drar tygeln/grimskaftet ut händerna!

Wilma

Trådstartare
Hej! jag har en islandshäst som drar tyglarna/Grimskaftet ur händerna från mig i ridning och hanteringen. han är väldigt stark och jag vill ju inte "dra" i tyglarna så att han får ont i munnen. men jag vill ändå inte att han plötsligt bara drar i väg med mig. skulle det funka med att använda munkorg när jag rider under en tid så att han fattar att det inte är någon idé att ta gräs? det gör ont i både händer och nacke när han gör detta. tacksam för svar! :)
 
Sv: drar tygeln/grimskaftet ut händerna!

När det gäller grimskaft så flytta på honom så fort han försöker äta. Dvs slå till lätt på rumpan med något. korta grimskaftet. Gör också ledarövningar, det betyder att när du går ska han gå bredvid, inte bakom eller framför. När du stannar ska hästen stanna direkt även i trav. När du går ska hästen gå. När du står still ska hästen stå still utan att sträcka ned huvudet.
Till glupska ouppfostrade ponnier finns det någon typ av inspänning vars enda syfte är att hindra hästen från att äta gräs.
Ett par inspänningstyglar med svikt som sitter så löst att dom tar emot endast när den försöker äta. Använd bara det tills hästen har förstått att det inte är någon idé att köra ned huvudet.
 
Sv: drar tygeln/grimskaftet ut händerna!

För mig har det funkat med att ha ett långt grimskaft och ta in hästen på en volt om den drar.
 
Sv: drar tygeln/grimskaftet ut händerna!

jo men inspännings tyglar kanske vore något?:) tack för tipsen!
 
Sv: drar tygeln/grimskaftet ut händerna!

jo men inspännings tyglar kanske vore något?:) tack för tipsen!

Det finns så kallade grästyglar. De fästes i sadeln till bettet och när hästen drar ner huvudet för att äta gräs når den inte. Men eftersom du inte vill dra hästen i munnen är väl inte detta det optimala egentligen (då det är drag i munnen hästen får om den drar ner huvudet), det är dock den lösningen jag kom att tänka på just nu vad gäller hjälptyglar för att hindra gräsätning. :)

aerborn%20gr%E4stygel.jpg
 
Sv: drar tygeln/grimskaftet ut händerna!

Hej! jag har en islandshäst som drar tyglarna/Grimskaftet ur händerna från mig i ridning och hanteringen. han är väldigt stark och jag vill ju inte "dra" i tyglarna så att han får ont i munnen. men jag vill ändå inte att han plötsligt bara drar i väg med mig. skulle det funka med att använda munkorg när jag rider under en tid så att han fattar att det inte är någon idé att ta gräs? det gör ont i både händer och nacke när han gör detta. tacksam för svar! :)

Om hästen gör så du får ont i händerna, nacken och så, varför skulle inte då du får säga till hästen lite ordentligt?
Tror nog en grästygel hade passat perfekt! :) Alternativt att du börjar göra mer ledarskapsövningar med hästen.

// Niikon92
 
Sv: drar tygeln/grimskaftet ut händerna!

Hej! jag har en islandshäst som drar tyglarna/Grimskaftet ur händerna från mig i ridning och hanteringen. han är väldigt stark och jag vill ju inte "dra" i tyglarna så att han får ont i munnen. men jag vill ändå inte att han plötsligt bara drar i väg med mig. skulle det funka med att använda munkorg när jag rider under en tid så att han fattar att det inte är någon idé att ta gräs? det gör ont i både händer och nacke när han gör detta. tacksam för svar! :)

Ibland så måste man ''dra'' lite, hästen får inte ont i munnen automatiskt för att man drar en gång liksom, vissa hästar lär sig då. Försök att hålla koll på hästen hela tiden också, om man tänker på något annat i inte ens en sekund och släpper koncentrationen på hästen så kan den försöka beta gräs. Om den börjar titta lite åt t.ex. höger om det finns gräs där, ta lätt i vänster tygel bara.

Om den sliter sig när man leder ut den i hagen så kan du sätta kedja på grimman och bara rycka till lite lätt (nej det kommer inte att bryta nosryggen på hästen om man inte är extreeeeemt brutal). Då drar du kedjan genom den vänstra ''ringen'' på grimman, snurrar den ett varv om remmen där (ovanför mulen), ut genom andra ringen och sedan fäster du den i ringen vid käken på hästens högra sida (det är inte så krånligt som jag fick det att låta haha). Ha gärna ett längre spö när du tar ut hästen också, håll den i vänster hand när du går med hästen och när den börjar tänka på att dra iväg så hytter du lite med spöt framför hästen bara.

Min ponny (kallblod, fuxsto, envisaste någonsin) brukade dra iväg så man fick brännmärken efter grimskaftet, har även fått massvis med blåsor på händerna efter att hon dragit ner huvudet men jag gjorde det som jag skrev ovan ett tag och nu är hon jätteduktig, man kan ta ut henne i bara grimma och grimskaft och hon går lugnt vid sidan om mig, istället för att dra iväg :)
 
Sv: drar tygeln/grimskaftet ut händerna!

Man är inte elak mot hästen för att man säger ifrån ordentligt vid ett respektlöst beteende, som dessutom kan bli farligt!

Håll emot om den försöker rycka tyglarna från dig, men bråka inte med hästen genom att dra mer i tyglarna. Eventuellt kan ett litet, vältimat motryck behövas, men du får som sagt inte bråka med hästen.

Sätt kedja på grimskaftet och lägg under hakan, och håll även där emot när hästen gör något annat än att "gå fint" vid din sida. Där ska grimskaftet hänga, men kommer hästen på andra tankar måste du stoppa den, i tid.
Efter ett tag kan du plocka bort kedjan, den ska bara användas för att lära hästen.

För övrigt ser jag ingen större skillnad på den grästygel som visas på bilden och en vanlig inspänningstygel? :confused:
 
Sv: drar tygeln/grimskaftet ut händerna!

Uppfostra hästen på basic nivå . Är oroligt basic både från marken och uppsuttet just gällande ditt problem och hjälptyglar är väl det mest otippade eller ologiska i fråga om tips du får då det inte löser grund problemet öht och problemet är betydligt mer lätt och effektivt löst än det som tipsas om här .
 
Senast ändrad:
Sv: drar tygeln/grimskaftet ut händerna!

Den modell av grästygel jag sett går från bettet upp till nackstycket, vidare till sadeln. Finns vissa hungriga exempel på hästar som det faktiskt kan vara befogat använda sånt till. :)
 
Sv: drar tygeln/grimskaftet ut händerna!

Håller med! Men man får vara noga med att det inte blir en lång dragkamp som hästen vinner, jag rycker hellre kort men bestämt i grimskaftet en gång en att dra. Och vara noga med att förekomma hästen så man kan vända bort huvudet innan hästen ens hinner komma så långt som att vara halvvägs nere. Vid ridning ser jag alltid till att få upp huvudet och driva på hästen framåt när den får en ide om att dyka ner för att ta gräs. Det blir inte lika lätt för den att hinna ta en tugga om man samtidigt uppmanar bestämt att gå framåt.
 
Sv: drar tygeln/grimskaftet ut händerna!

Kanske inte helt lätt för trådskaparen att börja med dessa problem utan någon typ av vuxenhjälp. Troligtvis ung och inte speciellt ridvan på en stark häst som vi inte vet utbildningsgrad eller ålder på.
 
Sv: drar tygeln/grimskaftet ut händerna!

Så kan det vara men det är ändå logiskt eftersom ingen känner ts att redovisa grunden i problemet istället för annat . Det gäller ju all hästhantering och råd man ger frågar du mig .
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp