skydd? :confused:

Ibland, ibland inte.

Det är väldigt individuellt mellan märkena.

Och sedan har några, som jag sa, en storlek för 'fullblod' som är smala men höga. Så de passar inte alls in i ponny-cob-full systemet.

Verkat vara en djungel det här :crazy: men får köpa och prova mig fram då! Går ju inte kolla vad hon har på sina gamla skydd om det skiljer så på märken heller!

På dressyrskydden brukar det fungera att ha M i framskydden och L bak. Det finns mjuka med ludd i som fungerar jätte bra. Ger inga skav och är lätta att hålla rena, bara att slänga in i tvättmaskinen eller borsta av med hård borste!

Jag är jätteförtjust i mina dressyrskydd från Eskadron. Jag kommer köpa nya såna när de här måste bytas.
Har haft mina vita i ca 3-4 år. De ser fortf fräscha ut.

Hur är dom i storleken? Har du olika storlekar fram och bak? :)

De är ngt längre än tex catago. Jag gillar ju det. Jag tror jag har samma strl fram och bak. Det är ju framskydd och bakskydd. Så bakskydden är längre för att passa bakbenen.
I övrigt är de normala i strl.

Något speciellt märker du rekommenderar?

Horse guard har bra skydd! Både med ludd och sen vanliga lite hårdare. Finns som @tuaphua säger speciella fram och bakskydd. Dom hårda dressyrskydden säljs oftast i fyrpack. Till min förra häst, litet nätt sto på 163 var full för stort. Men till min häst som jag har nu på 166 passar dom. Han har lite mer normalt långa ben! :)

Okej :) får man prova skydden och sen lämna tbx om dom är för stor eller små? Tänkte om man har ett tunt tyg imellan så dom inte blir smutsiga :confused:

Okej :) får man prova skydden och sen lämna tbx om dom är för stor eller små? Tänkte om man har ett tunt tyg imellan så dom inte blir smutsiga :confused:

Jag har lämnat tillbaka skydd jag provat utan att ha något "emellan" skyddet och benet. Hade skyddet på ena benet i 10 sekunder tills jag insåg att det öht inte skulle passa. Bara gå tillbaka till butiken, inga konstigheter med det.

Jag gillar Catagos skydd . Haft dem i många år och de är slittåliga och lätta att hålla rena.

Sen måste jag säga att jag även har ett par vita dressyrdamasker bak från Shires som jag använder flitigt vid träningar . De kostade en spottstyver men är otroligt bra i kvalitet och hållbarhet och lättskötta . Väldigt nöjd med dem .

Verkar som att catago är väldigt populärt men vissa säger att dom snurrar och skaver :crazy: d0 kanske dom har fel storlek då? Eller passar dom bäst till en viss sorts häst ex en väldigt smäcker :idea:

Ingen av de tre hästarna jag har provat Cartago eller Eskadron-skydden på har gillat dem. Tror de varit för hårda. Synd för de är ju snygga...

@Spring17 jag har haft både catago och horse guard, inga av dom har skavt något. Och båda mina hästar har ändå varit skavkänsliga individer.

Har du en smäcker häst med smala/korta ben skulle jag köpt storlek m/cob.

Har du en smäcker häst med smala/korta ben skulle jag köpt storlek m/cob.[/QUOTE]
@Spring17 jag har haft både catago och horse guard, inga av dom har skavt något. Och båda mina hästar har ändå varit skavkänsliga individer.

Har du en smäcker häst med smala/korta ben skulle jag köpt storlek m/cob.

Vilka gillade du bäst av dom två?

Liknande trådar

Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag har en liten irländare 1,58 m hög med korta och ganska grova skenben. Hon slår sig inte på benen, men jag vill gärna ha senskydd...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 559
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17