Dräktighetstid på kanin?

M

Merrimon

Hur länge tar det från parning till ungarna kommer hos kaniner? Och när börjar man se att honan är dräktig? Har två dvärgkaniner som haft roligt värre :banana: så jag väntar mig liksom resultat :)

Jag är nybliven kanin ägare och tar gärna emot tips hur man bäst sköter om dem. Som det är nu så har de en stor utebur med vinterbonad koja, de får vatten med vitaminer, har saltsten. JAg ger gräs varje dag, de har kraftfoder. Utöver det har de en pinne från vinbärsbuske att gnaga på, jag koka havregrynsgröt utan salt som de får, samt en del morto, äpple och hasselnöt ibland.

Nåt mer jag ska göra eller nåt jag ska undvika??

Sv: Dräktighetstid på kanin?

För det första, ge INTE havregrynsgröt eller nötter, det är nyttigt för mänsikor men fett för kaniner. Hö, gräs och Pellets ( kraftfoder) absolut max ½ dl /dag till dvärgkaniner. Större dvärgkanin ger jag 1 dl /dag och kanin.
Vitaminer i vattnet är onödiga pengar då de försvinner innan kaninen hunnit drick ge istället grönsaker som paprika, äpple och morot.

saltsten är onödigt men när de diar kan de vilja ha en.

En kanin är dräktig i 28-34 dagar men 30-31 är vanligast. Ibland märker man att kaninen ändrar sätt redan efter 1-2 veckor, lugnare eller aggressivare och vilar mycket. Sista veckan är magen stor och när den ligger ner kan man se ungarna sparka om man tittar noga och länge på kaninen :love:

Sv: Dräktighetstid på kanin?

Glömde att skriva att de får havregrynsgröt och hasselnöt en gång i veckan, ger fin päls sa en gammal kaninälskare. Så de blir nog inte tjocka tror jag... och havregrynsgröt är ju inte fett?? Men det är tydligen gott för de äter soprent, kanske därför risk att bli feta...

Kan nog skippa vitaminerna, för de får ju rätt mycket med färska grönsaker och frukt...

Tack för infon i övrigt:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka