Drar bak skänkeln

Widerberg

Trådstartare
Alltid när jag rider så drar jag bak underskänkeln väldans mycket, jag
är väl medveten om problemet, och gör så gott jag kan
för att få fram fötterna men det är jättesvårt.
Har ni några tips på hur det ska bli lite lättare att ha koll på benen?
Likadant är det när jag hoppar, skänkeln åker flera mil bak :crazy:

Sv: Drar bak skänkeln

Du måste hitta balansen och stödet i stigbyglarna för att komma till rätta med problemet. Rid med stigläder som är mitt emellan hopp/dressyr, allroundläder och stå i fältsits i skritt, trav och galopp. Du kommer inte ha någon balans alls om du drar bak skänkeln då så det kommer naturligt att stå rätt. När du hoppar så tänk att du viker dig lite framåt i midjan istället för att luta fram överkroppen och dra bak benen. Benen är alltså kvar vid samma punkt och du viker överdelen framåt och på så sätt lyfter du lite ur sadeln.
När du rider dressyr så släpp stigbyglarna och tänk att du har t.ex. vikter hänger från fötterna. Sedan tar du stigbyglarna efter en stund och då kommer du känna dem mycket tydligare och försök tänka att du har vikt i sätet och fötterna, låren och vaderna ska bara ligga intill hästen.

Ett bra knep för att bli stark i benen och så, är att stå i fältsits och sedan lyfta benen rakt ut i luften åt sidorna. Det krävs en del benstyrka och balans för att orka den rörelsen utan att tippa. Du står alltså i "fältsits" utan kontakt med hästen alls.

Sv: Drar bak skänkeln

Mentan skrev:
Har hört det, men är det särskilt bra egentligen?

mitrolle: Tack för svaret:):)

Min kompis fick rida med det på ridskolan och hon sa att det var fruktansvärt. Jag tror att hon tyckte det för att hon inte kunde sitta så som hon var van vid.
Jag tycker personligen att det är en sista utväg om man inte finner någon annan lösning....

//Lillan

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar