M
mosig
jag vet att det finns ett gäng liknande trådar men då jag inte riktigt kan med sökfunktionen och inte riktigt förstår mig på analysvärden och liknande heller väljer jag att skapa en egen tråd.
har ett grovoder med värderna:
TS 63%
mj/kg foder 4.1
gr.smrp/kg foder 38
ca (g) 2.2
P (g) 1.6
Mg (g) o.8
jag har ett sto stående här som är dräktig och beräknar föla ca 25/5. det är ett ridponnysto på 142cm, ganska normal i kroppsbygnaden, troligen mest connemara i henne. hon är tretton år gammal och detta är hennes andra föl.
jag ger henne:
0.5kg kornblandning (50%korn, 25%havre, 25% vete.
100g linfrö
0.5kg betfor
100g mustangs mineraler.. dom vanliga, kommer inte ihåg vad det var för färg då jag hällt upp säcken i en liten tunna.
sen får hon 16kg av detta ensilage då.
jag var inne på hippocampus och räknade foderstat, de tyckte att hon fick onödigt mycket protein samt onödigt mycket energi.
men hon är ju ändå dräktig, det kan väl inte va för mycket då heller?
tycker inte hon får alls mycket foder faktiskt.
har ett grovoder med värderna:
TS 63%
mj/kg foder 4.1
gr.smrp/kg foder 38
ca (g) 2.2
P (g) 1.6
Mg (g) o.8
jag har ett sto stående här som är dräktig och beräknar föla ca 25/5. det är ett ridponnysto på 142cm, ganska normal i kroppsbygnaden, troligen mest connemara i henne. hon är tretton år gammal och detta är hennes andra föl.
jag ger henne:
0.5kg kornblandning (50%korn, 25%havre, 25% vete.
100g linfrö
0.5kg betfor
100g mustangs mineraler.. dom vanliga, kommer inte ihåg vad det var för färg då jag hällt upp säcken i en liten tunna.
sen får hon 16kg av detta ensilage då.
jag var inne på hippocampus och räknade foderstat, de tyckte att hon fick onödigt mycket protein samt onödigt mycket energi.
men hon är ju ändå dräktig, det kan väl inte va för mycket då heller?
tycker inte hon får alls mycket foder faktiskt.