MissFideli
Trådstartare
En fråga bara. Kan man grusa upp alla hagar på all mark? På t.ex lerjord, borde det inte sjunka ner efter ett tag oavsett hur man gör?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det du vill göra?
Jag har stora hagar som blir väldigt leriga vid ingångarna till hagarna och vid foderborden. Det har jag löst genom att ta bort det översta lagret på ca 20 cm och sedan fylla på med 0-18 grus. Jag har lagt på 30 cm och sedan packat ner till marknivå. Det fungerar jättebra som hårdyta. Jag har hårdgjort ett område på ca 5*5 meter vid ingången i varje hage ( 3 st) samt vägen ner till hagarna - kostnad ca 20 000 kr ....
mitt svar utgår iof att frågande bor i skåne, dvs åkermark och ren lera. vi har själv sån mark och jag bor i mellansverige. för mig är det oerhört oekonomiskt att lägga grus utan markduk öht. lägger man markduk håller det sig i årtjugonden och mer..... 20 papp är mycket i sammanhanget så kan man spara genom att tänka långsiktigt för i samma pris så är det värt det och klokt frågar du mig....
ja typen av markduk gör givetvis skillnad men även om det i övrigt handlar om vatten i sig och inte bara lera behöver man ju dränera för att verkligen få resultat om det är de problemen man har i helheten.
jag har svarat enbart utifrån prislappen 20 papp och det som åstadkoms för den prislappen och jag tycker det låter dyrt kortsiktigt utifrån beskrivningen. inget annat.
sen undrar jag lite utifrån din bedömning av mark. även om det är lergjord och sak samma i sig så beter det sig inte direkt samma om vi pratar skåne med konstanta mildgrader och du som bor betydligt mer norrut. det tillhör ekvationen i hållbarhet i yppersta grad.