Dråpliga körhistorier

Rialavargen

Trådstartare
Hejsan alla körfrälsta! Tänkte starta en tråd med dråpliga körhistorier. Jag börjar med min som jag hörde igår.

Kusken var igår och körde på landsvägen. De fick möte på med personbil just på en sträcka där det är lite mycket saker som hästen ibland reagerar på, bland annat en kritvit nymålad grind. Hursom helst så gick ekipaget i trav och baske mig tänkte kusken; hon skulle minsan inte sakta av till skritt, utan passerade bilen i trav. Utrymmet fanns och det har de gjort många gånger tidigare. Hästen gick superfint förbi, ingen som helst reaktion på omgivningen. Men just som de är precis intill bilens framhjul så kastar hästen med huvudet, och ett helt regn av dreggel från hästens mun faller ner över den mötande bilens motorhuv och vindruta.
Kusken bet ihop och travade vidare men skrattade för sig själv hela rundan. Hru bilföraren reagerade förtäller inte historien.

Vad har ni för roliga, dråpliga historier att berätta om?

Sv: Dråpliga körhistorier

Det var en man som var ute och körde med sin unga nyinkörda häst. Under turen uppstod behovet att släppa en prutt vilket han också gjorde. Hästen uppfattade detta som ptrro och stannade!

jag har en, fast dråplig vet jag inte;)
Detta är många år sen när min fjordhingst fortfarande levde, Jag hade lånat ut min traktorvagn till en man som bor 4km från mig och skulle hämta den.
Jag sadlar hästen och rider genom skogen till honom, kommer fram, selar och börjar spänna för,precis när jag är klar och ska hoppa upp på kuskbocken då händer något vad vet jag inte, men hästen reagerar, Jag tar lungt ner honom inga problem.
Gubben som lånat vagnen däremot får panik och börjar i samma veva vifta med armarna framför hästen som blir rädd och börjar gå i från detta monster, jag har inte hunnit upp ännu och gubben panikar ännu mer och viftar frenetiskt framför hästen som sticker i sken.
Jag tappade tömmarna och ser hästen med traktorvagnen försvinna ner mot skogen där vi ridit in och inte har plats för vagn på stigarna, absolut inte en traktorvagn, Nu panikar jag och börjar springa efter(jag är naturligtvis hundra meter efter hästen som galloperade iväg) skrikandes Fjodde, Fjodde stanna!
jag hinner ca 100 m så ser jag en söt guling komma lunkandes mot mig med öronen fram undrandes var jag blivit av, när han märkte att jag inte var med vände mitt hjärta och skulle hämta upp mig:love:
Än idag blir jag lite stressad av att se stället eftersom hade han skullat gå hem samma väg vi ridit hade vagnen varit kaffeved, det var smala stigar.

Våran f:d fjording korsning hade en del roliga idéer för sig emellanåt.

Han var enmanshäst till tusen och det var han som bestämde när det inte passade honom, har många minnen från honom både bra och dåliga.

Hur som helst älskade han att bli körd och att jobba i skogen var verkligen hans grej då var han i sitt esse. När vi var och drog ut några stockar en dag kommer min svärfar han gillar inte alls att hästar skall jobba i skogen och definitivt inte med en tjej (han är gammaldags kan man säga). Så han tar tömmarna och ska visa hur man skall göra, men det visar bubben att de skall han inte alls, så han lägger sig bara ner och vägra gå upp, han tycker då att bubben är ouppfostad och ger tillbaka tömmarna direkt reser sig bubben upp och fortsätter som inget hänt.

Haha rätt åt han, sen har han aldrig mera kommenterat när jag kört pållarna varken sig i skogen eller på annat plan.

Kl

När jag spänt för förra hästen jag hade och drog ut vagnen genom logdörren och åkt en sväng så var det nån som parkerat nåt på vagnens ställe.

När vi sen backade in vagnen bredvid tyckte hästen att här ska vagnen inte stå, så han drar ut den och backar in den i en s-sväng där han tyckte den skulle stå. Och då det var nåt som motade så tog han i så det brakade om det.

Ptr

Egentligen är denna historia kanske inte så rolig utan mer ett bevis för en viss persons idioti, men jag berättar den ändå:
Skulle för många år sedan skjutsa min lilla medryttarinna hem med häst o vagn. När vi kom hem till deras hus kom hennes pappa ut med kameran och vi gjorde halt och poserade framför flaggstången. Efter fotograferingen satt jag lite ouppmärksam och pratade med mamman. En broms sätter sig på baken på hästen varpå pappan i ett obevakat ögonblick tar pisken ur hållaren på vagnen, vänder den så att han håller längst uppe vid snärten och rapper till bromsen med handtaget.
Min gamla fjordhäst tar då ett skutt framåt, svänger så att vagnen viker sig runt flaggstången och rycker till för att komma loss. Då trillar flaggstångsknoppen ner och landar på motorhuven på familjens bil. En stor lackskada uppstår som de dyrt fick laga... Lika gott tyckte jag, och tur att hästen lugnade sig och inte stack iväg!! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka