Dressyr - Klädsel

Farle

Trådstartare
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av
ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage,
vit slips eller vit plastrong.

Kan någon hjälpa mig att tyda det där sista? Får man tävla med polotröja utan slips eller måste man ha det? Jag blir inte klok på det!

Sv: Dressyr - Klädsel

Min tränare som är dommare säger att man måste ha slips eller plastrong. Vid två tillfällen har jag sett ryttare blivit uteslutna för att rida i bara polo eller skjorta. Å andra sidan är det väldigt många som rider utan plastrong eller slips som inte blir uetslutna....

Jag har "vanlig" t-shirt och plastrong.

Jag tolkar texten som att man har antingen polotröja eller skjorta
Om man använder skjorta ska man ha slips eller plastrong.
Men som resten av TR så funderar man ibland vilket betyg i svenska den har som skrivit texten

Tolkar TR som att man måste ha slips eller plastrong till polotröja eller skjorta. Har dock aldrig varit med om någon som blivit utesluten pga klädseln men vill själv inte chansa så använder skjorta + plastrong..

Jag vågade heller inte ta chansen och införskaffade en slips!

I TR står
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage, vit slips eller vit plastrong.

Och det får jag till att man får ha en vit polotröja eller en ljus skjorta som har ljus krage men om den inte har en ljus krage så kan man i stället ha vit slips eller plastrong.
Dvs ljus skjorta med antingen ljus krage, vit slips eller vit platsrong.

Jag har aldrig haft platstrong på mig och aldrig fått någon kommentar på det utan jag rider med vit skjorta med vit krage. Hade jag blivit utesluten på grund av detta så lovar jag att jag definitivt hade gått vidare med det.:eek:

Det är en av dem mest klassiska luddigheterna i TR och det är nog fortfarande inte någon som är 100% säker på hur det ska tolkas (ibland undrar jag om ens de som skrev det vet).
De första åren så red jag i bara polotröja eller tävlingsskjorta med "ståkrage" och jag hörde aldrig något om detta, men sen vågade jag inte chansa utan skaffade mig en plastrong (och lärde mig tycka den är snygg :p ) så är jag helt säker.
Det brukar vara ungefär lika många som har/inte har plastrong/slips på tävling.

Jag hade önskat ett förtydligande i TR eftersom denna klassiker kommer upp med jämna mellanrum på tävlingar och inte minst här (nån som orkar räkna hur många trådar i ämnet? ), men det verkar gå trögt med det. Jag skulle kunna tolka det på minst 5 olika sätt, beroende på vilket humör jag är på..

*kl*

Men oavsett tolkningen om plastrong eller inte så står det faktiskt "vit plastrong", och det kan ju vara krit-vit, ben-vit, off-white, natur-vit smuts-vit och fortfarande vara vit - men på sista tiden har jag sett ett par med cremefärgade och gulaktiga plastronger - DET kan väl aldrig bli vitt?!

Jag har dock heller aldrig sett någon som blivit utesluten pga klädsel, möjligtvis fått en tillsägelse, men jag förstår inte hur man vågar chansa med saker som uppenbart inte är korrekt, det är ingen tolkningsfråga.. Surt att i värsta fall, komma ut från banan och bli utesluten pga fel färg i halsen :crazy:

*kl*

Frågar vidare inom ämnet. Skjortbröst, är det ok? Kan man ha "bara" det? Alltså det ska inte vara plastrong eller liknande utanpå det. Kan man ha plastrongnål på skjortbröst eller ser det "för mycket" ut?

Enligt de funderingarna ovan i tråden, kan man ha en vanlig vit skjorta under kavajen? Skulle vara betydligt mer ridvänligt än det kånglande jag hållt på med, med lös plastrong, som helst lossnar mitt upp i allt ihop...

Jag har nu mailat och fått svar ang detta! Hoppas det är till hjälp för fler än mig!

Jag frågade:

"Hejsan!

Har en fråga ang dressyr TR. Kopierar in aktuell text nedan:

Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage, vit slips eller vit plastrong.

Som jag tolkar det får man alltså tävla med ljus skjorta som har ljus krage. Man behöver alltså inte varken vit slips eller vit plastrong? Syftar på "samt ljus polotröja eller ljus skjorta", man behöver alltså en av de två plaggen och den ska ha/kompletteras med något av följande "med ljus krage, vit slips eller vit plastrong". Har jag förstått det hela rätt då? Jag skulle alltså också få tävla med enbart en ljus polotröja under kavajen?

Mycket tacksam för svar!

Mvh XX"

Och fick svaret:

"Hej!
Du får ha enbart polotröja eller skjorta med krage om den är rund, (som de flesta skjotorna ser ut idag) eller "vanlig" skjorta med slips eller plastrong.

Med vänlig hälsning

Lena Svensson
SPORT/TÄVLING
tel. 0220-456 07
E-post: lena.svensson@ridsport.se

Växel: 0220-456 00
Fax: 0220-456 70
Ridsportens Hus, 734 94 Strömsholm

www.ridsport.se"

va skönt, va faktiskt på väg att kontakta förbundet själv just i den frågan.
Då jag tävlar med enbart skjortbröst, för jag ser inte riktigt klok ut i plastrong, har för kort hals och stora bröst för det...

sen fattar jag inte, att skjortan skall vara rund?

Då var alltså min tolkning helt rätt :D
Tanten är inte så dum som hon känner sig ibland :rofl:

Dom menar att det ska vara rund ståkrage på skjortan inte kragsnibbar som en vanligt "herr"skjorta

Jag tolkade det som att skjorta med "rund" krage är sådan som finns på de flesta tävlingsskjortor. Har du en sådan behöver du ej slips eller plastrong. Om du däremot har en "vanlig" skjorta, som har som en delad krage med två spetsar fram, då ska även slips eller plastrong bäras.

Guud vilken lättnad. Har alltid varit lite nervös över att jag rider i skjorta utan tillbehör eftersom jag tycker plastrong är asafult och slips lite fjantigt. Har dock aldrig fått arlset ur vagnen och kollat upp det själv, så tusen tack för det!!

Svarar flera:

Ja, jag är med lättad! Har i alla år haft tävlingsskjorta, och utan på den en plastrong med plastrongnål. Och vilket plock det varit! Plastrong som lossnat i spännet och fladdrat i vinden under dressyrprogram och hoppbanor... :grin: Är inne på att till och med gå över till vanlig vit polotröja istället för skjortan. Oj vad mycket mer komfortabelt det vore! Till skillnad från stryp känslan från plastrongen... :cool:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: hhere
·
Dressyr Hej, Någon som vet om en sådan här kavaj är tillåten att tävla i, i lägre klasser? (se bild i länk) I TR står det såhär, jag har...
Svar
1
· Visningar
1 496
Senast: Amanda_F
·
Dressyr "Moment 210 Ryttarens klädsel och utrustning 1. Klädsel 1.1. Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad. Riddräkt består av...
Svar
3
· Visningar
1 252
Hoppning (Och en utrustningsfråga för tävling) Att man får starta 2 klasser per dag är jag medveten om. Gäller det även meeting? Alltså, får man...
Svar
2
· Visningar
2 429
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama