dressyr när man rider western?

S

ScissorHands

Jag har aldrig nog sett någon rida western särskilt allvarligt och vet inte särskilt mycket om det heller, men har nu suttit å funderat en stund..

Vet inte om man rider dressyr på det sätt man gör när man rider engelsk ridning, men det borde man ju göra. När man rider dressyr på western vis (vilket jag nu antar att man gör), vad vill man egentligen med hästen då och vad gör man?

Vill man att hästen skall jobba i någon form eller så? Vill man egentligen samma sak som den engelska, att hästen skall trampa under sig och ha tyngden på bakbenen, bära sig och höja ryggen osv?

På många bilder jag har sett så har jag iallafall fått för mig att hästarna går väldigt långt in med huvudet, på ett sätt som man inte skulle vilja när man rider engelskt iallfall, är det något man vill (och varför)/b] eller är det bara ett flertal undantag som rider felaktigt som jag råkat stötta på bilder på?
Två snabba exempel jag hittade på nätet: häst 1 häst 2

Jag är ganska grön på western än så länge och har aldrig ridit dressyr innan så det här med skillnaden på form och form kan jag inte svara på.

Däremot så är svaret ja; man arbetar även westernhästen i en form som skall vara avslappnad och man har ett antal moment för att lösgöra och samla hästen.

Varför just den lägre formen har jag inte fått något svar på ännu, men ja, man arbetar för att hästen ska ha mer bakbens- och ryggaktivitet.

Någon med bättre ridkunskaper kan säkert förklara lite utförligare :)

Visst rider vi dressyr! Jag sitter större antalet dagar i veckan i paddocken och tränar på att hitta formen och att inte tappa den i galoppen. Vi tränar våra röelser så som spin, sidepass, ryggningar, rollbacks med flera.
Naturligtvis ska hästen höja ryggen och trampa under sig, dock vill vi ha hästen i en lägre form än dressyrryttaren. En häst som bär sig rätt håller längre...
De bilderna du lagt ut så tror jag i alla fall att den första var en unghäst som reds på två händer och tränsbett och då kan man ibladn behöva rida in dem lite med nosen för att de ska få en bra form till när man går över på stångbett och en hand och därmed längre tyglar.

Jag är ledsen men jag måste säga, suck :cry:

"om man rider dressyr på det sätt man gör när man rider engelsk ridning" Nej så klart inte, då hade vi ju varit dressyr ryttare :smirk:

Vi vill ha smidiga, självbärande, lydiga och välridna hästar. Det finns inte en chans att westernfilosofin och sättet att rida på går att förklara i denna lilla ruta :crazy:

När du pratar om att "hästen går långt in med huvudet" antar jag att du menar att den går "bakom hand" alltså har nosen bakom lodplan :idea:
Nej, så skall det givetvis inte vara, aldrig någonsin i någon häst diciplin :crazy:

Vill man hitta hästar som går dåligt så finns det oändligt många bilder på det, både med westernsadel och engelsk sadel (dressyr eller hopp)men varför prata om det :confused:
Vi vill väl visa hästar som går bra, eller :idea:

Jag var inne på www.fotografemma.com och tittade runt på bilderna från senaste tävlingen, och vet du vad, inte en enda av hästarna går som bilderna du hittat. :smirk:

jag skulle kunna leta upp ett helt gäng bilder på dressyrhästar går bakom hand, men innebär inte att jag tror att dom skall gå så :smirk:
På Dressyr SM på Falsterbo satt en av våra högst rankade dressyr ryttarinnor och red hela programmet med en häst bakom hand. :smirk:

Monke :)

Målet med westernridningen är att få en smidig, lydig och lugn men ändå alert häst som ska klara av att utföra arbete på enhandsridning utan att ge avkall på styrka/hållbarhet. För att nå dit krävs det, som i alla ridgrenar, mycket mycket "dressyr" arbete för att hästen ska bli stark och orka "bära sig själv", precis som i den "vanliga" dressyren.
Grunddressyren i all ridning oavsett inriktning är att hästen ska bli stark och bärig för att kunna utvecklas mot det mål/inriktning som är tänkt. En häst behöver inte gå bakom hand för att dennes lodplan "ligger" fel, hästens exteriör har stor påverkan på hur den måste "ligga i handen" för att arbeta rätt. Att bedöma det från en bild är inte rättvist. Vad som hände just vid det tillfället när bilderna du sett togs kan man ju inte veta. Har själv blivit fotograferad när jag vid ett tillfälle i en pleasure klass var tvungen att "fånga upp" min unghäst för att hon började "falla isär" och hamnade i det läget bakom lodplan men hamnade inte för den skull bakom hand, på en annan bild i samma klass gick hon korrekt. Så även om man strävar efter att hästen "placera" sitt huvud på ett för den rätt "plats" så är i regel huvudets placering någon helt annanstans på vägen dit. Vad som är av vikt är att istället titta på hästens bakbens- och ryggaktivitet. Hoppas jag har lyckat räta ut några av dina frågetecken och inte rört till det mer..... :smirk:

Tycker det är jättebra att du frågar! :)

hästen ska gå i en låg naturlig form i western.
Inte med huvudet inåt som på bilderna. (tycker föresten att skänklarna är lite långt fram på första bilden)
Syftet med dressyr inom western är att hästen ska bli lösgjord, mjuk och rörlig och orka bära sig i rätt form bland annat.
Precis som i engelskt alltså.

Hej,

man vill få hästen att arbeta med rygg, bakdel och bära upp sig men trotts det ha en avslappnad och "lugn" fri form med halsen och bogpartiet då en westernhäst ska kunna ha bogen helt lös.
Drar man ihopp nacken så låser sig även bogen och hästen kan då inte göra dom rörelserna lika snabbt/fritt och uppburet som den behöver på en ranch eller inom fartfyllda westerngrenar.

Min farbror har en ranch i USA och om man åker till en riktig ranch så inser man varför stilen är som den är, när det är över 30 grader och man rider timmar i sträck och dessutom måste se över boskapen så har man varken tid eller lust att lägga ner tid på hur hästen har sitt huvud, tvärt om, ryttaren ska sköta sitt och hästen sin del av jobbet, men för att hästen ska hålla i längden måste den först kunna lära sig att bära upp sig naturligt (därav den naturliga muskelmassan) hästen måste också kunna utföra dom rörelserna och ha det speciella kosinnet (cowsense) som krävs hos en ranch häst. Hästen ska gå på fria tyglar (utan stöd i bettet) stödet ska finnas i BAKDELEN och i ryttarens sittsposition (tyngd över hästen), det gör även att w-hästar inte ligger i handen och lägger all tyngd på framdelen, det finns dock dom som har missupfattat den här ridstilen...:crazy:

men tävlar man tex. pleassure/trail så krävs det en något mer sluten form, inte för högt buret huvud och inte på någotsätt spänt, (fortfarande utan stöd på tygeln, stödet hästen har är bakdelen och ryttarens viktläge) och inte för lågt (öronen under mankhöjd i fler än 5 steg inom pleasure). Jag tävlar och rider främst reining och dom olika kogrenarna, men även trail då det är en viktig och kul grund att ha inom sin westernridning. Alla grenarna bottnar lite i varandra inom western =)

MVH Rose :)

som jag har förstått är det rätt många i sverige som missuppfattat wsternridningens grunder. i sverige råder en hysteri å en övertro på att hästen bara kan bära sig bak om man rider den med korta tyglar i en "viss form" då rider man ju engelsk ridning med westernutrustning vilket inte leder till en självbärande häst som man kan släppa ut på långa tyglar

AR har däremot grunder som är användbara där överlinjen stärks så att hästen håller ihop bakifrån å fram när man sedan släpper ut den har den korrekt hållning (iom den starka överlinjen) och huvudet eller ansiktet på rätt ställe (avslappnat) utan att man behöver korrigera detta separat

alltså börja bakifrån så kommer halsens "rätta" position som ett brev på posten

man kan ju göra övningar på sig själv!

böja nacken så mycket man kan å kuta med ryggen, visst ryggen stramar å "höjs",men vilken aktivitet får man i benen kontra armarna när man promenerar i den ""hållningen"

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 471
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 811
Senast: Seabaz
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 066
Senast: Tilly_85
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama