dräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Magella
  • Startdatum Startdatum
M

Magella

hejsan! nu undrar jag hur ni andra har gjort när stona fölar, mitt sto ska få sin första och det kommer ske utomhus då hon beräknas föla runt 5 juni,hon går tillsammans med ett 1årigt sto,bör jag skilja dom åt i varsin hage så att hon inte stör eller kan dom fortsätta gå i hop? :confused:

Jag skulle låta dem gå tillsammans, antar att du ska fölvaka och i så fall kan du ju sära på dem strax innan fölningen om ettåringen skulle störa stoet.

Jag tycker absolut att du ska låta dem gå tillsammans 'som vanligt' hela tiden, en 1-åring lär nog hålla sig undan då stoet 'säger så' :D

Har själv haft hingst ihop med sto och deras årliga föl under många år, samt även ett par ston som fölat dagtid ute i flocken.. inga problem alls!

Lycka till!

men vad bra! tack för tipsen, då låter jag dom gå ihop som vanligt i sin beteshage :bump:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Mia_R
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat