Dressyr Islänning

Anyo

Trådstartare
Halloj. Undrar om fler än jag har en helt dressyr riden islänning? Alltså Ingen tölt ellet pass?:)

Sv: Dressyr Islänning

Har aldrig träffat en islandshäst som inte har tölt , (utan pass finns det många..) Alla islandshästar har tölt någonstans, bara att den kanske inte är tränad.. Min förra tävlingshäst var utlånad på foder till en dressyr ryttare (lånade honom till sina barn), dem tränade inte tölten. Var tråkigt tyckte jag eftersom vi fick lära om honom när han kom hem, .. plus att han hade blivit riktigt överviktig :S -men det har väl egentligen inte med tölten att göra..

Jag har en 14år gammal vallack som inte kan tölta, vi kallar honom för "dressyrponnyn" emmelanåt ;) Jag tror han kan lära sig tölta -som en rörelse- men han kommer aldrig kunna tölta som gångart i kilometer efter kilometer.

Har en dressyrtjej som varit medryttare på honom nu i fyra år o hon har lärt honom dressyrens konst... Innan var han bara skogsmulle -lång tygel i grimma ute i skogarna o han kunde "ingenting". Nu skulle han säkert klara en lättare dressyrtävling, om han vore i form...

Men i början på sommaren fick han spatt, det satte oss tillbaka i utvecklingen inte bara pga sjukvila, utan även begränsningen med lång uppvärmning o oron för att hältan kan komma tillbaka, oro för att han kanske har ont men inte visar det? Och kanske framförallt en enorm övervikt som kommer ta flera månader att komma ifrån.

Men vi jobbar på det o Andi e lika glad ändå, kanske mest glad för att han slipper paddocken just nu under igångsättningen....

galoppmax_71501826.jpg

isunderbarand_69830328.jpg

prinsen_46185400.jpg

Två islänningar har jag ridit som inte kunde tölta, den ena kunde inte alls, det hade nog aldrig gått att få honom att ta tölt. Han fick också spatt..

Ett sto, kunde endast "skritta" i töltsteg det gick inte att få tölten till nån flytande gångart, då slog hon över i trav. Min dåvarande sambo har tävlat i SM några gånger och han fick henne inte heller att tölta mer än i skritt fart. Däremot var hon skitkul att rida dressyr med, när hon kom till oss för att ridas till hade hon bara gått som fölsto och blivit skogsriden, hon var otroligt snäll men ingen man direkt förväntade sig något av..
När vi började samla henne, kom det passage, piaff det gick att rida galoppiruetter m.m. efter en del styrketräning men hon va så häftig att rida.. Tyvärr fick hon fång nåt år senare hos ägaren, troligtvis eftersom hon var så fet så idag är hon avlivad.

Min islänning rider jag dressyr med också, jag är inte intresserad av gångartsridningen. Men han kan tölta men det blir ganska ansträngt om man jämför med de andra gångarterna. Tyvärr har jag inga bilder, men min pålle är tävlad i både dressyr LA, hoppning LC och klubbtävlingar i westernridning. Nu är både han och jag ur form sen jag fick barn. Jag lånade ut honom till fodervärd som mest har ridit i skogen och har inte hunnit rida så mycket sen jag fick hem honom.

Anledningen till att ingen tölt tränas är för att jag inte kan så har ju blivit att jag tränar vanlig dressyr med henne. Men den finns det märks :)

Oj får man tävla dressyr på dom :O har ju tävlat på en mini hoppning med henne och så :) Vore kul o testa hennes dressyr ute på en bana eftersom hon har verkligen ett fint steg :) För att vara islänning då förståss är ju inte denna "halvblods shvung steget" men hon är fin ;)

Men den såg ju ur tjusig ut :) Tråkigt med spatt :( Min dam var ju som en riktig tunna över kroppen men börjar få fin form nu :) Tölt finns ju i henne men kan ju tyvär inget själv om tölt så därför tränar ja de inte med risk för att träna den fel :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
323
Senast: Cactus
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama