Drar bak skänkeln för mkt

Polly_Mulle

Trådstartare
Jag har problem med min underskänkel, jag drar bak den på tok för mycket, ser inte klokt ut!
Funderar på hur jag ska göra...

Har en mkt bred häst, problemet är inte alls lika tydligt när jag sitter på en smalare häst... (Banta Mulle??)

Har sett att en del hoppryttare rider med en rem mellan stigbygel och sadelgjord och funderar skarpt på att prova något liknande. Förvisso rider jag dressyr, men det kasnke är värt att prova? Vad tror ni? Andra tips?

Sv: Drar bak skänkeln för mkt

knyt fast stigbyglarna med balsnöre i sadelgjorden

Så gjorde jag med förut. Men nu har jag andra sadlar på prov (ska köpa en av dom) och shit vilken skillnad det blev. Sadeln kanske hindrar dig lite?

Nope jag tror inte att det är sadeln som hindrar mig, göt så i alla sadlar, även hoppsadlar med bakkloss.... Tror bara att det är en dum vana... Sitter otroligt bra i den här sadeln annars... Jag tror att jag får vålda..

Blev det bättre efter ett tag om man tvingar benen på rätt plats?

Ja, det blir bättre om man tvingar benen, så upplevde jag det. Sen struntade jag i att rida med dem aslänge så då blev det samma igen :p

Hmm vi provar ett tag och så bantar vi under tiden och hoppas på att smalare ben underlättar det hela lite... Att ha en häst bred som en mindre ardener och försöka rida drerssyr när man själv har feta ben så kan du tänka dig hur kul det blir...

Om man lutar sig framåt när man rider är det lätt att underskänkeln åker bakåt, du kanske ska prova att räta/sträcka upp överlivet och trampa ner hälen ordentligt. Svårt att säga när man inte sett dig rida men ett litet tips i alla fall :)

Haha jag vet, jag tränar på det. Till saken hör att jag egentligen rider med för långa stigläder men pga taskiga knän kan jag inte korta dem heller för det gör för ont...
Men tack för tipset, tänker uppåt med näsan och framåt med benen, känns illa bara att sträva efter stolsits för att sitta normalt...

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 842
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 673
Senast: Estivuz
·
Utrustning Har ett bekymmer som jag inte vet huruvida det är ett stort problem eller ej. Köpte en ny häst. Fullblod 8år. Gick med SMAL passier...
Svar
12
· Visningar
2 307
Senast: MonteRose
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama