Sv: Dressyr Islänning
Två islänningar har jag ridit som inte kunde tölta, den ena kunde inte alls, det hade nog aldrig gått att få honom att ta tölt. Han fick också spatt..
Ett sto, kunde endast "skritta" i töltsteg det gick inte att få tölten till nån flytande gångart, då slog hon över i trav. Min dåvarande sambo har tävlat i SM några gånger och han fick henne inte heller att tölta mer än i skritt fart. Däremot var hon skitkul att rida dressyr med, när hon kom till oss för att ridas till hade hon bara gått som fölsto och blivit skogsriden, hon var otroligt snäll men ingen man direkt förväntade sig något av..
När vi började samla henne, kom det passage, piaff det gick att rida galoppiruetter m.m. efter en del styrketräning men hon va så häftig att rida.. Tyvärr fick hon fång nåt år senare hos ägaren, troligtvis eftersom hon var så fet så idag är hon avlivad.
Min islänning rider jag dressyr med också, jag är inte intresserad av gångartsridningen. Men han kan tölta men det blir ganska ansträngt om man jämför med de andra gångarterna. Tyvärr har jag inga bilder, men min pålle är tävlad i både dressyr LA, hoppning LC och klubbtävlingar i westernridning. Nu är både han och jag ur form sen jag fick barn. Jag lånade ut honom till fodervärd som mest har ridit i skogen och har inte hunnit rida så mycket sen jag fick hem honom.