Dräktigt sto hos vallacker

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mercedez
  • Startdatum Startdatum
M

mercedez

Hej!
Jag undrar om ni har dräktiga ston tillsammans med vallacker? Blev varnad för att stona kan resorbera om man släpper in dem i början av dräktigheten till vallacker. Stämmer det? Vad är era erfarenheter av detta?:confused:

Sv: Dräktigt sto hos vallacker

Ston är känsliga i början av dräktigheten för det befruktade ägget fäster inte i livmodern förren efter ca 45 dygn. Så allt som oroar stoet innan dess kan ställa till det.
Sedan avråder man helt från att ha ston och valacker ihop. Inte bara för att de kan bli av med en dräktighet utan det finns en hel del andra risker. ´Finns andra trådar om det om använder sökfunktionen.

Ok, men jag har haft ston ihop med vallackerna alltid (dock ej dräktiga) och det har aldrig varit några problem.....Utan det är just det faktum att de är dräktiga nu som jag undrar om det är mer risk för fostret. Blir stona mer tjuriga under dräktighet? I detta fallet gäller det från dygn 55 ungefär. Givetvis har jag tänkt sätta stona i egen hage när det börjar närma sig fölning. Detta gäller alltså en sammansättning på två ston och två vallacker, alltså ingen stor flock.....Det ena stoet har gått med vallackerna innan men ett är nytt för de andra hästarna. Vad tycker ni?

Mitt sto gick med valack och resorberade mellan 45 och 64 dygnet ( om jag minns rätt). Tack och lov blev hon dräktig igen direkt.

Oj, vad tråkigt. Men lät du henne gå utan vallack efter att hon blivit dräktig igen?

Hej!
Jag undrar om ni har dräktiga ston tillsammans med vallacker? Blev varnad för att stona kan resorbera om man släpper in dem i början av dräktigheten till vallacker. Stämmer det? Vad är era erfarenheter av detta?:confused:

Det blev en liten hingst trots valack i hagen.

Vad bra! Kände de varandra sedan tidigare?

Jag är också intresserad av om dom kan resorbera om dom går med valacker:eek: kommer hämta hem ett sto som är dräktig i 44-45dygn och hon kommer få gå med 2 valacker och ett till sto som hon har gjort jätte länge. Ena valacken är en liten flörtis som alla stona blir lite små kära i men han betäcker inte eller nånting sånt men ja vill absolut inte att stoet ska resorbera.

Det verkar som om att vi är i nästan samma situation. Usch, det känns oroligt hur man ska göra....Man vill ju inte riskera resorbering..Finns det fler som har erfarenhet av detta?

I december 2007 kom två dräktiga ston från Island. De fick gå i samma lösdrift som min gamla vallack (som brukar bli väldigt hingstig om han går med främmande brunstiga ston). Allt gick fin fint och i slutet på maj så föddes det första fölet och i juni det andra fölet.

Grattis i efterskott! Men då var ju stona redan ganska långt gångna när dom kom till dig. Skönt att det gick bra i alla fall!:)

Är det nya bekantskaper som ska släppas ihop hade jag isåfall inte chansat och väntat. Om jag skulle betäcka min märr skulle hon få gå ut direkt till sin bästa kompis, valack, annars skulle det nog garanterat bli tvärtom då hon blir väldigt ledsen på ögat om hon inte får vara med sina kompisar.

Hej. Jag har tänkt att ha mina två ston i samma flock som de alltid har gått, med 2 vallacker och den veterinär som jag har anlitat på seminstationen har inget att invända.
Kan däremot tänka mig att det inte är så bra om man har dräktiga ston ihop med valacker som betäcker..

Hej. Jag har tänkt att ha mina två ston i samma flock som de alltid har gått, med 2 vallacker och den veterinär som jag har anlitat på seminstationen har inget att invända.
Kan däremot tänka mig att det inte är så bra om man har dräktiga ston ihop med valacker som betäcker..

Jag har lite svårt att tro att valacker kan betäcka dräktiga ston.

Precis min tanke, betäckande valacker borde ju inte vara nåt problem om märren är dräktig.

Övriga skador som kan uppstå är ju samma som med vilken annan häst som helst.

Mitt sto gick med en valack fram till månad nio ungefär, då vi blev tvugna att avliva valacken, inga problem och ett friskt stoföl föddes ett par månader senare. :laugh:

Mitt sto gick med en valack senaste dräktigheten och det var inga problem alls. Han är en snäll herre som inte skulle få för sig att betäcka och stoet har under många år gått i stor blandad flock.

Jag förstår inte varför stona inte skulle kunna gå med valacker. Vad exakt är det som är så farligt med en valacker jämfört med ston som hagkompisar?

De jag känner som har bätäckt sina ston har dem i samma blandade flock som vanligt. Inga problem. Nu har vi två betäckta ston på betet i år. De går där med hästar som de inte ens är vana. (och har nyligen varit på dräktighetskontroll)
Jag säger inte att påståendet är fel, men det kan trots allt inte vara ett stort eller vanligt problem.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
856
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka