Dressyr bett???

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Ruta94

Får man tävla dressyr med pessoa bett? om inte kan man tävla med vanligt 3-delat och gummisnodd?

Måste man ha dressyr shabrak ellr räcker det med allround (ska tävla med hoppsadel)

Ska tävla derssyr för första gången på klubb nivå. :p

Sv: Dressyr bett???

Nej du får inte tävla med pessoa. Inte heller med snodd. Vitsen med dressyr är att hästen ska arbeta i en ärlig och god form

Du får däremot ha vilken modell på schabrak du vill

Nirak

nej du får inte rida på pessoabett och inte med gummisnodd heller. Men allroundschabrak får man såklart ha:D

Nej du får inte tävla med pessoa. Inte heller med snodd. Vitsen med dressyr är att hästen ska arbeta i en ärlig och god form

Du får däremot ha vilken modell på schabrak du vill

Nirak

men varför får man inte tävla med pessoa? min häst går i ärlig och god form med det..
får man ha det om man har det om man har tyglarna i den ringen högst upp? asså den som är som i vanligt tränsbett.. eller vet inte hur jag ska förklara men hoppas att någon fattar?

Kolla igenom TR kanske, uppdatera grönt kort också kanske ? ;)

Nej, man får inte ha pessoabett även om man har i översta ringen, bara bett som står med i dressyrTR. Dressyren går ut på att kunna utföra allt med så små hjälper som möjligt och utan skarpare bett (kandar endast för högre nivå), och pessoa räknas som ett skarpt bett pga sin hävstångseffekt, därför är det inte godkänt.

men varför får man inte tävla med pessoa? min häst går i ärlig och god form med det..
får man ha det om man har det om man har tyglarna i den ringen högst upp? asså den som är som i vanligt tränsbett.. eller vet inte hur jag ska förklara men hoppas att någon fattar?

Om den går ärligt med pessoa borde den väl kunna gå ärligt utan också?
Om du sätter tyglarna i ringen högst upp kan du väl lika gärna ha ett vanligt tränsbett?

ja det kan hon men har bara ett pessoa för tillfället, har bara haft hästen i typ 3 månader och har inte haft anledning av att ha tränsbett då jag inte ska tävla dressyr utan hoppning och när jag rider dressyr så kan jag ju lika gärna ha pessoa fast i högsta ringen...

*kl*
Jag måste säga att jag häpnar lite...
Jag föreslår att TS och "strecket" kollar igenom TR (finns på nätet) och ser till att ta grönt kort om de inte har det.

/B_A_L, moderator.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 517
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur