Dränera fuktig mark

Ottisen

Trådstartare
Hej,

Vi är spekulanter på ett hus med tillhörande markstycke. Genom hagmarken som omges av skog löper ett dike som är väldigt igenvuxet. Marken är ganska blöt och jag undrar kort och gott hur svårt det är att dränera marken. Det är ängsmark med lite mossa som det plaskar lite om när man går men gräs växer och man blir inte blöt om fötterna. Finns det chans att kunna dränera marken så att det går att ha hästar på den eller tror ni man ska se sig om efter annat projekt? Hur gör man en dränering?

mvh
Lotta

Sv: Dränera fuktig mark

Ofta kan det räcka med att dika. Vi grävde nyligen upp ett befintligt dike brevid ett bete och det gjorde en milsvid skillnad. Så prova med att gräva bort i det befintliga diket till att börja med!

Sv: Dränera fuktig mark

Om diket är igenväxt har du nog en stor anledning till att marken blivit så blöt där. Röj upp det så ska du se att det blir bättre och duger det inte ändå så gräv ett till. Min erfarenhet är iaf att det brukar räcka med diken!

Jag är nybliven gårdsägare från april och vi har också vissa bitar som under våren varit alldeles för blöta. Vi har dock många diken och de är inte omhändertagna på många år så planen är nu att gräva ur dem alla ordentligt senast före vintern så får vi se hur det ser ut nästa vår.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka