Drar iväg.

O

Osäker_

Jag skriver åt en kompis...
Hennes häst har börjat dra iväg med henne nu den senaste tiden. Hon rider på vanligt tredelat bett och tränar för dressyrtränare 1 gång i veckan.
Hon har ett ponnysto som är importerad från Irland, och är även lite grövre.
Och tänderna är kollade i januari-februari. (Kan det vara något med tänderna redan?)
Någon som har tips på vad hon kan göra, typ någon övning eller något? Kanske ett tips på annat bett, även fast hon helst vill behålla detta bettet men går det inte så får hon väl byta.
 
Sv: Drar iväg.

Jag tycker att din kompis ska ta hjälp av sin tränare. Men annars kan hon prova att göra som jag gör när min häst blir lite mkt som en "stridsvagn". :rofl: Varje gång hästen börjar dra iväg så gör jag halt. Om jag sen behöver göra 300 halter det ridpasset så får det bli så. Det brukar ta ett tag men nu har jag inga problem alls. Kan galoppera i lätt sits utan att han drar iväg. :rofl: Lycka till1:rofl:
 
Sv: Drar iväg.

Hon har pratat med sin tränare en hel del men oftast är de när hon rider själv som det händer. Så hon tror att hon måste ha något att göra hela tiden. Men de är ju inte så lätt att när man galopperar på volt så drar den iväg på öppna delen för då har man ju ändå något man egentligen ska göra. Men som inte går så bra om hon nu drar iväg. :crazy:
Jag ska säga åt henne att hon kan testa göra halt varje gång. Men hennes häst är så sjukt stark så vi får väl se hur de går :angel:
Hade du vanligt bett på din häst när den gjorde då?
 
Sv: Drar iväg.

Hej!
Mitt förslag är att hon testar att rida på hackamore. Men det är nog bra att göra det när hon har instruktören med första gången, om hon inte har erfarenhet ut av det tidigare vill säga.
Jag testade det när jag tyckte att hästen jag rider inte lyssnade på mina förhållningar i alla lägen i skogen. På banan fortsatte jag att rida på det tredelade. Fick väldigt bra resultat av det. Efter ett tag slutade jag med båda och rider nu mer alltid på ett vanligt tvådelat bett. Det funkar hur bra som helst. Lycka till! / Tina
 
Sv: Drar iväg.

Hej!
Hon har ett hackamore som hon rider på rätt ofta och de går jätte bra. Men hon vill kunna rida ändå på vanligt tre/två delat bett. Men red du bara på hackamore en viss tid och sedan gick det bra på vanligt igen?
 
Sv: Drar iväg.

Kolla tänderna, min behövdes kollas lite mer än en gång per år för hon fick vassa spetsar längst bak.

Sedan variera mellan tvådelat å tredelat ofta det trivdes å lyssnade min bäst på som gärna blir stark å vill dra iväg i galopp utomhus.

Vad har hon för tredelat egentligen? Tänkte om hon har bara ett vanligt så kanske ett med lekringar skulle kunna passa sig bra, finns dock enbnart i sweet iron men gillar hästen det så kommer hon antagligen älska det bettet det gör min. eller ja gjorde hon e ju såld numera.
 
Sv: Drar iväg.

Får säga åt henne att dom kanske ska kolla hennes tänder igen då.
Hon har ett sånt här tredelat:
500017.jpg


Med lekringar? De har jag nog aldrig hört förr? Finns det någon bild på det?
 
Sv: Drar iväg.

Ska spanna runt å titta. Åter kommer väll med bild snart om jag hittar annars tar jag en bild på snarliknande som jag vet att det finns bild på men som har skänklar men finns gör det iaf.
 
Sv: Drar iväg.

Så visste väll att bole hade bettet men man får ju rota igenom 800 sidor för dom har samma bett i olika storlekar liggandes så att dom ligger storlek efter storlek. Lite drygt å rotta igenom, men här e bilden iaf:

29201.jpg
 
Sv: Drar iväg.

Hon har pratat med sin tränare en hel del men oftast är de när hon rider själv som det händer. Så hon tror att hon måste ha något att göra hela tiden. Men de är ju inte så lätt att när man galopperar på volt så drar den iväg på öppna delen för då har man ju ändå något man egentligen ska göra. Men som inte går så bra om hon nu drar iväg. :crazy:
Jag ska säga åt henne att hon kan testa göra halt varje gång. Men hennes häst är så sjukt stark så vi får väl se hur de går :angel:
Hade du vanligt bett på din häst när den gjorde då?

Om det bara är när kompisen galopperar, som problemet dyker upp. Då är mitt förslag att lägga galoppen utan tränare, på is ett tag och koncentrera sig på att jobba hästen rätt i skritt och trav till dess att det fungerar toppen.

När hästen fungerar perfekt och lyssnar till minsta lilla signal i skritt och trav, kan kompisen börja lägga in enbart galoppfattningar, med avbrott till trav, så fort som möjligt innan hästen hinner tänka, Yihooo! galopp, nu drar vi.

Kompisen får sedan jobba med fattningar några veckor, när hästen sen kommit på att jaha, nu är det fattningar och sedan avbrott - Järnspikar, nu är det matte som bestämmer, då är det bäst att skäpra sig. Då när hästen lyssnar och går bra, då är det dags att låta hästen galoppera 10-15 steg innan avbrott till trav. När det har fungerat några veckor, då kan man börja jobba med ett helt voltvarv i galopp innan avbrott och sen öka på varv, för varv.

Men kom ihåg att tala om för kompisen, att det är inte ett misslyckande om man måste gå tillbaka ett eller två pinnhål i det här arbetet flera gånger.

Min häst, börjar bli till åren kommen. Men jag får ofta gå tillbaka till att enbart jobba skritt flera dagar, för att få den att sansa sig. Bara för att hästen är utbildad upp till LA-MSV, betyder inte det att den är på topp och lyssnar till minsta hjälp för jämnand. Utan hästen har hormoner, precis som oss och vill testa gränserna. Trotsåldern återkommer med jämna mellanrum. Då är det bara att gå tillbaka i "kravtrappan", till trappsteget, där häst och ryttare finner varann och sedan jobba där med grundläggande, enkla saker ett tag och sedan klättra tillbaka uppför trappan.

"Det är vägen som är målet"
/Klaus Ferdinand Hempfling
 
Sv: Drar iväg.

Jag skriver åt en kompis...
Hennes häst har börjat dra iväg med henne nu den senaste tiden. Hon rider på vanligt tredelat bett och tränar för dressyrtränare 1 gång i veckan.
Hon har ett ponnysto som är importerad från Irland, och är även lite grövre.
Och tänderna är kollade i januari-februari. (Kan det vara något med tänderna redan?)
Någon som har tips på vad hon kan göra, typ någon övning eller något? Kanske ett tips på annat bett, även fast hon helst vill behålla detta bettet men går det inte så får hon väl byta.

Irländare måste ridas av duktiga ryttare för att inte bli som tanks, är min erfarenhet. Skarpare bett är ingen lösning, däremot martingal och mycket mycket sätesriding. Ännu mer markarbete och dressyr. :idea: OCh rätt arbete i dressyr, få hästen att arbeta rätt genom ryggen och halsen, inte göda underhalsen ännu mer genom att låta den springa runt med hägt huvujd och sänkt rygg. Bland annat. Bra tränare är nödvändigt. OCh mycket balanserad stark sits.
 
Sv: Drar iväg.

Hon har pratat med sin tränare en hel del men oftast är de när hon rider själv som det händer. Så hon tror att hon måste ha något att göra hela tiden. Men de är ju inte så lätt att när man galopperar på volt så drar den iväg på öppna delen för då har man ju ändå något man egentligen ska göra. Men som inte går så bra om hon nu drar iväg. :crazy:
Jag ska säga åt henne att hon kan testa göra halt varje gång. Men hennes häst är så sjukt stark så vi får väl se hur de går :angel:
Hade du vanligt bett på din häst när den gjorde då?

De hästarna är ofta lite heta och ska ridas lugnande, inte med en massa action. Det gäller både på marken och i hoppning. Lugn andning själv, slappna av, så slappnar hästen av. Alltid tänka på det, ta tillbaka och sakta ner om hästen hetsar.

Det kräver sin ryttare. Men säg åt henne att var envis med LUGNET i arbetet. Mal på i lugnande arbete så att formen kommer. OCH avslappningsövningar dför ryttaren. Man smittas lätt av en het häst tilll att själv bli spänd. Ryttaren kan göra hästen spänd eller avslappnad genom att själv vara spänd eller avslappnad:idea:
 
Sv: Drar iväg.

Tack så mycket :) Du vet inte ungefär vad de ligger på för pris och vart man kan få tag i det? :angel:
 
Sv: Drar iväg.

Det behöver inte bara vara i galoppen. Men exempelvis som igår, hon travade på volten i ett lugnt och fint tempo sen när hon kom till öppna delen så for hästen iväg i galopp. :crazy:
De är ungefär sådär som du skrev att hon skulle ta "en bit i taget" som hon jobbat med en längre tid. Ibland funkade de jätte bra och ibland går det mindre bra.
Kanske skulle hon behöva repetera det en tid igen?
Eller som du sa, att hon skulle slopa galoppen helt en tid och bara köra galopp på träningar.
 
Sv: Drar iväg.

Hmm, en liten fundering jag fick bara. Vad hjälper martingalen? :angel:

Visst, dom hästarna är väldigt heta och ofta väldigt starka. Men hon har haft henne ett tag (ca 1,5 år iaf) och då har allt fungerat super, dom har tävlat en del också, utan några som helst problem. Kan det ex vara att hästen testar henne nu istället? Eller har fått muskler eller något? Det var iaf hennes egna funderingar.
 
Sv: Drar iväg.

det glömde jag kolla, har inte länken nu för jag är inte hemma.

Men detta hittade jag på Bolles hemsida så sök på Bolle så borde du komma till deras hemsida. Har för mig att dom ligger bra till prismässigt sett.
 
Sv: Drar iväg.

Tycker oxå man ska lägga ner det här med galoppen ett tag. Hästen måste lyssna i alla gångarter. Om den inte gör det går man ner en gångart ex om man får problem i trav, gå tillbaka till skitten och jobba där. Jag galopperade bara mkt korta sträckor och bara när jag hade full koll på hästen i trav. Var mkt konsekvent med det under en lång tid och då gav det resultat. (som jag skrev tidigare) Jag anser dessutom att man inte ska bettsla upp bara för att hästen inte lyssnar. det är i lydnaden hästen brister om den drar i väg och man döljer bara symptomen om man sätter in ett skarpere bett i munnen. Så för att svara på din fråga innan vilket bett jag använde så är svaret vanligt tredelat träns bett. :rofl:
 
Sv: Drar iväg.

Om det bara är när kompisen galopperar, som problemet dyker upp. Då är mitt förslag att lägga galoppen utan tränare, på is ett tag och koncentrera sig på att jobba hästen rätt i skritt och trav till dess att det fungerar toppen.

När hästen fungerar perfekt och lyssnar till minsta lilla signal i skritt och trav, kan kompisen börja lägga in enbart galoppfattningar, med avbrott till trav, så fort som möjligt innan hästen hinner tänka, Yihooo! galopp, nu drar vi.

Kompisen får sedan jobba med fattningar några veckor, när hästen sen kommit på att jaha, nu är det fattningar och sedan avbrott - Järnspikar, nu är det matte som bestämmer, då är det bäst att skäpra sig. Då när hästen lyssnar och går bra, då är det dags att låta hästen galoppera 10-15 steg innan avbrott till trav. När det har fungerat några veckor, då kan man börja jobba med ett helt voltvarv i galopp innan avbrott och sen öka på varv, för varv.

Men kom ihåg att tala om för kompisen, att det är inte ett misslyckande om man måste gå tillbaka ett eller två pinnhål i det här arbetet flera gånger.

Min häst, börjar bli till åren kommen. Men jag får ofta gå tillbaka till att enbart jobba skritt flera dagar, för att få den att sansa sig. Bara för att hästen är utbildad upp till LA-MSV, betyder inte det att den är på topp och lyssnar till minsta hjälp för jämnand. Utan hästen har hormoner, precis som oss och vill testa gränserna. Trotsåldern återkommer med jämna mellanrum. Då är det bara att gå tillbaka i "kravtrappan", till trappsteget, där häst och ryttare finner varann och sedan jobba där med grundläggande, enkla saker ett tag och sedan klättra tillbaka uppför trappan.

"Det är vägen som är målet"
/Klaus Ferdinand Hempfling

BRA SVAR! Ofta känner man sig misslyckad när man måste "backa" i träningen, men om man jobbar på det som går bra så blir man ju strax peppad att fortsätta med det svåra igen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp