Dräktigt sto som ratar ensilaget

hejzan

Trådstartare
Vad ska jag göra med min kräsna lilla dam? Hon får ensilage pga att hon inte bör äta hö (hostar då). Varje vår brukar hon matstrejka - hon vill hellre leta spätt vårgräs än äta maten som erbjuds. Kruxet nu är ju att hon är dräktig - och behöver den maten hon får!
Det är inget fel på ensilaget, inte heller på damens aptit - hon letar vilt efter de höstrån som hagkompisen lämnar (han får hö och de delas på vid utfodring pga detta). Hon gnäggar så fort man ser henne och vill ha mat - men inte ensilage...

Ensilaget har bra värden och behöver inte kompletteras med så mycket tillkott - om hon äter det vill säga.

Någon som har några tips? Jag har nu lagt till lucern, linfröpellets, och ökat lite på oljan, kraftfodret och betforn. Hon får ca 16 kg ensilage/dag, men äter bara upp lite drygt hälften.
Värden på ensilaget är: 4,8 MJ, 44 smrp, 3,3 g Ca, 1,1 g P och 1 g Mg.
Jag har även tillgång till ett ensilage med dessa värden: 4,6 MJ, 51smrp, 5,3 g Ca, 1,6 g P och 1,2 g Mg. Jag ska nog byta till dessa balar när nuvarande är slut eftersom hon då får i sig lite mer på den mängd hon nu äter.

Hjälp? (Ännu är hon inte smal, hon är jättefin i hullet eftersom jag glatt gött henne hela vinter eftersom jag vet hur hon brukar bete sig på våren, men nu är det värre än vanligt + att hon nu som sagt är dräktig och behöver vara i hull för att må bra vid fölning och amning).

Sv: Dräktigt sto som ratar ensilaget

Kan du inte ta höet i ett hönät och spola av det med en slang istället? Fodra höet lite fuktigt. Då borde det ju fungera även om hästen är lite känslig för torrhö.

Nja, jag blötte höt när hon började hosta för två år sedan. Det hjälpte inte. Efter att hon fått ensilage så har hon inte hostat alls. Dessutom vet jag inte om hon nu gillar hö för att hon inte får det (typ gräset är grönare på andra sidan...) Hon bar sig likadant åt då hon fick hö förr om åren.
Dessutom har jag inget hö - måste isåfall leta reda på någon som har som jag kan få köpa av (vilket jag naturligtvis gör om jag måste). Men jag är som sagt lite nervös för att hon ska börja hosta av hö.

Idealet vore ju ett bättre ensilage...
Luzern finns ju i olika former och är ett bra komplenent när inte grovfodret täcker behoven.

När ska hon föla ? I slutet på dräktigheten kan det vara svårt att få i sig maten och klart :) då väljer man det man tycker är godast :d

Och då får du försöka byta ut till ett annat grovfoder med bättre näringsvärden .

Hon ska inte föla förrän runt den 24 juni, så så fort betessäsongen kommer igång är jag inte ett dugg orolig - då äter hon. Men hon ska ju hålla sig lagom tjock och fin tills dess.
Bättre ensilage?? Jag trodde detta var bra - kvoten mellan protein och energi är ju hög?
Man kanske ska byta ut en del av kvällsmålet mot lucernhack (om inte det också är riskfyllt med en hosthäst?)

Jag tror inte du behöver vara jätteorolig. Vårt ena avelssto gör så där tidvis under dräktigheterna.
Hon är lite kräsen till och från normalt också.
Hon har dock aldrigg varit mager, har bra mjölkproduktion osv.
Eftersom ditt sto inte ska föla än på länge så hinner hon ju äta upp sig rejält på det goda gräset som hon tydligen trängtar våldsamt efter:D

*kl*
Jag har också ett sto som jag varje vår får truga i grovfodret,oavsett om hon är dräktig eller ej,men så fort de första små stråna dyker upp under snön så påbörjas en kamp om grovfodret och numera så sänker jag helt enkelt givan några dagar i veckan,så om jag ser en morgon att hon inte ätit upp nattamaten så får hon nästföljande natt kanske bara 4 kg istället (får i vanliga fall 7 kg på kvällen) och har hon rensat rent i boxen dagen efter får hon sin vanliga giva annars får hon samma en natt till osv.
Jag har märkt att det sista som hjälper är att ge henne lika mkt som hon ska ha,hon måste "äta upp" för att vilja ha mer.
Under sista månaden innan det är betessäsong får jag varva mellan halm,hösilage och hö,en del dagar äter hon höt bättre,en del dagar hösilaget och en del dagar är halm det godaste hon kan få,nu har ju jag haft henne i några år och känner henne väl,men man får helt enkelt prova sig fram.
Är det så att jag blir orolig så ger jag henne helt enkelt mer kraftfoder alt. köper lucern,men samtidigt är jag helt övertygad om att hon äter det hon behöver få i sig för att må gott. (Det är ju ett matvrak i vanliga fall å hon är ett kallblod )

(Ja det kanske låter som en drastisk sänkning av fodret men de har fri tillgång på mat i hagen hela dagarna)

Mitt ena sto ratar även hon foder runt månad 8-10 i sin dräktighet. Jag bekymrar mig inte så mkt över det, ökar bara lucern givan istället. Ger henne ensilaget i hönät då det är så jobbigt att mocka ur halmbädden som annars består mestadels av ensilage. Nu petar hon ut det gottaste ur hönätet och det som blir över kan jag ge en annan häst i stället:idea:
Dräktiga ston har fasoner för sig, precis som havande kvinnor:)

Tacktack, det låter betryggande! Jag skrev fel - det är inte förrän i juli hon ska föla - så hon hinner definitivt äta upp sig på sitt älskade gräs :)
Jag ska nog också hitta på något att lägga ensilaget i - jag blir galen på allt spån jag måste mocka ut bara för att damen bestämt sig för att gömma ensilaget hon inte vill äta under spånet...

Liknande trådar

Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 623
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
Foder & Strö Har en fjordig på 10 månader som börjar bli lite rund, men absolut inte fet. Vill inte släppa en fet häst på bete så jag får justera...
Svar
4
· Visningar
1 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka